» Multi dintre pacientii spitalelor din Romania s-au plans de-a lungul timpului ca medicii le-au vorbit vulgar si fara menajamente sau nu le-au respectat dreptul la confidentialitatea diagnosticului.
» Comunicarea cu pacientul nu se studiaza in acest moment in scolile de medicina, desi mai multi specialisti in domeniu sustin acum, la initiativa "Romaniei libere", necesitatea introducerii unei discipline cu aceasta tema.
Pe langa acuzatiile de malpraxis, medicii sunt reclamati si pentru o meteahna capatata inainte de 1989: limbajul nepotrivit in relatia cu pacientii. Zeci de plangeri se aduna anual la Colegiul Medicilor, iar uneori astfel de abateri disciplinare sunt pedepsite. De cele mai multe ori insa pacientii prefera sa inghita in sec decat sa se puna rau cu "halatele albe". Generatii intregi de doctori au iesit de pe bancile facultatilor fara studierea unui obiect esential: comunicarea cu pacientul. Indemanare care este deprinsa in Occident si-n Statele Unite in timpul scolii. "Romania libera" a propus introducerea in curicula a acestui obiect, initiativa sustinuta de cateva institutii importante.
"Urca, fa, pe masa"
Decenii intregi multi doctori au reusit prin duritatea limbajului sa-si socheze bolnavii. Povestile despre tratamentul verbal neadecvat incep de la intalnirile cu ginecologii, unde viitoarele mame merg timorate: o data pentru ca le este teama de posibile probleme cu sarcina, apoi pentru ca se gandesc ca le va fi greu sa faca fata agresivitatii de limbaj. Intamplarile dinainte de ’90 si din anii imediat urmatori au ca marota exprimarea asistentelor si a medicilor in timpul nasterii: "Ti-a placut sa te f…, acum de ce tipi? Taci din gura, ca altfel te dam afara!". Trecerea timpului nu a schimbat foarte mult comportamentul personalului medical din domeniul obstetrica-ginecologie.
Forumurile contin multe relatari despre exprimari care mai de care mai dure. O doamna a povestit pe site-ul www.desprecopii.com cum, odata intrata in cabinetul unui ginecolog, a fost socata de primele cuvinte ale acestuia: "«Hai, urca, fa, p…, pe masa!» De parca eram o prostituata sau a facut candva sex cu mine. Evident ca a urmat scandalul, iar sotul meu a intrat in cabinet si l-a tabacit pe doctor". Nu doar injuraturile sau adresarile gen "bai", "taranco", "nesimtito" sau "fa" sunt deranjante pentru pacienti, ci si faptul ca nu este respectata confidentialitatea datelor privind diagnosticul.
"Confidentialitate" de pe holul spitalului
Mare parte din personalul medical din spitalele de stat incalca zilnic confidentialitatea informatiilor dintre doctor si pacient.
Spre exemplu, pe holul Spitalului Filantropia din Bucuresti poti afla de ce sufera aproape fiecare pacient aflat pe scaunele din sala de asteptare, cand naste, cand face avort sau ce alt tratament ii este recomandat. Putini medici isi comunica rezultatul investigatiilor asa cum ar trebui: confidential. Cei mai multi te socheaza prin naturaletea cu care spun in gura mare": "Trebuie sa faci avort", "Sunt probleme. S-ar putea sa nu tina sarcina" sau "Nu s-a prins. Mai incearca si pune-l pe barbat sa manance mai multa telina".
Personalul nu se teme doar sa vorbeasca vulgar cu pacientele, ci le si divulga starea de sanatate ca pe un lucru natural. La fel de natural ca atunci cand de sarbatori, si nu numai, bolnavii vin cu flori, cu pungute pline cu bomboane, cafea, tigari sau parfumuri. O intamplare legata de confidentialitatea medic-pacient a avut loc si la o cunoscuta maternitate din Bucuresti, unde gravidele au fost rugate la un moment dat sa intre cate doua la ecograf, pentru ca era aglomerat.
"Am intrat impreuna cu o tanara de circa 30 de ani, care era foarte speriata. Am incercat sa o linistesc, dar finalul acestei consultatii a fost socant. De fata cu mine, doctorul i-a dictat asistentei ce a vazut in ecografie, printre care si «absenta ritmului cardiac». La final, in timp ce se imbraca, pacienta a intrebat care este rezultatul. Replica doctorului a fost cruda si de o rautate pe care nu o inteleg: «Ti-a murit ala-n burta, draga. Ce nu intelegi? Du-te dracu’ repede sa ti-l scoata, ca nu cumva sa-l pierzi pe strada». In afara ca i-au dat lacrimile, gravida nu a avut nici o reactie, atat a fost de socata de veste, apoi de felul in care i-a vorbit doctorul", ne-a povestit o cititoare a "Romaniei libere".
"In SUA ar fi primit un glonte in cap"
Umiliti si neputinciosi totodata pentru ca au nevoie de doctori, pacientii indura orice, doar-doar or scapa. Putini se revolta in fata agresivitatii verbale, iar acestia isi povestesc pataniile pe formurile de pe internet sau pe site-urile ziarelor care abordeaza subiecte legate de cazuri de malpraxis. Pe pagina de internet a "Romaniei libere" exista aproape 500 de comentarii legate de cazul Nataliei – gravida care a murit din cauza neglijentei personalului medical –, iar multe dintre ele se refera la limbajul medicilor sau al asistentelor. Revoltat, un cititor a spus ca, "daca un doctor din SUA vorbea asa cu o pacienta, primea un glonte in cap de la sotul acesteia". Dar nu doar gravidele sau mamele sunt tratate astfel, ci si micutii pacienti. Este celebru cazul pustiului de la Spitalul Bagdasar, caruia in primavara acestui an i s-a spus ca are o tumoare pe creier. Intrebat de copilul de 12 ani cum o sa fie operat, medicul i-a aratat foarte clar: "Uite-asa: iti crap capul!". Moment in care baiatului i s-a facut rau.
"Vrei sa te pensionezi? Nu poti sa dai cu sapa?"
Nici oamenii pensionati pe caz de boala nu scapa de balacareala doctorilor, care ii privesc in multe situatii ca pe niste trantori pusi pe capatuiala. O femeie de 46 de ani, care si-a revenit ca prin minune dupa un accident cerebral, a fost luata pe sus de doctori: "Da’ ce ai matale, mamaie? Misca-te mai repede si nu mai fa figuri, ca nu tine la noi. Ce ai de vrei sa te pensionezi? Nu poti sa dai cu sapa sau ce?", au incoltit-o cu intrebari pe femeia care, intamplator, nu daduse la sapa in viata ei, ci era contabila. Mai mult, in acel moment pacienta abia se misca dupa doua luni de stat la pat din cauza paraliziei generate de interventia pe creier. Este stiut ca exista cazuri de bolnavi fictivi, care "se lipesc" de o pensie de boala, dar nu pentru banii multi luati de acolo, aproximativ 350 RON, ci din alte motive. Unii obtin documentul si apoi pleaca la munca in strainatate sau chiar in tara.
Este insa un venit in plus. si atunci dau mita. "Obisnuiti cu cadouri, medicii din comisia de expertiza de la Casa de Pensii (n.r. – care stabilesc gradul de invaliditate) isi incearca astfel pacientii. Cei care dau… stau in fata. Daca nu, trebuie sa suporti toate mizeriile", ne-a spus o pensionara care anual trebuie sa treaca prin acelasi cosmar pentru a primi o bruma de bani care nu reprezinta nici macar un sfert din salariul dinainte de operatie. Doar ca acum nu poate lucra, iar stresul si tensiunea ridicata ii pot fi fatale.
"Este nevoie de studierea comunicarii cu pacientul"
Printre primii care au sustinut initiativa "Romaniei libere" de introducere a comunicarii cu pacientul ca obiect de studiu este presedintele Colegiului Medicilor, Vasile Astarastoae. Acesta este si rector la Universitatea de Medicina si Farmacie Iasi, acolo unde ar vrea sa se introduca si acest obiect important, incepand cu anul scolar viitor. "In anii ’50-’60 medicina traditionala era paternalista, iar studentii urmau modelul maestrului, care acum a fost «ucis» de supertehnologie. Este adevarat ca nu exista cursuri de comunicare, chiar daca sunt absolut necesare in relatia cu pacientul care este deja traumatizat de boala. Nu este cazul sa-l speriem si mai tare sau sa-l indepartam", ne-a declarat prof. dr. Astarastoae.
Seful Colegiului Medicilor ne-a mai spus ca exista putine reclamatii legate de limbajul nepotrivit al doctorilor, cu toate ca este convins ca sunt mai multe cazuri. Introducerea cursurilor de comunicare cu pacientii este sustinuta si de Centrul National pentru Perfectionare in Domeniul Sanitar, prin dr. Adrian Nedelciu, si UMF Bucuresti, prin rectorul Florian Popa, care considera ca este necesara aceasta disciplina.
» O veste buna din America: cursuri postuniversitare
Chiar daca in timpul studentiei nu invata despre comunicarea cu pacientul, personalul medical din nanotologie are o sansa de a se perfectiona cu ajutorul unor cursuri incepute initial in America. Dr. Adrian Toma, seful Sectiei Neonatologie de la Maternitatea Giulesti, este cel care s-a specializat primul la cursurile realizate de Kristine Karlsen, o asistenta din America. Aceasta a si scris o carte care din 2007 a fost tradusa in romana cu o sponsorizare de la Fundatia Relief Team (SUA) ."Ideea ne-a venit mai demult, dar s-a dezvoltat la nivel national la sugestia profesorului Bogdan Marinescu. Este limpede ca intotdeauna apar problemele intre medic si pacient de la un deficit de comunicare.
Am adus acest curs in Romania prin relatii personale si ma bucur ca acum avem 134 de instructori care au obtinut diploma de la specialistii americani. Noi trebuie sa invatam ce simt pacientii, in cazul de fata ne referim la mame, si ce trebuie sa faci tu, cum anume sa reactionezi la orice. Sa stii sa dai atat vesti bune, cat si vesti mai putin bune", ne-a spus doctorul Toma, unul dintre cei mai apreciati medici de la Giulesti.
«Hai, urca, fa, p…, pe masa!» Vorbea parca eram o prostituata sau a facut candva sex cu mine."
Ti-a murit ala-n burta, draga. Ce nu intelegi? Du-te dracu’ repede sa ti-l scoata, ca nu cumva sa-l pierzi pe strada."
Ce ai de vrei sa te pensionezi? Nu poti sa dai cu sapa sau ce?"
Nu s-a prins. Mai incearca si pune-l pe barbat sa manance mai multa telina".