Scandal mare după ce o turistă căzută într-o râpă a fost salvată de un elicopter privat și nu de cele ale SMURD. Ocazie pentru Raed Arafat să iasă din nou la rampă și să ne explice cum și cine trebuie salvat în România. Am văzut în ultimele zile o tonă de discuții despre proceduri și riscuri, dar și despre inconștiența salvatorilor, oameni răi care atentează la banii cheltuiți impecabil de instituțiile statului.
Nimic, dar nimic despre femeia care a fost salvată. Și nici despre pilotul salvator Constantin Apăvăloaie care, în urmă cu 5 ani, a fost amendat cu 20.000 de lei după ce a salvat o gravidă care căzuse de pe o stâncă tot în Piatra Craiului, fără să fie plătit pentru acea intervenție. Motivul amenzii: se lăsase întunericul. Și atunci elicopterele SMURD și MAI nu reușiseră să-și îndeplinească misiunea. Acum, același pilot a riscat din nou și încă un om a ajuns în siguranță alături de familie. În schimb, salvatorul este acuzat voalat de inconștiență, iar salvamontiștii de lipsă de comunicare.
Probabil că era mai bine să caute ISU-coordonat de Arafat, desigur- un cadavru timp de aproape patru luni, așa cum s-a întamplat în cazul planorului prăbușit în Bucegi anul trecut. Până la urmă, trupul pilotului a fost găsit de turiști.
Sau era mai firesc să ajungă acolo un elicopter precum cel de la Siutghiol, care se ocupa de operațiuni de salvare la malul mării, dar nu era echipat cu flotoare care să-i permită să aterizeze pe apă. Și clar putea fi trimisă o barcă la care nimeni să nu aibă cheile. Pe mine nu m-ar fi mirat să trimită o barcă în munți. Mi-am adus aminte de tragedia de la Siutghiol și de lejeritatea de-a dreptul convingătoare cu care mințea Arafat despre strigătele disperate de ajutor ale pilotului elicopterului prăbușit acolo. Țipetele acelea înfiorătoare pe care le-am auzit cu toții și despre care doar el spunea că nu-s de acolo. L-au contrazis chiar procurorii. Pentru cei care și-au pierdut oamenii dragi atunci a fost încă o răsucire a cuțitului în suflet. Pentru sistemul lui a rămas doar o tentativă mârșavă de a minimaliza o tragedie.
Scuze prin acuzarea altora am văzut și la accidentul aviatic în care au murit cu zile Adrian Iovan și Aura Ion, dar și atunci când o femeie s-a aruncat de pe un bloc din centrul Capitalei, iar cei de la ISU aduseseră o saltea pe care n-au reușit s-o umfle. Sunt prea multe lucruri ce țin de organizare și nu de factorul uman sau întâmplare ca să tot dai vina pe alții. Și asta în timp ce SMURD a înghițit sute de milioane de euro pentru care văd că nu dă socoteală la nimeni deși motive ar fi cu duiumul.
Revenind, pe 21 august, în Piatra Cariului o turistă care căzuse într-o prăpastie a solicitat intervenția Salvamont și a unui elicopter privat, întrucât era grav accidentată. SMURD a oprit elicopterul privat spunând că trimite un aparat propriu. Acesta era însă prea mare și nici nu avea dotările necesare așa că, după mai multe ore, a revenit elicopterul privat și a scos-o de acolo. Ulerior am aflat că ISU nu simulase vreodată o misiune de salvare în zonă, cu toate că mai fuseseră cazuri similare. O spun salvamontiștii din zonă, cei care au ajuns, de altfel, primii la femeia căzută în prăpastie.
Arafat a infirmat că pilotul ar fi anchetat, acest lucru fiind de competența Autorității Aeronautice Române și nu a SMURD. Adică a cam sugerat și cine să se ocupe de salvator, că poate existau dubii. S-o găsi până la urmă cineva să-l amendeze din nou.
De asta nu cred că Arafat, sau alții ca el, trebuie să decidă cum și cine poate fi salvat, pentru că deja nu-l mai interesează persoanele care sunt salvate. Singurul lucru pe care vrea să-l salveze este doar marele său orgoliu. S-au mai văzut cazuri în care sisteme bune au fost sufocate chiar de către cei care le-au creat.
„Prefer să salvez ilegal decât să las oamenii nesalvați”, declara Arafat, în 2014, pentru ProTv imediat după tragedia din Apuseni. Oare chiar credea ce spunea ?
Se insinuează, în schimb, că nenorociții ăștia de privați nu vor decât să se înfrupte din banii statului. Adică să ia pâinea de la gura lui Arafat. În orice altă țară, pilotul salvator era erou. La noi, riscă să fie amendat. Explică asta familiei celei care a fost salvate, dar și copiilor și părinților celor care n-au avut șansa asta.
La cum arată sistemul public de sănătate poate că statul ar trebui să se gândească serios la facilitarea accesului către zona privată unde , oricum, consultă și operează cam aceiași medici și profesori, doar că în cu totul alte condiții.
Altfel, vi se pare o noutate când vă spun că majoritatea medicilor de la stat te cheamă la cabinetul lor privat pentru un consult amănunțit? Sau nu ați dat niciodată bani la doctor?
Știm cu toții că sistemul de stat e deja privatizat „la negru”, așa că ar fi mai simplu să recunoaștem și să clarificăm situația oficial și legal. Cu siguranță ar fi salvate mai multe vieți și asta e tot ce contează.
Dar până una-alta, acum, că Tobă a plecat, poate ne salvează cineva și de Arafat.