» Politia Comunitara a Sectorului 1 vrea sa cumpere prin licitatie 24 de autoturisme de teren americane, desi in fata institutiei zac mai multe masini practic nefolosite.
» Licitatia miroase de la o posta:
conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca autoturismele sunt respectate integral doar de un singur model.
» Culmea coincidentei este insa faptul ca marca respectiva este oferita spre vanzare tocmai de magazinul din vecinatatea sediului, dealer pentru un mare producator american de masini de teren.
Politia comunitara a sectorului 1 – institutie aflata in subordinea primariei de sector – s-a facut de ras mimand ca vrea sa respecte legea achizitiilor publice. In caietul de sarcini al licitatiei privind cumpararea a 24 de autoturisme de teren, in valoare totala de 18 miliarde lei vechi fara TVA, sunt trecute, aproape la milimetru, caracteristici ce apartin unui singur model de autoturism de teren. Potrivit documentului, eventualii ofertanti sunt anuntati ca dimensiunile masinii trebuie sa fie 4,408 metri lungime, 1,785 metri latime si o garda la sol de 204 milimetri. Autoturismul mai trebuie sa aiba un "unghi de atac" de 21 de grade, un unghi de degajare de 33 de grade si o masa maxima autorizata de 2.010 kilograme. Motorul, care trebuie sa fie musai de "4 cilindri in linie Turbo Diesel cu injectie directa pompa-injector", trebuie sa dezvolte o putere de 140 de cai-putere la 4.000 de rotatii pe minut (rpm) si un cuplu maxim de 310 Nm/1750 – 2500 rpm. In mod "ciudat" insa, modelul de masina care corespunde exact "cerintelor" din caietul de sarcini se poate comanda chiar la magazinul de prezentare auto de langa sediul Politiei Comunitare de pe Calea Grivitei. Practic fisa tehnica a respectivului model de masina pare copiata la indigo de cei care au intocmit documentatia pentru licitatie. Politistii nu au omis sa treaca in acte nici sistemul de fixare a scaunului pentru copil, dotare care exista la tipul de autoturism vandut de vecin.
Autoritatile promit ca anuleaza licitatia
Andrei Mihail, directorul general al Politiei Comunitare Sector 1 si cel care a avizat licitatia, spune ca s-a facut o greseala si ca nu a semnat caietul in cunostinta de cauza. "si care este problema? Orice licitatie poate fi anulata. O vom anula si pe aceasta. Intr-adevar, este o greseala", ne-a declarat Andrei Mihail. Dana Maria Neacsu, seful Biroului Achizitii Publice, ne-a declarat ca a intocmit lista impreuna cu un mecanic, dar spune ca nu poate sa explice coincidenta cerintelor cu caracteristicile masinii vandute alaturi. De alta parere este Daniel Budurescu, seful de cabinet al primarului Andrei Chiliman. "Cred ca e vorba de prostie, e plin pamantul de prosti. Daca era o smecherie, cred ca o faceau mai destept. Dupa ce mi-ati spus dumneavoastra, am vorbit si eu cu cei de la Politie si mi-au spus ca vor anula licitatia", ne-a declarat Budurescu.
Interesant este faptul ca parcarea din fata sediului Politiei Comunitare este plina de autoturisme, inclusiv de teren, nefolosite, potrivit lui Andrei Mihail, din cauza limitei de 200 de litri de benzina/masina/luna.
Fara precedent
"Romania libera" a semnalat mai multe situatii in care autoritatile au introdus in caietele de sarcini ale licitatiilor pentru autovehicule conditii aparent absurde, cu darul de a scoate din joc potentialii concurenti ai favoritilor. Printre criteriile folosite se numara cerinte precum: portbagaj de minimum 500 de litri, tractiune integrala si macar 160 de cai-putere, sistem de navigatie cu hard disk de 30 de GB incorporat, camera video pentru mers inapoi, bancheta spate rabatabila electric sau geamuri fata/spate actionate electric cu senzor de efort. Pana la cazul Politiei Comunitare Sector 1 nu a mai fost insa semnalata nici o licitatie la care masina dorita sa fie descrisa fidel, nu doar sugerata prin diverse conditii.
Legea interzice practicile autoritatilor
Legislatia romaneasca in vigoare (OUG 34/2006) nu permite nici unei autoritati care doreste sa faca achizitii publice sa limiteze optiunile prin introducerea in caietul de sarcini a unor cerinte restrictive: "Specificatiile tehnice trebuie sa-i permita oricarui ofertant accesul egal la procedura de atribuire si nu trebuie sa aiba ca efect introducerea unor obstacole nejustificate de natura sa restranga concurenta intre operatorii economici".
Aceeasi lege "interzice definirea in caietul de sarcini a unor specificatii tehnice (…) care au ca efect favorizarea sau eliminarea anumitor operatori economici sau a anumitor produse".