2.8 C
București
joi, 14 noiembrie 2024
AcasăSpecial"Hangarele suspendate" ale Romaero

„Hangarele suspendate” ale Romaero

» Romaero si Blue Air s-au asociat pentru 20 de ani, intr-o afacere de pomina, foarte cautata in intreaga lume, cea de intretinere si reparatii pentru avioane.

» Conducerea Romaero a pus la bataie 5 hangare, pretuite la 8,6 milioane de euro, dar a "omis" sa evalueze si terenul de sub acestea, a carui valoare contabila se apropie de 20 milioane de euro.

» Blue Air va detine 51% din asociere si va putea lua aproape orice decizie investind numai 11 milioane de euro, putin mai mult de jumatate din valoarea terenului.

Consiliul de administratie al SC Romaero SA a aprobat la sfarsitul anului 2007 o asociere controversata cu societatea Blue Air. Asocierea are drept obiect reparatia si intretinerea de aeronave, o activitate deosebit de solicitata in intreaga lume si deosebit de banoasa, spun specialistii. In aceasta afacere, Romaero, societate cu capital majoritar de stat, a pus la bataie 5 hangare, in timp ce Blue Air vine cu partea investitionala. Hangarele au fost evaluate la aproape 8,6 milioane de euro de catre societatea de evaluare SC Irecsson SRL. Asociatul Blue Air s-a angajat sa intre in afacere cu mijloace financiare avand o valoare totala de 11 milioane euro, ceea ce ii da dreptul, conform asocierii, la o cota de 51% din rezultatele intreprinderii.

Desi afacerea pare a fi avantajoasa de ambele parti, Blue Air se foloseste, practic gratuit, de terenul de sub hangare, aflat in patrimoniul Romaero, teren a carui valoare contabila e de aproape doua ori mai mare decat investitia Blue Air. Mai mult, compania Blue Air se plaseaza pe o pozitie favorabila de a cumpara hangarele, chiar fara teren, in cazul scoaterii la privatizare a Romaero, sustin specialistii in domeniu. Teren pentru care ar plati ulterior doar o "chirie" modica.

Terenul valoreaza dublu fata de investitii
La o prima vedere, aceasta afacere este OK, valorificarea patrimoniului detinut de Romaero fiind salutara, in contextul in care aceasta societate nu a avut rezultate stralucite in ultimii ani.

Dedesubturile parteneriatului nu sunt insa la fel de roz. Romaero a intrat in afacere doar cu hangarele, cu cladirile, dar a omis sa se asocieze si cu terenul de sub ele. Suprafata in cauza depaseste 1,8 hectare, apropiindu-se valoric binisor, chiar in scriptele Romaero, de 20 milioane de euro. Daca se introducea terenul in asociere, consecinta era simpla – ori Blue Air trebuia sa investeasca circa 30 milioane de euro, de aproape trei ori mai mult decat trebuie sa investeasca acum, ori ar fi trebuit sa se multumeasca cu o cota mai mica din asociere.

Blue Air controleaza asocierea
Potrivit contractului, Blue Air detine controlul in aceasta asociere – 51% din beneficii si doi dintre cei trei membri ai consiliului, din care unul este presedinte. Suficient pentru a lua practic orice hotarare, din momentul ce contractul prevede ca hotararile se iau cu aprobarea a doi dintre cei trei membri ai consiliului, indiferent ca este vorba de preturi, tarife ori de aprobarea comenzilor si hangarare.

Afacerea s-a facut la propunerea companiei private
Afacerea de intretinere-reparatii de aeronave este una dintre cele mai cautate azi in lume, in sensul ca un slot (o "rampa" pentru avioane) intr-o baza de intretinere se obtine cu minimum 3-6 luni in avans, daca nu chiar mai mult.
Romaero are 8 sloturi pentru intretinere si reparatii de avioane mari in doua hangare, alte doua hangare avand astfel de sloturi pentru cate un avion mare si unul mic. Numai manopera unei lucrari de intretinere-reparatii poate depasi lejer 200.000 de euro, acesta fiind si obiectivul marturisit al afacerii.
Desi afacerea are toate conditiile unei intreprinderi de succes, Romaero nu a organizat nici licitatie, nici vreo forma de concurs de oferte pentru aceasta asociere. Aceasta a fost propusa de compania Blue Air si acceptata de Romaero. "Blue Air-ul, care era clientul nostru si deja avea la noi avioane in intretinere, si-a aratat disponibilitatea si am facut pasii legali pentru crearea acestei asociatii in participatiune", ne-a declarat Dan Vulcan, directorul general de atunci al Romaero SA (a fost schimbat din functie la inceputul lunii februarie).
Se estimeaza ca asocierea va avea o cifra de afaceri de peste 55 milioane de euro din al treilea an de functionare.

 

DEVALORIZARE
» Hangarele "indisponibilizeaza" 20 milioane de euro

Hangarele introduse in asociere ocupa 18.167 metri patrati de teren, dar suprafata care nu va putea fi utilizata va fi probabil de peste 2 hectare, daca includem imprejurimile imediate. Specialistii in domeniu spun ca Romaero ar trebui sa-si diminueze valoarea patrimoniului cu valoarea terenului neutilizat, circa 20 milioane de euro, valoarea din contabilitate a terenului, solicitata si la tentativele esuate de privatizare, fiind de aproape 1.000 euro/metru patrat.

hala montaj general 2.442 mp
hala vopsitorie finala
si probe 3292,82 mp
atelier reabilitare
aparatura bord 4940,98 mp
hala reparatii
usoare si anexe 2888,69 mp
hangar nr. 2 4602,65 mp
Total 18167,14 mp
PERSPECTIVE
» Plus-valoare pentru Blue Air

Despre compania Blue Air s-a vorbit, in repetate randuri, ca ar putea fi vanduta de principalul actionar Nelu Iordache, cunoscut ca un apropiat al lui Leonard Orban si al lui Alexandru Athanasiu, presedintele Autoritatii de Valorificare a Activelor Statului. Dupa o tentativa, se pare esuata, omul de afaceri a negat ca ar fi in prezent interesat sa vanda. Cert este ca asocierea cu Romaero pe reparatii si intretinere aeronave are darul de a creste valoarea si atractivitatea Blue Air.

PROMISIUNI
» Blue Air spune ca va plati ca toti ceilalti

Adrian Ionascu,
director de dezvoltare afaceri al companiei Blue Air, ne-a declarat ca
spera ca asocierea sa fie o afacere buna. El sustine totodata ca aeronavele Blue Air vor plati aceleasi preturi ca orice alta companie pentru serviciile de
reparatii si intretinere efectuate.
Dan Vulcan, director Romaero: "Nu am introdus terenul pentru ca investitia Blue Air e suficienta"
Dan Vulcan, cel care a parafat intelegerea din partea Romaero, spune ca nu a inclus valoarea terenului in asociere de teama ca astfel le-ar fi dat celor de la Blue Air un "drept de preemptiune" la cumpararea terenului. Altfel spus, in cazul in care s-ar gasi totusi un investitor interesat de privatizarea "Romaero" (au fost deja cateva tentative esuate), Blue Air ar avea dreptul legal sa cumpere terenul de sub hangare in detrimentul celui care ar vrea sa cumpere intregul Romaero: "Legea ii da dreptul; daca investeste mai mult de 15% (n.r. – din valoarea imobilului), are voie sa cumpere". Dan Vulcan nu a putut insa sa argumenteze de ce nu a cerut introducerea unei clauze in contract prin care Blue Air sa renunte la dreptul de preemptiune.
Specialistii spun ca asa trebuia sa procedeze pentru a proteja interesele institutiei, iar Vulcan recunoaste ca a folosit astfel de clauze in alte contracte. Nu insa si in cel cu Blue Air.

» "Romania libera": De ce nu ati calculat si inclus in asociere si valoarea terenului?
Dan Vulcan: Ea este calculata. Este o clauza in contract care spune ca, in cazul in care se doreste intrarea in asociatie si cu terenul, terenul va intra la valoarea actualizata.

» "R.l.": De ce nu intra acum?
D.V.: Pentru a elimina de la inceput orice interpretare ca Romaero a fost vandut pe ascuns. Adica aceasta asociere in participatiune este interpretata ca o privatizare ascunsa.

» "R.l.": Daca avea terenul inclus, inseamna ca avea posibilitatea sa cumpere?

D.V.: Legea ii da dreptul; daca investeste mai mult de 15%, are voie sa cumpere. Dar partenerii si-au manifestat intentia ca fiecare trebuie sa ramana asa cum este si nu se intentioneaza vanzarea, respectiv cumpararea. Iar Blue Air vine cu investitii cu bani, pentru modernizarea hangarelor, pentru cumpararea sculelor, testerelor, echipamentelor necesare dezvoltarii obiectului de activitate.

» "R.l.": Aveti si o alta asociere, pentru constructia unei cladiri, cu Phoenicia. Acolo ati intrat cu terenul in asociere?

D.V.: Cota indiviza, da. Dar acolo avem interesul, pentru ca acolo valoarea cladirii era foarte mica. Acolo a trebuit sa-mi cresc eu participatiunea. Aici, valoarea cladirilor era suficienta ca sa nu fie nevoie.

» "R.l.": Dar acolo nu v-ati temut ca pierdeti terenul?

D.V.: Nu, pentru ca era o clauza de eliminare a dreptului de preemptiune.

» "R.l.": Nu puteati pune o clauza similara si la Blue Air?

D.V.: Sunt diferente majore. Aceea este o asociere pentru un alt obiect de activitate, asta este obiectul meu principal – intretinerea de aeronave – si sunt tratate diferit aceste asociatii.
Daca a facut peste 15% investitii, are dreptul sa cumpere, indiferent ce scrie in contract. El isi poate schimba opinia. Contractele comerciale sunt intr-adevar vointa partilor. si daca noi, de maine, nu ne mai intelegem, va urmati calea pe care o vreti. Iar juristii au evaluat ca mai sigur pentru Romaero este ca terenurile sa ramana, cu valoarea lor mare, in afara asocierii. De fapt, noi am protejat Romaero.

» "R.l.": Intrarea in asociere cu terenurile v-ar fi adus insa un avantaj. Daca ar fi fost inclusa valoarea terenurilor, investitia pe care trebuia sa o faca Blue Air pentru a obtine 51% ar fi fost mai mare. Daca ati fi intrat si cu terenurile, ar fi fost suma mai mare. Poate corecta.
D.V.: Suma este cea care ne trebuie. Terenul este evaluat, dar este scris in contract ca in momentul in care va intra in aceasta asociere o va face la valoarea de piata.

 

CONTROVERSA

» Blue Air ar putea cumpara hangarele
In cazul privatizarii

Argumentul lui Dan Vulcan este contrazis de avocati specializati in materie: "Exista clauze speciale ce pot fi introduse in contract, clauze prin care partenerul (n.r. – Blue Air, in aceasta situatie) renunta la dreptul sau de preemptiune. Ba, mai mult, in contract se pot prevedea daune de plata in cazul in care s-ar razgandi". In aceste conditii, Blue Air nu si-ar putea permite "sa se razgandeasca", asa cum a sustinut Vulcan. Aceiasi specialisti spun, dimpotriva, ca asociatul ar putea uza de dreptul de preemptiune la cumpararea cladirilor. In acest caz, terenul ar ramane pentru totdeauna inutilizabil, singurul drept al Romaero fiind sa incaseze o chirie modica, denumit "drept de superficie".

Cele mai citite

S-a aflat cauza decesului lui Silviu Prigoană

Omul de afaceri Silviu Prigoană a murit în urma unui infarct – este concluzia medicilor legiști. Procurorul va închide dosarul după ce va analiza...

Donald Trump l-a desemnat oficial pe Marco Rubio pentru a fi secretar de stat al SUA

Donald Trump l-a nominalizat, miercuri, pe senatorul din Florida, Marco Rubio, pentru funcția de secretar de stat, potrivit nypost.com. „Marco este un lider extrem de...

Marcel Ciolacu îi cere demisia lui Ioan Chirteș, președintele Comisiei pentru controlul SRI

Premierul Marcel Ciolacu îi cere miercuri demisia preşedintelui Comisiei pentru controlul SRI, Ioan Chirteş, după afirmaţiile sale privindu-l pe George Simion, el arătând că...
Ultima oră
Pe aceeași temă