2 C
București
joi, 12 decembrie 2024
AcasăSpecialAnexele secrete Bechtel

Anexele secrete Bechtel

Anexele secretizate ale contractului Bechtel, semnat in 2003 in guvernarea PSD, ascund adevaruri scandaloase. Potrivit documentelor intrate in posesia "Romaniei libere", preturile materialelor folosite la construirea Autostrazii Transilvania sunt de cel putin doua ori mai mari, in cazul multor produse, decat ale celor folosite pentru Autostrada Soarelui.
Potrivit Anexei 1, pretul armaturii PC52, de exemplu, a fost fixat pentru Bechtel la 896,37 euro/tona, in timp ce italienilor care au construit tronsonul Bucuresti-Fundulea li s-au platit 450 euro/tona. Pentru betonul cu rezistenta 20-25 americanii au primit un pret de circa 130 de euro/metru cub, in timp ce la Autostrada Soarelui s-a facturat acelasi tip de beton la cel mult 65 de euro/metru cub. Preturile de mai sus mai si cresc, an de an, ajungand ca in 2008 sa fie cu 26% mai mari, in euro, decat cele din 2003.
Anexa 10 la contractul Bechtel, care contine cantitatile de lucrari si materialele necesare pentru realizarea Autostrazii Transilvania, este si ea secretizata. Astfel s-a putut ca mai toate cantitatile si solutiile de construire stabilite initial sa sufere modificari substantiale, fara stirea opiniei publice, care au avut ca efect cresterea pretului autostrazii cu zeci de milioane de euro.
Au mai "rasarit" 54.000 de piloni de sustinere, cantitatea de material de umplutura a crescut de 6,5 ori numai pe doua sectiuni, iar cantitatea de otel armat a crescut cu 13.000 de tone.

 

Potrivit anexei 1, tona de beton Bechtel a fost cotata, inca din 2003, la un pret aproape dublu fata de betonul similar decontat, in acea perioada, la construirea Autostrazii Soarelui. Acelasi lucru se constata in cazul armaturilor si al mai multor produse. Profitand de faptul ca si Anexa 10 este la randul ei secretizata, guvernantii au convenit cu Bechtel si la majorarea cantitatilor de materiale ce vor fi inghitite de autostrada.
Chiar asa umflate, valorile Bechtel se mai si indexeaza anual, in euro. Astfel ca in 2008 vom plati companiei americane preturi mai mari cu 26% decat cele stabilite in 2003.

Dincolo era mai ieftin
Anexa 1 contine o lista cu preturile unitare pentru 67 de categorii de materiale si lucrari pe care statul roman le achita catre Bechtel. Stabilite la nivelul anului 2003, aceste valori se dovedesc a fi enorme. In unele cazuri se constata ca sunt cu mult mai mari decat preturile altor companii pentru acelasi gen de produse si lucrari. Faptul devine evident la o simpla comparatie a preturilor platite firmei Bechtel cu cele achitate pentru realizarea Autostrazii Soarelui.
Potrivit Anexei 1, in anul 2003, la semnarea contractului de construire, statul roman s-a angajat sa plateasca firmei Bechtel un pret unitar, neindexat, de 836,89 euro pe tona de armatura OB37. Aceeasi tona de armatura ne-a costat un an mai tarziu, la realizarea tronsonului 1 al Autostrazii Soarelui, doar 431 euro/tona. O diferenta uriasa de pret se constata si la armatura PC52. Pretul pentru Bechtel a fost fixat la 896,37 euro/tona, in timp ce italienilor care au construit tronsonul Bucuresti-Fundulea li s-a platit 450 euro/tona.

Betonul cu rezistenta 20-25 a avut si el valori diferite. Pentru Autostrada Transilvania americanii au primit un pret de circa 130 de euro/metru cub, iar la Autostrada Soarelui acelasi tip de beton s-a facturat in 2004 la valoarea maxima de 65 de euro/metru cub. Un pret preferential, dublu fata de valoarea pietei, s-a acordat companiei Bechtel si pentru betonul clasa 15. Conform Anexei 1, valoarea stabilita in 2003 pentru americani a fost de 113,99 euro/metru cub, in timp ce pretul maxim achitat in 2004 pentru betonul clasa 15, turnat la Autostrada Soarelui, a fost de 52 de euro.
Desi in 2003 au fost stabilite la un nivel cel putin dublu fata de preturile pietei, tarifele pe care statul roman le achita companiei Bechtel pe fiecare produs nu sunt batute in cuie. Ele se indexeaza anual, conform unei formule dinainte stabilite prin contract. Surpriza vine abia dupa efectuarea calculelor: in 2008 vom plati firmei Bechtel cu 26% mai mult decat pretul initial pentru fiecare lucrare efectuata.

Zeci de milioane de euro in plus din "revizuirea" cantitatilor

Anexa 10 la contractul Bechtel, care contine cantitatile de lucrari si materiale necesare pentru realizarea Autostrazii Transilvania, este si ea secretizata. Nu pentru ca siguranta statului ar fi amenintata daca opinia publica ar sti cate tone de pamant trebuie sa excaveze americanii pentru a ne face autostrada, ci pentru ca mai toate cantitatile si solutiile de construire stabilite initial au suferit modificari substantiale, care au avut ca efect cresterea pretului autostrazii. Comparand Anexa 10 cu listele de cantitati actuale, se constata ca multe din materialele ieftine au fost inlocuite cu alte produse, mult mai scumpe.
De exemplu, in cazul sectiunii 2B, se prevedea initial, conform Anexei 10, utilizarea a 15.894 de piloni de beton. Dupa evaluarea Bechtel, s-a decis, potrivit documentelor aflate in posesia noastra, ca este nevoie de inca 54.000 de astfel de coloane. Cum pretul unui singur astfel de produs prefabricat variaza intre 340 si 470 de euro, modificarea proiectului a dus numai de aici la o scumpire a autostrazii cu circa 16 milioane de euro.

Comparand aceleasi documente, am putut observa ca urmeaza sa cumparam in plus de la Bechtel 13.000 de tone de otel armat, ceea ce inseamna inca aproximativ 10 milioane euro, pretul pe tona fiind de 830-890 de euro. O crestere spectaculoasa a cantitatilor se inregistreaza si in cazul lucrarilor de raspandire si consolidare a materialului de umplutura. Daca in Anexa 10 trebuiau manipulati, numai pentru realizarea sectiunilor 2B si 3C, 140.317 metri cubi de material de umplutura, Bechtel i-a convins pe reprezentantii statului ca cifra este de 6,5 ori mai mare. Mai exact, acum se vor folosi 917.727 metri cubi de material de umplutura. La pretul de 4,21 euro pe metru cub, inseamna un plus de peste 3 milioane de euro.
Este adevarat, modificarile operate in Anexa 10 au condus si la micsorarea unor cantitati de materiale, dar aceasta nu a dus la scaderea cheltuielilor pentru ca in locul produselor ieftine s-au adus altele, mai scumpe. Astfel se face ca fundatiile directe, ce s-ar fi realizat prin folosirea de beton la pretul de 50,04 euro/metru patrat, au fost inlocuite cu fundatiile indirecte pe baza de coloane si care costa de aproape zece ori mai mult.

Autoritatile tac sau se fac ca ploua

In ciuda semnalelor din mass-media, de la semnarea contractului Bechtel pana in prezent, nici un ministru al Transporturilor nu a ridicat pana acum problema renegocierii preturilor pe produsele unitare.
Rugat sa se pronunte in privinta valorilor exagerate din Anexa 10, ministrul Ludovic Orban ne-a precizat ca nu poate comenta atat timp cat nu cunoaste preturile. "Intrebati la CNADNR! Ei se ocupa de derularea contractului", ne-a sfatuit ministrul. Numai ca directorul Companiei de Autostrazi, Mihai Grecu, nu se sinchiseste de o luna sa raspunda solicitarilor noastre.

Cele mai citite

Christopher Wray, directorul FBI, va demisiona înainte de învestirea lui Trump din 20 ianuarie

Christopher Wray, directorul poliţiei federale americane (FBI), pe care Donald Trump doreşte să-l înlocuiască cu un loial, a anunţat miercuri că va demisiona în...

Horațiu Potra deținea ilegal trei pistoale. Călin Georgescu crede că totul e un „plan malefic” pentru a fi arestat

Apar noi detalii în dosarul în care mercenarul Horaţiu Potra este acuzat că plănuia proteste violente în Bucureşti. Fostul luptător din Legiunea Străină nu...

Maratonul guvernării: au fost primele discuții tehnice, dezbaterile continuă joi

Discuțiile de până acum au fost „exploratorii”, fără nimic concret Comisia comună pentru realizarea programului de guvernare a avut miercuri, la Parlament, primele dezbateri tehnice,...
Ultima oră
Pe aceeași temă