» Ministrul Turismului a vorbit saptamana trecuta la Targul de la Berlin despre lansarea unor proiecte mari care sa atraga strainii in Romania, printre care si cel de promovare a mitului "Dracula".
» Multi dintre delegatii romani erau nedumeriti de schimbarea de prioritati din agenda ministrului. "A anuntat ca e interesata de Bucovina si acum il reinvie pe Dracula", se vorbea, in soapta, printre expozanti.
» 35 de agentii, hoteluri, asociatii profesionale si autoritati locale au reprezentat Romania la targul de turism care a avut loc intre 11 si 15 martie in capitala Germaniei si la care a participat si Elena Udrea.
Prezentarea turismului romanesc la Targul de la Berlin s-a facut in aceleasi linii generale devenite deja clisee, fara a se pune insa accentul si pe detalii. Ministerul Turismului a incercat sa ia ochii strainilor cu o oferta de atractii "la gramada", incepand cu litoralul si continuand cu Bucovina, Muntii Apuseni si Valea Prahovei. Dincolo de intentii bune exista insa probleme cat se poate de concrete. Avem obiceiuri bine pastrate in Maramures, de care s-au interesat pana si americanii, dar singura cursa din zona catre Occident a fost anulata. Sibiul este in pierdere masiva de turisti, iar Valea Prahovei si litoralul nu ofera solutii de relansare, ci doar liste unde sunt insirate sec nume de hoteluri. Turistii sunt invitati sa vada Romania traditionala in Apuseni, dar autoritatile gireaza pensiuni de un prost-gust desavarsit, roz, pline de gresie si faianta. In acest timp, bucovinenii sunt dezamagiti ca "Dracula" le face o concurenta neloiala.
Brasov: zgarcenia bogatilor
La intrarea in standul romanesc de turism vizitatorii erau intampinati de doua doamne care prezentau indeletniciri traditionale. Una dintre ele incondeia oua de Paste, iar cealalta vindea papusi din carpa, de mici dimensiuni, confectionate manual. Doina Nistor este din Brasov si s-a apucat sa faca papusi decorative dupa ce nu a mai avut de lucru la fabrica Rulmentul. Centrul de Arte Populare din Brasov o avea in baza de date si a contactat-o pentru a expune la targ. Doina Nistor recunoaste insa ca vanzarea merge mai bine in tara. stie ca trebuie mereu sa te adaptezi pietei, asa incat inainte sa vina la Berlin a avut o dilema. "Am ezitat in privinta tiganilor (n.r. – papusi care reprezinta tigani), daca sa ii aduc sau nu la targ, pentru ca ne-au facut o reclama proasta prin Europa. Desi ei ar trebui sa se vanda mai bine, pentru ca sunt colorati si speciali."
Pana la urma i-a adus, dar fara succes. Pana la mijlocul zilei vanduse o singura papusa, desi pretul acestora nu era mare, intre 4 si 10 euro. Pe de alta parte, Brasovul, de altfel bine pozitionat in cadrul standului romanesc, s-a prezentat cu o investitie zgarcita, de numai 5.000 de euro, pentru dezvoltarea brandului propriu, numit "Brasov Be.Live.IT". O suma infima, daca stam si ne gandim ca acest judet castiga totusi sume mari din turism.
Pentru Bucovina "e nevoie de o viziune mai larga"
La standul Bucovinei ar fi trebuit sa fie sarbatoare dupa ce ministrul Udrea a declarat regiunea prioritara pentru turismul autohton. Lucrurile nu stateau insa chiar asa. Lucy Glaser, manager al Hotelului Hilde’s Residence din Gura Humorului, ne-a explicat: "Doamna Udrea a vorbit de lansarea unui brand de tara pentru 2009 si a gasit ca Bucovina ar fi cea mai reprezentativa. De atunci si-a mai schimbat parerile, vorbeste de revigorarea mitului «Dracula»". Nici macar conceptul de turism monahal pentru Bucovi-na nu i se parea managerului unul complet. "Pachetele turistice trebuie personalizate pentru ca nu toti turistii sunt atat de prinsi de fiorul religios. Pe de alta parte, in doua-trei zile poti vedea toate manastirile. si apoi, ce faci daca intr-o zi ploua si nu poti continua turul? Trebuie sa le oferi altceva, o seara folclorica, sa ii duci la o stana, in sate taranesti, unde se traieste ca acum 100 de ani. E nevoie de o viziune mai larga", spune Glaser.
Cum sa alungi vienezii din Maramures
Reprezentantii Maramuresului nu erau suparati pentru ca nu au fost mentionati in planurile ministrului Udrea. "Intr-un fel s-a referit si la noi, pentru ca avem turism balnear la Ocna sugatag si turism religios datorita bisericilor de lemn", ne spune Ioana Tripon, reprezentantul Consiliului Judetean. Astfel, am aflat ca o televiziune din Los Angeles a realizat un film despre obiceiurile zonei, pentru un spectacol. De asemenea, editia olandeza a revistei "National Geographic" a trimis un reporter care s-a documentat trei saptamani in Maramures. In ciuda acestor mici succese de imagine, turismul din zona intampina dificultati concrete. Recent, cele doua curse aeriene saptamanale catre Viena au fost anulate.
Era, de altfel, singurul zbor direct catre Europa si un bilet costa 170 de euro. Ioana Tripon spune ca turistii se informeaza, in general, de la prieteni, care recomanda Maramuresul. "Un turist multumit aduce un altul." Anul trecut au venit in zona 180.000 de vizitatori, din care 38.000 straini. Pe Valea Izei, partea cea mai cautata a Maramuresului, o saptamana "all inclusive" costa 800 RON, fara transport. Un pret mult mai bun decat pe Valea Prahovei si chiar decat in Bucovina.
Sibiul in pierdere
Zona Sibiu a fost reprezentata de Asociatia Judeteana de Turism Sibiu (AJTS), care reuneste sub aceeasi palarie primarii, Consiliul Judetean, muzee, hoteluri si hosteluri. Taxa de adeziune pentru fiecare dintre cele 50 de hoteluri este de 100 euro, in timp ce pensiunile rurale platesc 150 de lei pe an. Asociatia nu promoveaza pachete turistice de vacanta, ci prezinta strainilor informatii legate de frumusetile zonei. Noi investitii in regiune? Directorul executiv al AJTS, Simona Manea, ne-a dat ca exemplu cativa germani si italieni, persoane fizice, care au cumparat case intr-o zona compacta a unui burg sasesc pentru a face agroturism. Din pacate, fata de 2007, cand a fost capitala culturala a Europei, numarul de turisti a scazut cu 30%, ajungand la 600.000 anul trecut.
Turismul "roz" din Apuseni
Si in randul reprezentantilor turismului din Apuseni existau nemultumiri. Asociatiile din domeniu acuza autoritatile locale ca inchid ochii la puzderia de pensiuni kitsch nou-aparute, care nu respecta planul de urbanism zonal, nu sunt inregistrate ca prestatoare ale unor astfel de servicii si nu platesc taxe. "In plus, se bate prea multa moneda pe Valea Prahovei, dar turismul montan este mai mult decat atat", ne-a spus unul dintre cei implicati in turismul din zona. In regiunea Vladeasa-Padis-Ponor, anul trecut au venit 200 de mii de turisti, iar strainii au reprezentat un procent de 30-40%. Cei mai multi au fost din Ungaria. Aceasta afluenta nu s-a datorat unei strategii turistice coordonate de la centru, ci bunavointei celor care au fost in zona si au recomandat-o altora. Pentru o saptamana "all inclusive", pretul este estimat la 300-400 euro fara transport.
Ca o concluzie generala putem spune ca nici macar investitorii si factorii de decizie de la nivel local nu sunt foarte increzatori in promovarea pe care le-o face Ministerul Turismului atata vreme cat nu exista o strategie coerenta si pragmatica. Semnalul pozitiv este dat insa de faptul ca oamenii au devenit mult mai atenti la concurenta din domeniu, astfel incat practica de a intinde mana pentru a primi un ajutor de stat va fi uitata.