» Aproape o suta de zile de mars in conditii dificile, escale in zece porturi, primul voiaj de anvergura pentru 82 de studenti, studente si elevi ai scolii romanesti de marina – cea mai longeviva nava a Fortelor Navale Romane, "Mircea", a inceput marsul catre tara. Echipajul a raportat "misiune indeplinita"
Pe 18 septembrie, velierul "Mircea" va incheia al 18-lea voiaj international din cei 67 de ani de serviciu in marina militara. Nava-scoala se afla in prezent in Portugalia, dupa ce a vizitat noua state si a participat, alaturi de alte 250 de nave, la festivalul "Hans Sail Rostock 2008". La bordul velierului moralul este ridicat. Cadetii au promovat examenele si au obtinut locuri fruntase la competitiile sportive si marinaresti organizate la germani. Barca 10±1 a lui "Mircea" a iesit pe locul doi la concursul de tras la rame. In schimb, romanii i-au "zvantat" pe adversari la fotbal. Echipajul "Mircea" a obtinut locurile I si II la Cupa "Rostocker Pilsener Hanse Sail". Pe 21 august, velierul a ridicat ancora din portul Rostock cu destinatia Lisabona. Urmeaza Marea Neagra si apoi Constanta. Capitanul comandor Gabriel Moise a fost numit la comanda valierului in 2006. Cunoaste foarte bine nava, pentru ca ani buni a indeplinit functia de secund la "Mircea".
Nu ar renunta la velier pentru nici o alta nava din flota: "Este al doilea an la comanda acestei nave si sper sa mai raman multi ani de acum incolo pentru ca, la urma urmei, este meseria mea si imi place ceea ce fac". Il intreb daca in acest mars nava si echipajul au trecut prin vreun moment critic. "Momente critice? Nici vorba. Este una dintre cele mai sigure nave din clasa ei si, daca ai incredere in ea, atunci totul este ok. Pana in prezent NS Mircea a parcurs in acest mars peste 6.500 de mile marine, timp in care activitatea la bordul navei s-a desfasurat in conditii normale, fara sa puna prea mari probleme nici vremea rea de care am avut parte pe drumul de intoarcere, mai exact intre Rostock si Fowey", precizeaza comandantul. Programul incarcat si sesiunea au avut prioritate in fata mult asteptatului botez marinaresc al cadetilor. Traditia va fi insa respectata, astfel ca "bobocii" nu vor scapa de surprizele care li se pregatesc din partea echipajului. "Botezul inca nu s-a facut, urmand ca in perioada imediat urmatoare parasirii Lisabonei sa prindem si o vreme prielnica pentru aceasta activitate", a conchis capitanul comandor.
Jurnal de bord
26.05.2008
NS "Mircea" paraseste portul Constanta avand la bord 161 de persoane, dintre care 32 de studenti, 3 studente, 43 de elevi si 4 eleve.
27.05.2008
Familiarizarea cu escaladarea si coborarea din arborada. Echipajul permanent a continuat invergarea.
28.05.2008
La primele ore ale diminetii s-a traversat Stramtoarea Dardanele, fiind insotiti pentru scurt timp de delfini. Nava incepe traversarea arhipelagului grecesc din Marea Egee, luand drum spre Capul Matapan.
29.05.2008
Zi de antrenament in arborada, cadetii si elevii fiind repartizati pe vergi. Printre ei studentul ucrainian Olexander Titov din Academia Navala din Sevastopol.
30.05.2008
Incepe traversarea Marii Ionice. Viata de la bord cu regulile ei stricte si limitele spatiale continua ca in fiecare zi: exercitii de urcare in arborada, bratare, cursuri si carturi.
31.05.2008
Cursuri, lucru in arborada, program de curatenie si mult asteptata baie.
1.06.2008
Prima duminica in largul marii este dedicata recuperarii fizice, precum si jocurilor de table, sah si rummy.
2.06.2008
Am traversat Stramtoarea Messina aflata intre Insula Sicilia si Peninsula Calabria. Viteza curentilor – 4 Nd.
3.06.2008
Incepe cu lucru in arborada si se finalizeaza prin mult asteptata oprire a motorului principal. In sfarsit, navigam cu vele. Au fost intinse randele si primele trei vele inferioare, dar nu am avut noroc de vant, asa ca viteza navei a fost destul de mica: in jur de 3 noduri. Au inceput si primele lucrari de verificare, finalizate cu note destul de bune.
4.06.2008
Prima bricuire a puntilor navei, pregatirea navei pentru prima escala, Cagliari.
Cagliari
In dimineata zilei de 5 iunie, velierul a acostat la cheiul Ichnusa al portului Cagliari. In cart, studentii au inceput punerea in aplicare a cunostintelor teoretice acumulate la cursuri.
Atlantic
1.07.2008
Azi-noapte am dormit acoperiti. Temperatura a scazut simtitor. La 10.00 navigam cu motorul principal. Lochul inregistreaza o viteza de 5 noduri. Oceanul este mototolit de o hula neregulata. Ne indreptam spre o zona neospitaliera a Atlanticului. Fiecare ceas smuls Atlanticului este o victorie care poate fi anulata integral in minutul sau secunda urmatoare. Oceanul ne hatana, vergile pocnesc, vantul tiuie in arborada. La ora 14.10 vantul se intareste pana la 13m/s. Orizontul in babord se face negru, un negru scarbos, de catran. Oceanul se acopera cu spuma. Valurile izbesc coca. O rafala de vant ne bandeaza in tribord.
"Mircea" geme, scartaie, vibreaza, se cabreaza pe val. Atlanticul din albastru devine cenusiu, valurile sunt neregulate si haotice. Trambe de apa rapaie pe teuga, vantul este glacial. La 14.30 se da atentiune la masini. La 14.35 navigam spre Golful Biscaya cu masina, cu toata viteza inainte, dar valurile naprasnice fac ca viteza navei sa se reduca pana la 5 noduri. Suntem in intarziere. Vremea rea nu ne da pace. Vantul s-a intarit din nou. Pe o mare de gradul 5 cadetii sustin primul examen la bord. Raul de mare isi spune cuvantul!
Rouen
Toata lumea stie aici ce inseamna cele trei culori de pe pavilionul nostru national. In fiecare zi am avut peste 3.000 de vizitatori la bord. Nava arata, ca de obicei, impecabil.
Brest
"Mircea" a fost invadat de vizitatori. Un moment emotionant s-a desfasurat pe 13 iulie, cand a avut loc vizita la bordul navei a celor ramasi in viata din echipajele celor doua remorchere care au participat la salvarea velierului in noiembrie 1965, la iesirea dintr-o furtuna teribila din Golful Biscaya, si au remorcat velierul pana in portul Brest. "Sunt profund emotionat ca dupa atatia ani oamenii lui «Mircea» nu ne-au uitat!", au fost cuvintele fostului comandant al remorcherului Rhinoceros. Comandantul nostru a oferit certificate de apreciere celor doua echipaje.
Rotterdam
In cel mai mare port al Europei am intrat dupa o noapte agitata petrecuta la ancora si pe o ploaie rece si deasa. Complexul portuar Rotterdam se intinde pe o suprafata imensa, iar traficul este extrem de diversificat.
Copenhaga
Este pentru prima oara cand o nava din Fortele Navale Romane viziteaza portul Copenhaga, unde am fost primiti cu caldura de autoritatile militare daneze, daca ne gandim ca a fost totusi o simpla escala tehnica.
Rostock
Pe data de 7 august, NS Mircea a intrat in portul Warnemunde-Rostock, unde timp de patru zile a participat la manifestarile "Hanse Sail Rostock 2008", ocazie cu care a fost sarbatorita si "sora" mai mica a NS Mircea, nava Gorch Fock II, care a implinit 50 de ani. La festival au participat aproximativ 250 de nave traditionale si nave-muzeu. Au fost organizate competitii sportive impreuna cu celelalte echipaje ale navelor. Echipele elevilor si studentilor condusi de capitanul Razvan Broasca au ocupat locuri fruntase, respectiv locul I si locul 2 la intrecerea fotbalistica "Rostocker Pilsener Hanse Sail Cup". La concursul de cart driving, echipajele NS Mircea au ocupat toate locurile fruntase. A avut loc si un concurs de tras la rame 10±1, la care echipajul romanesc a obtinut locul secund.
Fowey
In micul port Fowey a fost o simpla escala tehnica. Nu au fost incluse nici un fel de activitati in afara celor de reaprovizionare si refacere a plinurilor. Am avut parte de o intrare spectaculoasa in port, cu vant puternic si ploaie, pentru ca gura de acces in port era foarte ingusta, marginita de stanci inalte de care se spargeau valurile furioase. Se punea la un moment dat problema adancimii apei, care ajunsese sa masoare doar un metru sub carena. Am parasit Fowey cu destinatia Lisabona, de care ne despart sase zile, si desigur, Biscaya si Atlanticul.
Scrisoare din Marea Nordului
"Draga mama,
Iti scriu de peste sapte mari si sapte tari, fiind in lipsa de semnal si de credit! E tare ciudat pentru mine sa folosesc aceasta forma de comunicare, dar ma consolez cu ideea ca in urma cu sute de ani adevaratii navigatori asa pastrau contactul cu familia.
Noaptea trecuta nu am reusit sa adorm si am calculat probabilitatea de a ajunge la tine mesajul daca il introduc intr-o sticla si-l dau la balta: mi-a dat cu mult prea multe zerouri dupa virgula, asa ca am sa-l pun la posta in Copenhaga, dar din curiozitate am sa-i fac o copie, sa incerc si prima varianta.
Mie imi place aici pe bric; am reusit intr-un final sa ma incadrez in programul de apa (nu sunt un bun dansator in invocarea ploii), m-am acomodat cu dormitul in hamac chiar daca dimineata ma trezesc in forma de banana, am renuntat la saltea ca sa ma pot considera un marinar «vero» si sa ai cu cine sa te lauzi prin vecini.
Probabil ca te intrebi cum decurge aici viata zilnic, asa ca iti prezint o panorama a acesteia:
Dimineata: sase taraituri ale soneriei cheama picioarele la verticala, si nu pe pamant, ca nu mai suntem demult cu picioarele pe pamant, poate numai cu capul in nori, sus-sus la contragabier. Hamacurile isi reiau locurile de veci in bastingaj, iar corpul isi regaseste greutatea normala doar in chingile centurii de siguranta, o piesa din vestimentatia zilnica ce ne transforma in oameni mai siguri pe ei.
Ora 8.00 – dezlegarea la potol data de ofiterul secund, alaturi de celebre ghicitori ale domniei sale ce ne pun mintea la gimnastica in pragul zilei. Daca vantul tine cu noi si ne sufla-n ceafa (aici se zice pupa), ne pregatim pentru arborada: mana dupa mana (una pentru tine, una pentru nava si alta… atat!) – acesta-i motto-ul nostru si ne metamorfozam fiecare intr-o combinatie de Tarzan omul-pinguin si Magellan, in doze diferite; apoi hopa sus pe sarturi, cu privirea spre viitor, convinsi ca suna bine.
Mie imi place acolo sus, altfel se vede lumea de la inaltime. Nu-ti face griji, n-am cum sa cad… mi-au folosit la ceva anii cand furam caise din vecini.
In timpul liber citim, visam, adunam haine de pe puntea teuga, desfasuram activitati de intretinere a navei; cursuri – exersam dansul pixului in leganat de valuri.
Seara, pe teuga – scena principala a vietii noastre – vezi cate un singuratic in cautare de semnal "cu ganduri in cap", un contemplativ sedus de frumusetea peisajului. Ii privesc cu ingaduinta prea-plinul pasional, poate ma va paste si pe mine un moment ca acesta; daca n-a fost ieri, poate maine. Ar trebui avertizat asupra pericolului confundarii bordajului, dandu-ne astfel posibilitatea de a vizualiza in direct si pe real un exercitiu de "om la apa".
Limitarile spatiale au facut nu numai sa ne apropie fizic (acelasi dus, rasuflarea calda a colegei din hamacul alaturat), ci au dus la legarea unor trainice prietenii (de exemplu gasca de la tromba).
Eu zic ca-i destul pentru aceasta scrisoare. Te pup!
Al tau marinar, Student caporal Delia Neacsu"