O maşină veche de 15-16 ani, care nu costă mai mult de 1.500 de euro (cu îmbunătăţiri), ar trebui să fie în siguranţă în parcările din Bucureşti. Ei bine, lucrurile nu stau nici pe departe aşa.
Nu mi-am închipuit până acum că ARO s-ar putea fura”, spune Dan Chiriac. E şi motivul pentru care nu s-a gândit să-i monteze alarmă. Şi-a lăsat maşina într-o parcare de lângă Podul Grant, peste drum de stadionul Giuleşti, pe 28 ianuarie 2011. „Un loc cu suficientă lumină pe timpul nopţii”, adaugă Dan. A doua zi dimineaţa, n-a mai găsit-o. Al doilea caz pe acest an a fost la exact o săptămână după primul. De data asta, ghinionistul se numeşte Cristian Ioniţă. Maşina lui se afla pe strada Panselelor, în sectorul 4, într-o parcare încadrată de blocuri. „Nici eu nu aveam alarmă la maşină”, recunoaşte Cristi, la care Dan adaugă faptul că portierele de la ARO pot fi deschise fără probleme, neavând un sistem performant de siguranţă. Proprietarii cred că există similitudini între cele două evenimente. „Amândoi facem parte dintr-un club al posesorilor de ARO. Aveam postate fotografii şi date ale automobilelor noastre pe forumul organizaţiei”, zice Dan Chiriac, vicepreşedintele Asociaţiei ARO Club România, care reuneşte câteva zeci de pasionaţi. Culmea e că alţi doi membri ai aceluiaşi grup, care au şi ei maşinile postate pe forumul în cauză, au fost la un pas de necaz.
Primul şi-a găsit maşina cu portiera deschisă, pe Bulevardul 1 Mai, în 26 ianuarie 2011. „Avea blocatorul de volan îndoit”, ceea ce înseamnă că potenţialul hoţ n-a mai apucat să-şi ducă treaba până la capăt. Altul era să rămână fără „odor” în comuna Snagov, în decembrie anul trecut.
Statistica IGP
Alte zece maşini ARO au dispărut în cursul anului 2010, conform datelor Inspectoratului General al Poliţiei, dintre care cinci în Bucureşti, două în Galaţi şi câte una în judeţele Ialomiţa, Botoşani şi Caraş-Severin.
Dintre cele furate anul trecut, jumătate au fost găsite de poliţişti. „Asemenea maşini sunt furate mai mult pentru piese de schimb sau pentru comiterea altor infracţiuni”, ne-a spus comisarul-şef Mitică Stanciu, din cadrul Serviului de combatere a infracţiunilor contra patrimoniului din IGP. Statisticile oficiale arată că maşinile româneşti sunt cele mai „râvnite” de hoţi, pe primul loc fiind Dacia, cu 1.529 de bucăţi, la nivelul anului 2010. Victime sigure sunt mai ales Daciile vechi, cu sisteme de siguranţă rudimentare, dezmembrate şi vândute pe piaţa neagră a pieselor de schimb, pentru cârpirea „străbunicelor”. La rândul lor, posesorii de ARO admit că piesele de schimb pentru marca asta sunt tot mai greu de găsit, „după ce multe maşini au fost date la casat, de cinci-şase ani încoace”, spune Dan Chiriac, definind fenomenul drept „furturi ale sărăciei”.