3 C
București
marți, 12 noiembrie 2024
AcasăLifestyleFoodProdusele scumpe se vand bine pe criza

Produsele scumpe se vand bine pe criza

» In mallurile bucurestene, magazinele destinate clientilor cu venituri medii au inregistrat luna aceasta vanzari mai mici decat in decembrie anul trecut.

» In schimb, comerciantii de produse scumpe spun ca nu au nici un motiv sa se planga. Vanzarile din ultimele zile au fost mai ridicate decat se asteptau.

Criza economica a inceput sa-si faca simtite efectele si in mallurile bucurestene. Luna decembrie, care altadata aducea recorduri de vanzari, a aratat ca acum romanii nu mai sunt chiar atat de dispusi sa-si cheltuiasca banii cu usurinta oamenilor care nu sufera de grija zilei de maine. Am vrut sa vedem cum au decurs vanzarile in preajma sarbatorilor in doua dintre cele mai aglomerate complexuri din Capitala: Bucuresti Mall din Vitan si Plaza Romania din cartierul Militari. Am constatat ca, intr-adevar, criza economica si-a facut simtita prezenta la casele de marcat ale magazinelor, dar ca repercusiunile au fost mai mari asupra veniturilor vanzatorilor decat asupra preturilor practicate de comercianti.

"Vanzarile au scazut cu aproape jumatate fata de anul trecut. Patronii ne-au avertizat ca nu se vor mai face majorari de salarii in urmatorul semestru si, probabil, nici in urmatorul an. Nu prea am reusit sa ne atingem «targetul», mai ales ca acesta a fost mai ridicat de sarbatori decat in lunile trecute", ne-a marturisit casiera unui magazin de imbracaminte destinat clientilor cu venituri medii.
In majoritatea magazinelor, reducerile de pret au inceput sa se astearna timid pe etichetele produselor abia dupa Craciun. Acestea sunt in jur de 20% si foarte rar ajung la 50%. "Politica noastra a fost sa incepem reducerile dupa data de 26 decembrie. Oricum, am resimtit o scadere semnificativa a vanzarilor si inainte, si dupa Craciun, fata de situatia anului trecut", ne-a declarat managerul unui magazin de confectii cu preturi medii.

La unul dintre magazinele de amenajari interioare am primit explicatii lamuritoare chiar din partea patroanei: "Ce pot sa spun decat ca lucrurile nu au mers bine? Daca in decembrie anul trecut vindeam cam de doua miliarde de lei vechi, acum abia am depasit 500 de milioane". Totusi, la cele doua malluri vizitate a fost aglomeratie si in perioada acestui Craciun. Ceea ce era oricum vizibil ne-a fost confirmat si de cateva vanzatoare cu care am discutat si care ne-au asigurat ca, desi vanzarile au scazut, numarul oamenilor care au intrat in magazin a fost mare. "Vin multi oameni la mall, pentru ca au aici si cinematograf, si cafenele. E o forma de a-si petrece timpul liber mai ales acum, cand e frig afara", ne spune o tanara, in timp ce aranjeaza cateva pulovere pe un raft.

Televizoarele scumpe, cele mai cautate
Lucrurile mergeau prost si pentru magazinele de electrocasnice, unde vanzarile au scazut mai mult decat estimasera comerciantii. "Desi ne asteptam la o scadere de 20%, in luna decembrie vanzarile au scazut cu 30-40% fata de anul precedent. Pe data de 24 s-a inregistrat o crestere, insa in nici un caz nu s-au depasit incasarile de anul trecut", ne-a spus Andrei P., managerul de raion. La fel ca in restul mallului, si in acest magazin aglomeratia era destul de mare. "Trafic exista, dar acum intra doua mii de persoane pe zi si cumpara doar cinci sute, pe cand anul trecut cumparau o mie", mai spune comerciantul.

Faptul ca persoanele cu venituri medii si-au redus cheltuielile este evident si in magazinul de electrocasnice si electronice. "De exemplu, televizoarele LCD foarte scumpe se vand la fel de bine ca anul trecut. Cele cu preturi medii nu mai sunt atat de solicitate", ne explica managerul de raion.

Magazinele de fite" merg bine
Din discutiile cu comerciatii din cele doua complexuri bucurestene am constatat un lucru aparent paradoxal. Magazinele care se adreseaza oamenilor cu venituri peste medie inca nu resimt criza economica. La intrebarea "Criza economica v-a influentat vanzarile Craciunul acesta?", raspunsurile afirmative au venit, in cea mai mare parte, de la vanzatoarele din magazinele cu preturi medii. Pe de alta parte, comerciantii care practica preturi ridicate ne-au asigurat ca nu au motive de ingrijorare. "Vanzarile au mers mai bine decat in cazul Craciunului de anul trecut. Incasarile au fost cu cateva sute de milioane peste. si targetul a fost mare, de ordinul miliardelor", spune vanzatoarea, care este aprobata de colega sa cu un zambet complice. In magazinul unde acestea lucreaza pretul unei rochii negre – simpla, din stofa, de tip office – este in jur de 400 RON. Raspunsuri similare am primit si in alte cinci magazine cu preturi peste medie. Nici magazinele de cadouri nu se pot plange de lipsa clientilor. Spre exemplu, luni, 22 decembrie, pe la ora 17, am numarat nu mai putin de 14 persoane care asteptau sa plateasca la casa, iar traversarea magazinului de la un capat la altul a fost o incercare serioasa, dat fiind numarul mare de clienti. Te simteai ca intr-un autobuz la o ora de varf, plin cu globuri, braduti, lumanari parfumate si alte elemente decorative. "Vanzarile merg foarte bine anul acesta, abia mai facem fata clientilor", a apucat sa spuna o tanara vanzatoare, care a fost abordata de un client caruia nu-i venea sa creada ca se vandusera toate globurile argintii care cu o zi inainte stateau pe rafturi nebagate in seama.

IN OCCIDENT

» Reduceri-record de preturi in SUA si Marea Britanie

"Am trait vremuri cand luxul devenise o necesitate. Acum luxul a redevenit lux", a declarat, pentru New York Times, Marshall Cohen, analist la o companie specializata in studii de piata.
In centrele comerciale din America, vanzarea produselor electrocasnice si a celor vestimentare a scazut cu 26%, respectiv cu 19-21%, in perioada 1 noiembrie-24 decembrie a anului acesta fata de anul trecut, anunta Washington Post. Din aceeasi sursa aflam ca magazinele, in incercarea de a-si ademeni cumparatorii, fac reduceri de preturi si de vacanta. Astfel, sales-urile au inceput mai devreme ca de obicei si sunt de peste 50%, iar unele puncte comerciale au facut gestul, unic pana acum, de a-si incepe programul din data de 26 decembrie.
Magazinele Marks&Spencer si Debenhams au facut reduceri semnificative la ele acasa, in Marea Britanie. Aflam din The Guardian ca acestea au practicat cele mai mari reduceri inainte de Craciun din anii ’80 incoace. La noi, in schimb, acestea ori nu au practicat reduceri inainte de Craciun, ori acestea au fost de pana la 20%.

Din tara

Constantenii au cheltuit de sarbatori, in medie, 500 RON
Criza financiara si disponibilizarile de personal au influentat destul de putin vanzarile din Constanta in perioada sarbatorilor de iarna. Cele mai mari valori s-au inregistrat in ajunul Craciunului, cand multi constanteni au stat la coada pentru cumparaturile de sfarsit de an. "Saptamana trecuta, volumul vanzarilor a crescut cu aproximativ 30% comparativ cu perioadele normale. Anul trecut, valorile de vanzare in perioada sarbatorilor crescusera peste nivelul de 50%", a precizat directorul unui hypermarket de la malul marii. Suma medie cheltuita de o familie in magazinele constantene a variat intre 500 si 1.000 RON. Cei mai multi bani au fost cheltuiti pentru produsele alimentare si cadouri. In alta ordine de idei, produsele electronice s-au vandut destul de slab la sfarsit de an, iar analistii dau vina pe modificarea regimului obtinerii creditelor bancare. Pentru ultimele zile ale acestui an retailerii prognozeaza un nou val de vanzari, sensibil egal cu valorile inregistrate in zilele dinaintea Craciunului. Majoritatea companiilor de retail constantene anticipasera inca de la inceputul lunii decembrie reducerea nivelului vanzarilor la sfarsitul acestui an, comparativ cu valorile inregistrate cu un an in urma.

Extinderea mallului iesean a crescut vanzarile
Extinderea in 2008 a mallului iesean a crescut numarul de vizitatori cu peste 30%, ajungandu-se in 2008 la peste 6 milioane de vizitatori. Procesul de extindere a Iulius Mall Iasi a marit suprafata construita de la 34.000 la 38.000 metri patrati, iar cea inchiriabila de la 20.000 la 23.000 metri patrati. Ca urmare, vanzarile au crescut, chiar pe fondul crizei din ultimele luni. "Lucrarile de extindere s-au cifrat la suma de 9 milioane euro, fiind vizate doua dintre cele trei laturi ale complexului, corpul cu cea mai mare suprafata nou-construita fiind cel cu intrarea principala in mall. Extinderea a constat atat in marirea suprafetelor mallului, cat si in redimensionarea zonei de food-court, care a crescut de la 670 mp la 1.100 mp", a declarat Emilian Sararu, directorul Iulius Mall. La momentul deschiderii, in anul 2000, Iulius Mall avea o suprafata de 19.000 mp. "In prezent, Iulius Mall Iasi are un trafic anual de aproximativ 6 milioane de vizitatori, in urma lucrarilor de extindere traficul crescand cu aproximativ 30%", a precizat Ovidiu Gheorghiu, director de marketing al Iulius Grup Iasi.

La Cluj, nebunia sarbatorilor – mai puternica decat criza
Mallurile, hypermarketurile si supermarketurile din Cluj au avut parte de vanzari-record, in ciuda crizei economice. Clujenii au luat cu asalt magazinele, ale caror rafturi s-au golit rapid. "Cumpar acum pentru ca nu stiu ce o sa fie la anul", a fost sloganul dupa care s-au ghidat unii dintre clientii magazinelor. Inca nu au fost finalizate statisticile pentru acest an, dar managerii marilor centre comerciale estimeaza ca vanzarile au fost cu 15 la suta, in medie, mai mari decat anul trecut. Ei explica aceasta crestere si prin faptul ca in oras au venit "capsunarii", care au decis sa-si petreaca mai mult timp in tara, in conditiile in care multi dintre ei au fost disponibilizati sau au intrat in somaj tehnic in tarile din Occident. Insa, chiar si asa, ajutoarele de somaj primite de ei sunt mai mari decat salariile multor muncitori din Cluj, astfel ca oamenii au avut bani de cumparaturi.
Febra cumparaturilor a fost atat de mare incat, de pilda, magazinele Kaufland au ramas fara fructe. Cele mai cautate produse au fost alimentele, bauturile, hainele si electrocasnicele, in special cele scumpe. Multi dintre clujenii care au trecut prin Polus Center au dorit sa profite de reducerile oferite la LCD-uri si la televizoarele cu plasma. In Iulius Mall, oamenii au cumparat laptopuri si DVD-uri. F.D.

Cele mai citite

Guvernul Ciolacu a dus salariul mediu net pe economie la 5.228 lei, un plus de aproape 14% față de 2023

În ultimele luni, România a înregistrat o creștere semnificativă a salariului mediu, astfel că nivelul de trai al românilor s-a îmbunătățit constant datorită politicilor...

Vaticanul lansează tururi virtuale AI pentru Bazilica Sfântul Petru, înaintea Jubileului din 2025

Vaticanul a prezentat noi instrumente bazate pe inteligență artificială pentru Bazilica Sfântul Petru, oferind vizitatorilor acces virtual la comorile renascentiste ale locașului de cult...

Signal devine o alternativă la Zoom, Meet și Teams

Aplicația de mesagerie Signal, cunoscută pentru accentul pus pe confidențialitate, adaugă noi funcții pentru apelurile video, dorind astfel să devină o alternativă la platforme...
Ultima oră
Pe aceeași temă