Nu o autostradă, ci doar un drum expres va lega Alexandria, fieful vicepremierului Liviu Dragnea, de Bucureşti, capitala ţării, potrivit Master Planului prezentat ieri în Parlament de ministrul Transporturilor, Ioan Rus. Surprinzător însă este faptul că în iunie construirea unui nou drum între Bucureşti, Alexandria şi Craiova avea o rentabilitate de doar 5,6%, iar ieri a ajuns la 8,1%, justificând astfel implementarea proiectului. Care sunt explicaţiile?
Rata Internă de Rentabilitate Economică (EIRR) a relaţiei de transport Bucureşti-Alexandria-Craiova a explodat brusc în perioada iunie 2014-octombrie 2014, ”justificând” astfel implementarea acestui proiect controversat care deserveşte fieful vicepremierului Liviu Dragnea, municipiul Alexandria.
Citește și: Rus, către ziariști: Renunțați la ”acroşuri de doi bani”. Ne trebuie drumuri, nu știri
Potrivit unei prezentări oficiale a Ministerului Transporturilor datând din luna iunie a acestui an, o autostradă Bucureşti-Alexandria-Craiova avea o EIRR de 5,6%, valoare la care cu greu se justifica realizarea acestui proiect.
În doar patru luni, indicatorul EIRR pentru drumul expres ce leagă localităţile menţionate a crescut inexplicabil la 8,1%, justificând implementarea proiectului pe relaţia menţionată. Noua rată EIRR figurează în ultima variantă a Master Planului de Transporturi, prezentat ieri în Parlament de către ministrul de profil, Ioan Rus.
S-a jonglat cu EIRR sau nu?
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, dă asigurări că nu este vorba atât de un drum expres făcut de dragul colegului său de partid Liviu Dragnea, cât de un proiect a cărui utilitate este stabilită ştiinţific. Este vorba de rezultatul unor ”analizele absolut ştiinţifice făcute de către o companie, probabil cea mai mare din lume, specializată în acest domeniu, care a făcut o analiză ştiinţifică a ceea ce înseamnă trafic în România”, a spus ieri ministrul, după care a acuzat ”acroşuri de doi bani” ale presei pe această temă.
Surprinzător este însă că noile calcule făcute de AECOM, firma care a realizat Master Planul, plasează rentabilitatea drumului expres Bucureşti-Alexandria-Craiova foarte aproape de cea a autostrăzii Comarnic-Braşov (8,8%) şi peste cea a autostrăzii Bacău-Braşov. Un drum expres este doar cu 15% mai ieftin decât o autostradă, dacă este să fie făcut corespunzător, spune un specialist.
Doar 3.000 vehicule pe un drum național şi un altul expres
Rentabilitatea drumului expres ce leagă Capitala de fieful vicepremierului Dragnea şi mai departe de Craiova nu pare a fi justificată de datele de trafic. Dacă tronsonul Bucureşti-Alexandria este cât de cât bătut de automobilişti (aproape 5.000 de vehicule medie zilnică anuală), pe sectorul spre Craiova circulă cel mult 3.000 de vehicule. Inginerii de drumuri nu cred că era necesară realizarea unui nou drum. Ei spun că era suficientă realizarea unei noi benzi pe sectoarele cu declivitate ale actualului drum national şi a cel mult două centuri ocolitoare, din care una pentru localitatea Mihăileşti.
Cum se jonglează ”ştiinţific” rata de rentabilitate
Deşi par a fi bătute în cuie, consecinţa unor calcule absolut ştiinţifice, după cum pretinde ministrul Ioan Rus, este că ele pot influenţa uşor valoarea unui EIRR. Astfel, prin luarea în calcul a unei creşteri mari a traficului rutier în următorii ani (nimeni nu ştie cu exactitate cu cât va creşte traficul), realizarea unei autostrăzi/drum expres pe ruta respectivă devine rentabilă. Aproximările privesc nu doar volumul traficului, dar şi alţi parametri incluşi în calculul unui alt indicator, anume MCA, precum costurile cu întârzierea vehiculelor din cauza drumului actual, noile locuri de muncă create, numărul de accidente, nivelul dobânzilor bancare etc.
Un alt artificiu este tragerea din pix a relaţiilor rutiere pe anumite direcţii. Spre exemplu, construirea unei autostrăzi Bacău-Braşov creşte volumul de trafic pe sectorul Braşov-Sibiu, justificând construirea unei autostrăzi între aceste ultime două localităţi, deşi există deja un drum național care le leagă. Conectarea unor regiuni importante precum Moldova-Turnu Severin- Serbia doar printr-un drum transregio (Piteşti- Rm. Vâlcea-Tg. Jiu, după cum se propune în actualul document) va determina şoferii să aleagă drumul lui Dragnea, devenit brusc de interes pentru şoferi. Oficialii Ministerului Transporturilor neagă însă jonglarea cifrelor. ”Motivul este faptul că în luna iunie, când spuneţi dumneavoastră, Master Planul nu era definitivat”, spune un reprezentant al ministerului pentru relaţiile cu presa. Varianta ”iunie” nu a fost atât obţinută pe surse, cât a fost prezentată oficial chiar pe site-ul Autorităţii de Management a acestui program operațional care este însuşi ministerul.