Petronela Ţone a fost condamnată, în 2004, pentru că a luat mită de la o firmă de transporturi. Până ieri, pe lângă funcţia de consilier ministerial, Ţone examina şi şoferi profesionişti. Indemnizaţia sa era plătită chiar de cei examinaţi.
Reţinerea, la finele săptămânii trecute, a permisului de conducere eliberat Sorinei Petronela Ţone, consilier personal al secretarului de stat din Ministerul Transporturilor (MT), Eusebiu Pistru, dezvăluie grave nereguli existente la examinarea şoferilor profesionişti.
La finele săptămânii trecute, consiliera personală a lui Eusebiu Pistru, în vârstă de 33 de ani, a rămas fără permisul de conducere, după ce a fost prinsă conducând cu 156 kilometri la oră pe un drum naţional din judeţul Iaşi, pe care viteza era limitată la 100 kilometri la oră.
Poliţia i-a ridicat permisul de conducere, iar consiliera a şi plătit, potrivit declaraţilor ei, amenda de 320 de lei. După cum a povestit chiar ea, la traversarea unei intersecţii într-o localitate, ar fi trecut prea aproape de un agent care dirija circulaţia şi care, credea Ţone, va face un pas înapoi la trecerea ei. Poliţistul s-ar fi urcat într-o maşină urmărind-o, a povestit consiliera de la Transporturi. „Domnul poliţist, practic, m-a provocat. Nu a fost nimic altceva decât provocare. Domnul poliţist mi-a spus că şeful lui i-a spus să-mi ia permisul”, s-a justificat ea. Cum a fost posibil să ajungă la viteza de 156 km la oră pe un drum naţional doar pentru că era urmărită de Poliţia Rutieră rămâne un aspect neclarificat de Sorina Petronela Ţone.
Secretară sau inspector HR?
Ceea ce pare însă o banală încălcare a regulilor de circulaţie, într-o ţară în care limita de viteză legală a fost depăşită şi cu aproape 200 kilometri la oră (310 km/oră, la începutul lunii trecute, pe autostrada Transilvania, record omologat de Poliţia Rutieră) capătă alte aspecte, luând în calcul detalii mai puţin cunoscute despre Sorina Petronela Ţone.
Pe lângă funcţia de consilier personal a ministrului Pistru, pentru care anul trecut ea a încasat 9.000 de lei, conform declaraţiei sale de avere postate pe situl MT, ea era până ieri, când scandalul a izbucnit în toată splendoarea sa la minister, şi angajată în cadrul Autorităţii Rutiere Române (ARR).
Ce făcea exact aceasta acolo nu se ştie prea bine. În timp ce secretarul de stat Pistru afirmă că Sorina Ţone era „o simplă secretară”, conducerea ARR afirmă că ea era inspector de resurse umane. Deşi a fost condamnată pentru luare de mită în 2004, secretarul de stat Pistru spune că la venirea sa la minister, când a angajat-o, nu ştia de aceste probleme deoarece Ţone avea cazierul curat. „Cum aşa, nu îmi explic”, ne-a declarat Eusebiu Pistru.
„Ea este o simplă secretară. Este o secretară de la ARR, pe care eu am găsit-o la cabinet când am venit. Nu este consiliera mea şi oricum nu mai lucrează aici. Da, am destituit-o!”, a declarat ieri, pentru un blog, Pistru. Potrivit unui comunicat de ieri al ARR, Sorina Ţone era, de fapt, inspector de resurse umane. Din funcţia deţinută la ARR Sorina Ţone a mai încasat în 2010 alţi 28.000 lei.
Demisă în două etape
Scandalul a determinat-o pe ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, să îi ceară secretarului de stat demiterea lui Sorina Ţone de la cabinetul său. „Cred că doamna Sorina Petronela Ţone a dovedit că nu este potrivită pentru o funcţie publică în cabinetul unui demnitar. Prin atitudinea şi comportamentul său, consider că doamna Ţone a adus grave prejudicii de imagine Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Oamenii care deţin funcţii publice trebuie să fie primii care respectă legea, iar cei care nu o fac trebuie să răspundă la fel ca orice alt cetăţean”, a afirmat miercuri Anca Boagiu.
Ceea ce ministrul Anca Boagiu fie nu ştia, fie nu voia să spună, când i-a cerut secretarului de stat Eusebiu Pistru să o demită pe Sorina Ţone este că aceasta era şi angajată a ARR şi că, mai mult, făcea chiar parte din corpul de examinatori ai ARR. De abia după ce România liberă a cerut MT precizări în privinţa calităţii de angajată a ARR a Sorinei Ţone, conducerea instituţiei a anunţat şi demiterea ei din această a doua funcţie.
ARR are ca principale sarcini: inspecţia şi controlul condiţiilor de efectuare a transporturilor rutiere, respectării reglementărilor interne şi internaţionale privind condiţiile de acces la activitatea de transport rutier, de siguranţă a transporturilor rutiere, autorizarea şcolilor de conducători auto etc. Pentru a putea efectua transporturi rutiere de marfă, persoane, agabaritice, pentru a practica taximetria sau a fi instructor auto, o persoană trebuie să urmeze cursurile unui centru de pregătire de profil, urmate de examinarea sa teoretică şi/sau practică cu examinatori ARR. Statutul autorităţii arată că instituţia este obligată să „efectueze verificarea şi atestarea profesională periodică a instructorilor şi profesorilor din cadrul procesului de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere”. Comisiile care-i pregătesc şi-i testează pe şoferi sunt formate din trei examinatori, doi desemnaţi de ARR, care trebuie să aibă atestate de formatori, şi unul desemnat de către MT, mai precis de către direcţia rutieră din cadrul acestuia.
Şoferii de duminică îi examinează pe cei profesionişti
Faptul că legea nu obligă ca şi examinatorul desemnat de MT să aibă atestat de formator a fost folosit de Ţone pentru a intra în aceste comisii bănoase. Scăpări de ani buni, nevinovate sau nu, ale legiuitorilor de la MT permit ca plata examinatorilor să fie făcută nu de ARR, ci direct de cei examinaţi şi/sau de centrele de pregătire. Se ajunge astfel ca şoferul examinat şi/sau centrul de pregătire să îşi plătească examinatorii, caz în care examinatorul este tentat să fie îngăduitor cu examinatul. Această situaţie putredă durează la ARR de ani buni şi nimeni nu o tulbură.
Conducerea MT a promis de mai multe ori că va închide portiţa care asigură venituri semi-ilicite unor diverşi angajaţi ai ARR, însă au rămas doar vorbele. În urmă cu 3 ani, Eusebiu Pistru promitea rezolvarea situaţiei. „Va fi interzisă implicarea personalului ARR şi a rudelor de până la gradul 3 în activităţi private din domeniul transporturilor”, promitea acesta în 2009. Acum Pitru face din nou promisiuni. El pune ca prin noua lege a transporturilor si prin infiintarea organismului unic de control astfel de situatii vor disparea. Secretarul de stat ar fi incercat sa modifice sistemul, insa sindicatele ar fi dat in judecata ministerul obtinand castig de cauza.
Informaţii ale ziarului România liberă sunt că Sorina Petronela Ţone nu este un caz izolat. In ARR sunt şi alţi angajaţi ai instituţiei sau ai MT, fără pregătire, incluşi în comisii.
Câţi bani i-a adus sistemul parazit
În ultimii ani Sorina Ţone şi-a rotunjit frumuşel veniturile. Potrivit declaraţiei sale de avere, în 2010 a încasat 40.000 de lei în urma unor contracte de colaborare cu centrele de pregătire. Veniturile totale înregistrate de ea anul trecut s-au ridicat astfel la 77.000 lei, adică o medie lunară de peste 6.000 lei. Ce ştia inspectorul de resurse umane sau secretara Sorina Ţone despre transporturi agabaritice, transporturi periculoase sau de persoane rămâne un mister. În 2004, angajată tot a MT, Sorina Ţone a fost arestată şi condamnată cu suspendare pentru complicitate la luare de mită. Ea a fost prinsă primind de la o firmă de transporturi internaţionale 3.700 de dolari SUA pentru facilitarea unor documente de transport.