In ultimii 16 ani, constructia liniei de cale ferata Ramnicu Valcea-Valcele a fost inclusa in strategiile tuturor guvernarilor, dat fiind faptul ca aceasta ruta urma sa scurteze distanta dintre cele doua magistrale feroviare din nord-vest si sud-est in medie cu 107 kilometri. Dar totul s-a dovedit a fi doar demagogie. An de an, situatia in zona devine din ce in ce mai grava. Terenul, lasat de izbeliste, aluneca in continuare, iar din uriasa investitie nu a mai ramas decat betonul degradat al celor cateva viaducte. Sinele si traversele de cale ferata au fost scoase in 2005 si lasate care pe unde, fara paza, la discretia hotilor, care nu au intarziat sa fure tot ce se putea.
Scurt istoric
Linia de cale ferata Ramnicu Valcea-Valcele ar fi trebuit sa lege doua importante magistrale feroviare: Bucuresti-Pitesti-Piatra Olt cu Bucuresti-Brasov-Sibiu-Arad-Curtici. Punerea ei in functiune ar fi scurtat distanta de transport in medie cu 107 km fata de ruta actuala si, totodata, ar fi asigurat legatura intre nord-vestul si sud-estul tarii.
Din punct de vedere tehnic, principalele caracteristici ale acestui tronson feroviar includeau, in 1989, lucrari de arta, realizate pentru cale dubla, o lungime de exploatare de 39 km pe linie simpla cu ecartamentul de 1435 mm, prevazuta pentru tractiune Diesel si dotata cu instalatii de semnalizare luminoasa si centralizare electromecanica. Cota cea mai ridicata a liniei, Pitesti-Valcele-Ramnicu Valcea, nu se realiza la traversarea Carpatilor Meridionali, ce intra in linia Piatra Olt-Sibiu, ci la traversarea culmii dintre raul Arges si raul Topolog, la o cota 450 metri.
Acum 10 ani s-a facut o inventariere a traseului din care a rezultat ca pentru darea ei in functiune mai sunt necesare numeroase lucrari, cum ar fi construirea unor viaducte cu infrastructura pentru cale dubla si pentru cale simpla, dar si lucrari de consolidare a versantilor etc. In 2006, dupa alti 10 ani, situatia s-a degradat, fiind necesara refacerea, in proportie de 80 a lucrarilor.
Unde este firma SECOL?
In 1996, SNCFR a organizat o licitatie internationala pentru repunerea in circulatie a tronsonului Ramnicu Valcea-Valcele. Castigatoarea licitatiei a fost desemnata firma italiana SECOL SpA. Ulterior licitatia a fost anulata de catre SNCFR. In urma unei decizii judecatoresti definitive, Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a fost obligata sa incheie un contract de lucrari cu firma SECOL. Contractul a fost incheiat in anul 2000, conditiile de intrare in efectivitate fiind indeplinite in anul 2003. Dupa o analiza comuna asupra modificarilor de relief survenite in perioada 1996-2003, a degradarilor lucrarilor deja existente, dar si a schimbarilor legislative s-a constatat ca s-a pierdut scopul initial al contractului, conducand la lipsa unui proiect tehnic adecvat. In plus, conditiile generale de contractare inadecvate puteau genera riscuri majore pentru CFR prin posibilitatea escaladarii necontrolate a costurilor investitiei. Drept urmare, societatea feroviara a realizat un nou proiect, care a fost acceptat de partea italiana. In decursul anului 2004, au fost facute expertizele tehnice si aerofotogrametria, precum si lucrari de pregatire a santierului, inclusiv demontarea suprastructurii caii ferate existente in vederea utilizarii platformei pentru drumurile tehnologice necesare forajelor geologice. Dar lucrurile s-au oprit aici.