Cinci poduri dunărene pentru a căror reparare România a primit un credit BERD stau nereparate din cauza neasigurării cofinanţării de către Guvern. Cum tragerile din împrumut puteau fi făcute până la finele lui 2014, banii au fost pierduţi.
În timp ce laptele şi mierea curg prin conturile bugetare – premierul Victor Ponta spunând că România a avut la finele primelor şapte luni ale anului un excedent bugetar de 1,06% din PIB, 7,4 miliarde lei, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) acuză lipsa alocărilor de la buget, necesare efectuării unor importante lucrări de reparaţii. Acestea privesc cinci poduri dunărene importante, cuprinse în pachetul “Reabilitarea a 10 poduri importante/strategice în zona Dobrogea”, finanţat dintr-un împrumut acordat României încă din 2005 de către Banca Europeană de Reconstrcţie şi Dezvoltare (BERD). Creditul, cu o valoare de 88,79 milioane euro şi, respectiv, 204,04 milioane lei, urma să acopere atât repararea celor 10 poduri, cât şi realizarea unei centuri ocolitoare a municipiului Constanţa, plus lucrări de reparaţii pe 98 de zone ale drumurilor naţionale afectate de inundaţii.
În cei 10 ani avuţi la dispoziţie pentru cheltuirea banilor şi repararea celor zece poduri, CNADNR a reuşit să înceapă lucrările doar la cinci dintre ele. La celelalte cinci treceri lucrările nu au început. Este vorba de podurile: A2 km 149+680, zona Borcea, DN 22C km 38+002 Poarta Albă, DN 2A km 196+739 la Ovidiu, DN 3 km 242+286 la Basarabi, jud. Constanța, DN 39 km 49+157 la Mangalia.
Potrivit companiei, contractele de lucrări au fost semnate în urmă cu doi ani, în iulie 2013, însă ordinele de începere a lucrărilor nu au fost emise “din cauza lipsei alocării bugetare“. Banii nefolosiţi au fost pierduţi ca urmare a faptului că tragerile din împrumut s-au putut face doar până la finele anului trecut. Oficiali ai companiei nu au putut fi contactaţi ieri telefonic pentru a spune dacă acest proiect mai are un viitor şi care ar fi acesta.
Nu este un caz unic
Nu încape indoială că repararea celor cinci poduri ar fi fost necesară. Acest lucru este explicat chiar în nota de fundamentare elaborată de Guvern anexată la hotărârea de guvern aferentă proiectului. Această notă detaliază atât starea tehnică a podurilor în cauză, cât şi lucrările ce ar fi trebuit făcute. Potrivit notei de fundamentare, la mai toate cele cinci poduri ar fi fost necesară înlocuirea sistemului rutier şi a hidroizolaţiei pe pod, reabilitarea sistemului de evacuare a apelor de suprafaţă, înlocuirea sistemului rutier pe trotuare, înlocuirea rosturilor de dilataţie, a aparatelor de reazem şi reparaţii ale pilelor.
Situaţia în care se găseşte proiectul de reparare a celor cinci poduri nu este unică. Există şi alte proiecte similare părăsite de asemenea din cauza absenţei banilor alocaţi de Guvern. Un caz similar este cel al proiectului de modernizare a infrastructurii privind siguranţa circulației pe DN 1, în sate liniare şi puncte negre. Proiectul este finanţat de Comisia Europeană cu 104,81 milioane lei, restul de 43 de milioane de lei trebuind alocate de la bugetul de stat. Deşi acesta a fost aprobat de Bruxelles pentru finanţare încă din anul 2012 şi, totodată, avea încheiate contractele de execuție a lucrărilor, în cursul anilor 2013 și 2014 nu s-au alocat fonduri, astfel încât lucrările să poată efectiv debuta.