3 C
București
miercuri, 13 noiembrie 2024
AcasăLifestyleFoodCum au construit austro-ungarii "drumul de fier" din Banat

Cum au construit austro-ungarii „drumul de fier” din Banat

Primul tren a ajuns în Arad în anul 1858 şi venea de la Curtici.

 

Fotografii cu trenuri de epocă, locomotive, accesorii de peste 100 de ani şi o călătorie cu trenul. Aşa au sărbătorit arădenii 140 de ani de existenţă a tronsonului de cale ferată Arad-Timişoara. Numai că istoria căii ferate arădene este mult mai veche: primul tren a intrat în gara Arad în 1858, de la Curtici. În acest context, Aradul va primi şi o locomotivă, prototipul seriei 131.001, care a intrat în patrimoniul Prefecturii Arad şi care este reabilitată la SC Astra Vagoane Călători SA.

„Drumul de fier” al austriecilor

Proiectele legate de calea ferată în Ardeal şi Banat au depins de planurile Imperiului Austro-Ungar. Prima cale ferată care nu a folosit tracţiunea animală a fost Oraviţa-Baziaş, utilizată pentru transportul cărbunelui.

Vagoanele erau tractate pe acest veritabil drum de fier de locomotive cu abur aduse din Austria. Însă, tronsonul Arad-Timişoara nu s-a bucurat de susţinerea politică a autorităţilor vremii, care, deşi erau formate din austro-ungari, aveau cam aceleaşi metehne ca şi cele româneşti de azi, aşa că trei proiecte elaborate în aproape 40 de ani, de către diferiţi proiectanţi, nu au fost transpuse în practică. Primul proiect al liniei ferate de la Budapesta la Arad şi Timişoara a fost elaborat în anul 1833 de constructorul Friederich List, care a propus o variantă cu tracţiune cabalină. Proiectul său era considerat greoi şi nu a avut susţinerea necesară a reprezentanţilor Budapestei pentru a-l putea pune în practică.

Apoi, au urmat alte încercări, ale altor constructori, dar fără succes. În 1848, contele Istvan Szechenyi întocmeşte un proiect similar, dar cu tracţiune cu locomotive cu abur. Administraţia maghiară l-a acceptat, dar nu l-a pus în practică niciodată, pentru că perioada Revoluţiei de la 1848-1849 a fost o perioadă de stagnare a construcţiilor feroviare în întreg Imperiul Austro-Ungar. Totuşi, tronsonul Lokoshaza (localitate astăzi aflată în Ungaria)- Curtici-Arad a fost construit în zece ani.

Prima gară, inaugurată pe 25 octombrie 1858

Pe 25 octombrie 1858 a fost inaugurată prima gară din Arad, odată cu intrarea primului tren în Arad, cel care circula pe ruta Curtici-Arad. Trenul a fost compus din două locomotive cu abur, două vagoane de bagaj şi trei vagoane clasa I.

A urmat un alt proiect, în 1864, cel al inginerilor Heinrich Reiber şi Zacharias Hermann. De această dată, s-a împotrivit Garnizoana de la Arad. Anul 1867 a adus o veste bună pentru arădeni: autorităţile austro-ungare au relaxat cadrul legislativ în domeniul transporturilor. Astfel, planurile mai vechi sunt au fost reluate şi modernizate de către ministrul Comunicaţiilor, contele Imre Miko. El a fost iniţiatorul unui plan detaliat de construcţie pentru căile ferate maghiare. Printre ele se afla şi linia ferată Arad-Timişoara. Un an mai târziu, Dieta de la Budapesta a adoptat Legea 38/1868, care a aprobat construcţia căii ferate Arad-Timişoara. A fost formată o societate anonimă, privată, care s-a ocupat de realizarea acestui tronson. În 1869 a început efectiv construcţia, care avea o lungime de 55,6 kilometri. Tronsonul Arad-Timişoara a fost inaugurat în 6 aprilie 1871 şi primele trenuri au avut doar două-trei vagoane în componenţă şi au circulat cu o viteză de până la 25 kilometri pe oră. Călătorii ajungeau la Timişoara în doar două ore, ceea ce era considerat un progres deosebit pentru acea perioadă.

Statul austro-ungar a naţionalizat calea ferată

Dar, în 1890, statul maghiar a naţionalizat calea ferată Arad-Timişoara şi a despăgubit cu 11.109.600 de florini Societatea de Căi Ferate Arad-Timişoara, care a exploatat acest tronson. În paralel cu construirea căii ferate, la Arad a început şi producţia de locomotive şi vagoane. În anul 1896, la „Fabrica de Maşini, Vagoane şi Turnătorie de fier” a societăţii pe acţiuni Johan Weitzer din Arad a fost produsă prima locomotivă cu abur seria 377, după proiectul seriei MAV – 377, al fabricii de locomotive din Budapesta. Între anii 1896 şi 1922 au fost construite la Arad peste 125 de locomotive, casate în perioada interbelică. După Unirea de la 1918, tronsonul de cale ferată Arad-Timişoara a trecut în proprietatea statului român şi în exploatarea Direcţiei generale CFR.

Prima prefectură cu locomotivă cu aburi

Dincolo de fabrica de locomotive şi vagoane din Arad, prima locomotivă cu abur construită pe actualul teritoriu al României a fost în anul 1872 tot în Banat, la Reşiţa, după proiectul lui John Haswell. La rândul său, prima locomotivă proiectată şi executată integral în România a fost fabricată tot la Reşiţa, în anul 1939. Din seria de 67 de exemplare, mai există doar cinci. Prototipul locomotivei Tender seria 131.001 se află acum la SC Astra-Vagoane Călători SA Arad, unde este reabilitată şi va fi expusă la Arad. „Era extraordinar de economică. Lua şase tone de cărbune şi două de apă şi putea rula cu 65 de kilometri pe oră şi cu faţa, şi cu spatele”, a explicat inginerul Radu Belu, consilier al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA. Pentru a putea fi reabilitată, Prefectura Arad a luat prototipul pe inventar. Călin Bibarţ, prefectul Aradului, se mândreşte cu acest lucru şi consideră că arădenii merită să deţină locomotiva. „Aradul a fost un centru-pilot în construcţia de automotoare”, a explicat inginerul Radu Belu. Arădenii au putut admira fotografia cu primul vagon, fabricat la Arad în 1934 pentru Regele Carol al II-lea, care a fost folosit ca vagon-salon pentru călătoriile regelui. Acesta era mobilat luxos şi avea trei cuşete de dormit, două băi, bucătărie şi un salon regal.

Arădenii au fabricat metroul din Bucureşti

Aradul a evoluat, a fabricat vagoane de automotor, care mai circulă şi astăzi, după 70 de ani, pe liniile ferate ale României. Apoi s-a specializat pe vagoanele de călători şi este unul dintre principalii furnizori de vagoane din Europa, dar şi pentru clienţi şi alte diverse ţări ale lumii. La Arad au fost construite primele vagoane de metrou care circulă încă în Bucureşti.

Cele mai citite

Lavrov va conduce delegația rusă la summitul G20, în locul lui Putin

Curtea Penală Internațională a emis în martie 2023, un mandat de arestare pe numele lui Putin Ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov va conduce delegația rusă...

George Simion a întrerupt dezbaterea Antena 3 CNN de la Parlament. Ce spune despre legăturile cu Rusia și ofițerii GRU

Candidatul AUR la alegerile prezidențiale, George Simion, a întrerupt, marți seara, dezbaterea Antena 3 CNN de la Parlament. Acesta a fost întrebat de jurnaliștii...

Premierul Japoniei, Shigeru Ishiba, a adormit în timpul numărării voturilor pentru realegerea sa

Shigeru Ishiba, președintele Partidului Liberal Democrat (PLD), aflat la putere în Japonia, a fost văzut adormind luni în parlament, unde a fost reales prim-ministru. O...
Ultima oră
Pe aceeași temă