Scandalul PRISM a resuscitat temerile cetăţenilor cu privire la securitatea datelor cu caracter personal. Europa ar putea să abordeze ast-fel de temeri şi să ofere cetă-ţe-nilor un control mai bun al date-lor lor cu caracter personal prin adoptarea unei propuneri de reformă a normelor UE de pro-tec-ţie a datelor. Statele membre şi deputaţii din Parlamentul European trebuie să aibă o atitu-dine constructivă şi să adopte această reformă. Cetăţenii Europei merită pe deplin acest lucru.
Povestea se repetă: o nouă încăl-care a dreptului fundamental la viaţă privată. Noi proteste pu-bli-ce. O nouă lovitură dată încre-derii cetăţenilor în securitatea datelor lor cu caracter personal. Şi încă o dovadă că este nevoie de o schimbare profundă dacă vrem ca cetăţenilor să nu le mai fie teamă că cineva îi supraveghea-ză de fiecare dată când consultă un site internet sau scriu un e-mail.
Prin intermediul sistemului PRISM, agenţiile naţionale de securitate din Statelor Unite ale Americii au acces la datele cu caracter personal ale cetăţenilor UE. Deşi nu este încă bine cu-noscută amploarea programu-lui, ceea ce este clar e că europe-nii sunt puşi într-o situaţie de dezavantaj major în comparaţie cu cetăţenii SUA. Prin interme-diul PRISM, autorităţile naţio-nale în materie de securitate din SUA pot să monitorizeze cetăţe-nii UE într-un mod care ar fi probabil neconstituţional în cazul în care s-ar aplica cetăţe-nilor din SUA. Mai mult, cetă-ţenilor UE nu li se dă nici măcar posibilitatea să sesizeze instan-ţele americane pentru a obţine măsuri corective.
Acesta este un semnal de alarmă. Un semnal de alarmă pentru toţi cei care, în ciuda preocupărilor majore exprimate de consuma-tori cu privire la atacurile asupra dreptului lor la viaţă privată, blochează reforma propusă de Comisia Europeană în materie de norme europene privind protecţia datelor. Marea majo-ri-tate a cetăţenilor au avut de mult suspiciuni că datele personale deţinute de societăţi ar putea fi utilizate fără ştirea lor sau folo-site în mod abuziv. Această lipsă de încredere este extrem de dăunătoare. Dăunătoare pentru încrederea cetăţenilor în statul de drept. Dăunătoare pentru creş-terea economică, întrucât este nevoie de încredere ca cetăţenii să îşi comunice liber datele, domenii vaste ale econo-miei noastre depinzând de acest lucru. Cei care ignoră preocupă-rile cetăţenilor îşi asumă riscuri mai mari decât îşi dau seama.
Comisia Europeană a răspuns acestor preocupări. Europa este unul dintre puţinele locuri din lume care are deja norme stricte de protecţie a datelor. În plus, Comisia a înaintat o nouă propu-nere de reformă a normelor UE de protecţie a datelor, pentru a le face şi mai puternice şi pentru a stabili reguli clare pentru fluxul de date care părăseşte Europa. Numai dacă adoptăm această reformă cetăţenii îşi vor recăpăta încrederea în modul în care le sunt prelucrate datele cu carac-ter personal. Cetăţenii trebuie să deţină mai mult control asupra datelor lor, iar dreptul de a fi uitat şi dreptul la portabilitatea date-lor trebuie consolidate. Trebuie să ştim că tăcerea nu echivalează cu consimţământul de a ni se procesa datele cu caracter perso-nal. Şi avem nevoie de garanţia că, atunci când dreptul la viaţa privată ne-a fost încălcat, nu suntem ultimii care află acest lucru, prin scurgeri de informaţii în mass-media.
Scandalul PRISM a generat o furtună în Europa, deoarece a atins un punct sensibil. Europenilor le pasă de respec-tarea vieţii lor private. Aceştia vor norme care să contribuie la prevenirea săvârşirii de acte prin care drepturile le sunt încălcate de către societăţi sau agenţii de asigurare a respectării legii din Europa şi din străinătate. Pro-punerea Comisiei prevede exact instrumentele cu care putem să facem faţă unui astfel de sce-nariu. Este timpul ca guvernele, precum şi deputaţii din Parla-mentul European să îşi demon-streze angajamentul pentru protecţia datelor cu caracter personal ale cetăţenilor. Este timpul ca aceştia să înceapă să colaboreze cu Comisia într-un mod sobru şi constructiv pentru a se asigura că propunerile sunt adoptate rapid.
Proiectul UE conţine patru ele-mente esenţiale pentru un sis-tem solid de protecţie a datelor. Fiecare din aceste elemente trebuie menţinut. Primul este o dispoziţie clară privind teritoriul pe care se aplică normele. Socie–tăţilor din afara Europei trebuie să le fie clar că au obligaţia să se conformeze în totalitate legis–laţiei UE în materie de protecţie a datelor atunci când acestea oferă şi vând produse şi servicii pentru consumatorii din UE. Cu alte cuvinte, dacă vreţi să jucaţi pe terenul nostru, trebuie să ne respectaţi regulile. În al doilea rând, este nevoie de o definiţie în sens larg a datelor cu caracter personal. Această noţiune ar tre-bui să includă nu doar conţinutul e-mailurilor şi al apelurilor tele-fo-nice, de exemplu, ci şi datele de transfer aferente, cum ar fi informaţii privind locul din care a fost trimis un e-mail sau durata unei conversaţii telefonice.
În al treilea rând, nu trebuie să limităm normele la societăţile care colectează date cu caracter personal ale cetăţenilor, ci să includem toate categoriile de operatori ai acestor date – cum ar fi furnizorii de cloud computing –, întrucât, aşa cum a arătat scan-dalul PRISM, aceşti operatori constituie, de asemenea, un canal de accesare a datelor de către cei care doresc acest lucru. UE are nevoie de norme clare privind obligaţiile şi răspunderea acestor operatori.
Şi, în cele din urmă, trebuie să avem garanţii împotriva unui transfer internaţional de date fără limite. Normele trebuie să prevadă că datele cetăţenilor Uniunii Europene pot fi transfe-rate autorităţilor de asigurare a respectării legii din afara Europei numai în situaţii clar definite şi excepţionale şi sub rezerva unui control jurisdicţional.
Scandalul PRISM a declanşat o dezbatere privind libertăţile civi-le în general şi privind dreptul la viaţă privată, în special. Respon–sabilii politici din Europa şi din străinătate ar trebui să dovedeas–că faptul că au ascultat cetăţenii. Încrederea se dobândeşte, nu se conferă. Reforma UE în materie de protecţie a datelor este instru-mentul de care avem nevoie pen-tru a câştiga încrederea cetăţe-ni-lor. Acest lucru ne este accesibil. A venit timpul să nu mai amânăm. Este timpul să acţionăm.