5.2 C
București
duminică, 10 noiembrie 2024
AcasăSpecialCFR - generos cu Burci, zgarcit cu angajatii

CFR – generos cu Burci, zgarcit cu angajatii

» 50.000 de salariati ai CFR au anuntat ca intra astazi in greva de avertisment de doua ore, solicitand o crestere a salariului minim
de la 450 la 570 de lei.

» Ministerul Transporturilor nu le poate satisface cererea in totalitate deoarece nu are resurse, patrimoniul societatilor sale fiind devalizat de contracte dubioase, printre care figureaza si cele incheiate cu firmele lui Cristian Burci.

» Liderii de sindicat acuza institutiile statului ca nu finalizeaza anchetele si nu recupereaza prejudiciile de sute de milioane de euro.

» Incepand cu anul 2001, firmele controlate de Burci au incasat de la companiile CFR circa 400 de milioane de euro, bani care au ajuns la firmele sale din strainatate.

"Romania Libera" continua serialul despre devalizarea CFR prin firmele-capusa controlate de Cristian Burci. Incepand cu 2001, CFR a aruncat peste 400 de milioane de euro in diverse contracte paguboase cu firmele lui Cristian Burci, iar acum nu are bani sa mareasca salariile ceferistilor de la 450 la 570 de lei pe luna. Negocierile cu sindicalistii au fost purtate din partea Guvernului de catre Barna Tanczos, secretar de stat la Ministerul Transporturilor. Barna le-a propus o majorare de 8%, ceea ce ar fi insemnat un salariu minim sub 500 de lei, majorare neacceptata de catre sindicalisti. Salariul minim al unui muncitor CFR este acum de 450 de lei, iar conditiile de lucru sunt ca de ev mediu, sustin sindicalistii. In peste 120 de statii CFR nu exista curent electric, iar pe unele rute trenurile circula mai greu decat pe vremea cand rulau locomotivele cu abur. Trista coincidenta: negociatorul Barna Tanczos, pe vremea cand era sef al Agentiei Domeniilor Statului, a semnat un contract de circa 100 de milioane de euro cu Protan SA, controlata de Cristian Burci, contract ce se va derula pe o perioada de zece ani si despre care "Romania libera" a relatat in editia de luni, in articolul "A primit 17 milioane de euro ca sa curete iarba dintre sine". In timp ce companiile CFR au saracit, firmele din tara si din strainatate controlate de Cristian Burci s-au imbogatit cu peste 400 de milioane de euro.

Afacerile lui Burci, protejate
Parchetul General a primit, intre anii 2001 si 2005, mai multe sesizari ale SRI si ale Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor cu privire la afacerile suspecte derulate de CFR cu mai multe firme aflate sub controlul lui Cristian Burci. Este vorba de firmele MTC-TV, Global Media, Romanian Investment&Development, Carpat Cargo, Servtrans SA, International Railway Systems SA, International Railway Services SA, Protan SA etc. Intre 2001 si 2004, anchetele penale de la Parchet ar fi fost blocate deoarece Cristian Burci s-ar fi bucurat de protectia unor generali ai Serviciului de Informatii Externe (SIE), dupa cum ne-a declarat Radu Timofte, fost sef al Serviciului Roman de Informatii (SRI), intr-un articol publicat in "Romania libera". Potrivit lui Timofte, protectia lui Burci ar fi fost asigurata in special prin doi generali SIE. "(…) Am trimis nenumarate note informative in care avertizam institutiile statului, inclusiv la Parchet, dar nimeni n-a tinut cont de ele pentru ca Burci venea de mana cu generalul Gheorghe serbanescu si bloca demersurile noastre (…). Burci n-a fost protejat de SRI, ci de celalalt serviciu secret, de unde provine generalul serbanescu. De acolo mai provin si altii care il protejeaza. Intrebati-l pe Talpes in ce relatii e cu Burci. si colonelul Ristea Priboi stiu ca l-a ajutat, ca prin el a reusit Burci sa ia firme de la stat, prin Ovidiu Musetescu (fost sef al APAPS intre 2001 si 2004), dar v-am spus, cel mai mare sustinator a fost generalul serbanescu (…). Daca a fost si ambasador intr-o tara araba, ar trebui sa va fie clar la ce serviciu secret a lucrat el. Eu mai mult decat sa trimit notele informative la institutiile abilitate ale statului nu puteam face", ne-a declarat Timofte. SIE a refuzat sa infirme sau sa confirme sustinerile lui Timofte. Intr-un comunicat de presa transmis redactiei noastre, SIE a precizat ca "nu comenteaza afirmatiile de presa ale persoanelor publice, conduita mentinuta chiar si atunci cand acestea vizeaza intr-un fel sau altul serviciul. SIE respecta cu strictete cadrul legal national ce-i reglementeaza activitatea".

Gaura de 164 miliarde de lei dintr-o lovitura

Singura ancheta serioasa a fost demarata in 2005 de catre procurorii anticoruptie, care au luat la puricat societatea MTC-TV Constanta, televiziunea facuta in 2001 prin Hotararea de Guvern nr. 451. Potrivit acestei hotarari, postul de televiziune era de "interes strategic" si urma sa fie alimentat cu bani de la patru companii ale Ministerului Transporturilor, intre care a figurat si CFR. Imediat dupa infiintare, MTC-TV s-a asociat cu firma Global Media, controlata de Cristian Burci. Dupa trei zile de la incheierea contractului de asociere dintre MTC-TV si SC Global Media SA, firma lui Burci urma sa primeasca 8.000.000 de dolari si 55% din profit. Prima transa, de 5,9 milioane dolari (164,4 miliarde lei vechi), a fost virata direct in conturile firmei Romanian Investment&Development din New Jersey, controlata de Cristian Burci, cu care MTC-TV nu avea nici un contract. Daca se pastra macar formal legalitatea, banii trebuiau transferati la societatea Global Media SA, care era titulara contractului de asociere cu televiziunea Ministerului Transporturilor. Pornind de la acest caz, procurorii au extins cercetarile si la alte firme controlate de Burci, firme care au beneficiat de banii companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor, in special de la CFR.

Banii CFR au ajuns in conturile firmelor lui Burci din strainatate
Printre firmele care au incasat zeci de milioane de euro de la CFR figureaza Servtrans, International Railway Systems SA (Luxemburg), Carpat Cargo, Protan SA, despre care "Romania libera" a relatat pe larg. Mentionam doar ca procurorii au "vizitat" firmele din Romania controlate de Burci, inclusiv Ministerul Transporturilor si CFR, de unde au ridicat documente si calculatoare. Pagubele statului depasesc in total 400 milioane de euro, dar prejudiciul final se va stabili printr-o expertiza financiar-contabila, sustin surse judiciare. Oficial, DNA nu ofera amanunte privind stadiul anchetelor, deoarece faza de urmarire penala este secreta. "Dosarul la care faceti referire in cererea dvs. se afla in faza de urmarire penala si are ca obiect, printre altele, verificarea legalitatii actelor comerciale incheiate intre CFR si persoanele juridice mentionate. Mai multe date nu va putem comunica", sustine biroul de presa al DNA intr-un raspuns pe care ni l-a transmis ieri.
Banii obtinuti din contractele cu CFR au alimentat firmele din strainatate controlate de Burci. Cu acesti bani Burci a achizitionat fabrici de vagoane din tara si din spatiul Uniunii Europene, iar acum detine monopolul la fabricat si reparat vagoane si locomotive, iar CFR sunt obligate sa accepte preturile impuse de acesta.

REPLICA

» Olteanu l-a cunoscut pe Burci "doar personal"
In urma articolului intitulat "A primit 17 milioane de euro ca sa curete iarba dintre sine", am primit un drept la replica din partea lui Bogdan Olteanu, presedintele Camerei Deputatilor. "Presedintele Camerei Deputatilor, domnul Bogdan Olteanu, i-a declarat foarte clar domnului Ondine Ghergut ca nu este si nu a fost niciodata partener de afaceri cu domnul Cristian Burci, ca nu are nici o legatura cu subiectul prezentat si ca l-a cunoscut pe domnul Burci doar personal. Declaratiile au fost facute inca de acum patru luni de zile, cand redactorul Ondine Ghergut i-a solicitat domnului Olteanu precizari in acest sens. In ciuda celor declarate de domnul Bogdan Olteanu si in lipsa unor elemente care l-ar putea incrimina in sensul prezentat de Ondine Ghergut, consideram ca articolul este tendentios redactat, presedintele Camerei Deputatilor fiind acuzat ca ar sustine materializarea unor afaceri prezentate ca fiind ilegale. Mai mult, declaratiile prezentate in cadrul materialului publicat contravin clar afirmatiilor semnatarului, potrivit carora printre principalii sustinatori ai lui Cristian Burci «ar fi fost Bogdan Olteanu». Este cu atat mai surprinzatoare constructia unui text jurnalistic incriminator pe baza unor acuzatii ce au fost negate vehement chiar in urma cu patru luni".
"Romania libera" precizeaza ca in cuprinsul articolului in cauza nu s-a afirmat ca Bogdan Olteanu este partener de afaceri cu Cristian Burci (asa cum se sustine in dreptul la replica). Declaratiile domnului Bogdan Olteanu au fost redate integral, potrivit inregistrarilor. Publicarea serialului a fost intarziata din cauza ca am asteptat sa primim puncte de vedere de la toate persoanele si institutiile implicate. si in primul rand de la domnul Cristian Burci. Desi secretarele/asistentele domniei sale ne-au promis ca ni se va da un raspuns, asteptarea a fost zadarnica.

SOLICITARE

» Sindicatul CFR – Infrastructura vrea recuperarea banilor jefuiti
Liderii de sindicat fac presiuni ca banii alocati CFR sa nu fie folositi la imbogatirea unor firme private, ci la dezvoltarea infrastructurii proprii si la marirea salariilor. Florin Dobrescu, liderul sindicatului "Drum de Fier" de la CFR – Infrastructura sutine ca, "daca am fi administrat noi, sindicalistii, societatile comerciale ale CFR, acestea nu ar fi fost jefuite, iar noi am fi avut salarii decente. Nu noi am incheiat contractele nici cu Burci, nici cu altii ca el. Contractele au fost incheiate de conducerile politice ale companiilor Cailor Ferate. Numai pe la noi, pe la Infrastructura, s-au perindat cinci directori. Nicolaiciuc a fost la noi, la Infrastructura, pana in 2003. si el a incheiat contractele cu Burci. si Tulbure, de la CFR Marfa, a incheiat contracte cu Burci, contracte care se deruleaza si acum. Noi nu stim ce contin aceste contracte pentru ca pe noi nu ne-au consultat la incheierea lor". Florin Dobrescu sustine ca este imposibil ca un muncitor feroviar sa se descurce cu un salariu de 450 de lei pe luna. "Guvernantii ne spun ca nu ne pot da salarii de 570 de lei. Sa recupereze banii jefuiti si sa ne dea salarii decente si sa dezvolte companiile statului, nu sa le falimenteze! Organele abilitate ale statului s-au tot perindat pe la noi, au facut anchete. Au fost si procurorii anticoruptie, si Garda Financiara, si Politia, dar pana acum nu am vazut nici un rezultat", ne-a declarat liderul de sindicat Florin Dobrescu.

 

Cele mai citite

Noul Cod Silvic: Acces liber în orice pădure din țară și măsuri stricte pentru protecția naturii

Noua lege prevede obligativitatea centurilor verzi la nivel național, o măsură esențială pentru protejarea mediului Proiectul de lege privind noul Cod Silvic a fost pus...

Diferențele salariale pe regiuni se adâncesc: Angajații din București câștigă dublu față de cei din Teleorman

Salariile medii nete au crescut în aproape toate județele din România, majoritatea înregistrând creșteri de peste 10%. Excepție fac județele Cluj, Mureș și Gorj,...

China este interesată să cumpere din România lucernă și piei de bovine

În perioada următoare, vor fi deschise piețele din Tunisia și Kuweit pentru exportul de animale, anunță ANSVSA Una dintre destinațiile importante în care țara noastră...
Ultima oră
Pe aceeași temă