Italia vrea închiderea porturilor pentru navele europene în misiune în Mediterana când au la bord migranți salvați în apele Libiei, a precizat ministrul de Interne, Matteo Salvini, inițiatorul acestui mod de respingere a intrării migranților în țară.
Între timp, în Mediterana sunt salvați zilnic migranți plecați de pe coastele Libiei și în weekend șeful guvernului italian, Giuseppe Conte, a refuzat acostarea în porturi a două nave militare aflate în apele italiene și care aveau la bord 450 de migranți salvați de pe o ambarcațiune provenită din Libia.
Italia și Malta își pasează responsabilitățile
Într-un schimb de mesaje, e-mail-uri și apeluri telefonice între autoritățile italiene și malteze, Roma a încercat să paseze Maltei responsabilitatea acestor migranți, dar La Valetta a replicat afirmând că nava se afla mult mai aproape de insula italiană Lampedusa decât de propriul teritoriu.
Malta a precizat că a respectat „toate obligațiile prevăzute de convențiile internaționale“ privind salvarea în apele maritime.
Migranții au fost transferați la bordul a două nave din cadrul misiunii europene Frontex, dar soarta lor este încă incertă. Opt persoane, femei și copii, au fost transportate la Lampedusa din motive de sănătate. Destinația celor două nave cu migranți a fost un nou motiv de dispută între Roma și La Valetta.
Potrivit media italiene, premierul italian lucrează la un acord cu alte state din UE pentru redistribuirea „imediată“ a migranților sau reîntoarcerea lor pe coastele libiene de unde au plecat. În lipsa unui răspuns al partenerilor și în condițiile puse, cei 450 nu vor fi autorizați să debarce.
Noul guvern italian a inițiat o politică vizând reducerea la zero a numărului de migranți ajunși pe coastele peninsulei. Instalat în funcție la 1 iunie, Matteo Salvini, vicepremier și ministru de Interne, liderul Ligii (extrema dreaptă) a decis în urmă cu o lună interdicția accesului în porturile italiene a navelor închiriate de ONG-uri pentru salvarea migranților în Mediterana, poziție care marchează noua linie dură a Italiei în materie de migrație.
Episoadele din ultima lună datorate interzicerii debarcării migranților în porturi italiene au generat tensiuni între țări europene din „prima linie“ ca Malta și Spania și critici pe continent, iar la reuniunea de la Innsbruck participanții au căutat soluții la această criză.
Frontex, poliția europeană antimigranți
Dezbaterile nu au permis însă clarificarea proiectului vag al „platformelor de debarcare“ în Africa a migranților salvați în Mediterana, propus la summitul european din iunie de la Bruxelles, țările de pe continentul african refuzând categoric ideea.
Comisarul european pentru migrație, Dimitri Avramopoulos, a confirmat că Bruxellesul va supune propunerea de a face din Frontex „o adevărată poliție europeană a frontierelor exterioare cu 10.000 de gărzi de frontieră până în 2020“.
În schimb, Medecins Sans Frontieres și SOS Mediterana au criticat „blocarea“ navelor de salvare ale ONG–urilor, în timp ce în ultimele patru săptămâni peste 600 de migranți s-au înecat în Mediterana.
La Innsbruck, Salvini a cerut partenerilor săi „să nu mai îndrepte spre porturile italiene navele aflate în misiune internațională“, iar omologul său francez, Gerard Collomb, a pus accent pe cooperare cu țările de origine și de tranzit ale migranților.
Franța va propune o mare reuniune între aceste țări din Sud și țările UE pentru găsirea unei soluții comune.
Dacă țările UE sunt de acord pentru întărirea frontierelor exterioare, unele propuneri ale Austriei nu au fost primite în unanimitate. Ministrul Herbert Kicki a sugerat, între altele, să nu mai fie posibilă cererea de azil de pe teritoriul european, ci doar din centre special amenajate în terțe țări.
„Cunoaște cineva țări din afara Europei sau aflate la periferia Europei care ar fi gata să găzduiască ast-fel de tabere? Eu nu cunosc“, a declarat Dimitri -Avramopoulos.