Tarile fostei Uniuni Sovietice, care detin rezerve impresionante de petrol, sunt interesate sa-si vanda marfa prin oleoductul Constanta-Trieste. Aparent, Rusia priveste de pe margine crearea acestuia, fara sa se implice, desi este interesata direct de o alta ruta pentru transportul titeiului caspic, ruta care include Bulgaria si Grecia si exclude Romania. Implicatiile economice, financiare si geopolitice ale oleoductului au fost dezvaluite de catre Mihai Lupu, directorul general al Oil Terminal, una dintre cele doua companii romanesti nominalizate de statul roman pentru a face parte din comitetul interstatal care va realiza oleoductul.
— In ce stadiu se afla in acest moment proiectul oleoductului Constanta-Trieste?
— Nu putem vorbi despre un stadiu al proiectului, ci despre o faza incipienta de creare a companiei interstatale, creata pe scheletul unor companii nationale nominalizate de fiecare guvern sau minister al statelor implicate. Pana pe data de 15 august se va stabili clar de fiecare stat ce companii vor face parte din compania interstatala. S-a ajuns la concluzia ca, daca nu exista niste entitati distincte, nu se poate implementa acest proiect. Este foarte important ca exista Oil Terminal. Nu este important cine este director sau ministru, ci este important ca Oil Terminal va lucra pentru implementarea acestui proiect.
— De ce au fost propuse de catre partea romana Conpet si Oil Terminal pentru a face parte din acest proiect?
— In primul rand, datorita experientei si, in al doilea rand, profilului de activitate. Oil Terminal e specializat pe operatiunile via mare, iar Conpet este specializat pe partea de transport conducte pe teritoriul Romaniei.
— De proiectul oleoductului Constanta-Trieste sunt interesate si state din fosta Uniune Sovietica.
— Sigur ca toata lumea se adapteaza economiei de piata. Unii vor sa vanda, altii vor sa cumpere. stim foarte clar ca toata zona Caspica este bogata in petrol si toate tarile de acolo vor sa vanda. Practic, nu exista nici un acord cu aceste tari in crearea oleoductului.
— Care sunt tarile interesate?
— Este vorba despre Azerbaidjan, Kazahstan, chiar si Rusia, care nu e interesata de oleoduct, ci sa-si vanda petrolul. Nu a existat insa nici un contact cu Rusia, care nu a avut nici o interventie in acest proiect, nici pro, nici contra.
Exista si rute alternative oleductului Constanta-Trieste, prin care titeiul din Marea Caspica poate ajunge in Europa de Vest. Una dintre ele este Burgas (Bulgaria) – Alexandriopoulis (Grecia). In aceste conditii, de ce ar alege un investitor proiectul care implica Romania?
— Haideti sa ne uitam putin carui segment de piata se adreseaza acest oleoduct. Burgas-Alexandriopoulis va alimenta Bulgaria si Grecia, care nu sunt niste tari foarte mari procesatoare. In Romania insa sunt patru mari rafinarii, una dintre ele fiind cea mai mare din sud-estul Europei. In Serbia exista o rafinarie importanta, la Pancevo, la fel si in Croatia. In plus, in Italia se poate face conexiunea la conducta transalpina. Din punctul acesta de vedere sunt mult mai multe argumente cand vinzi. Din aceasta cauza, afirm ca tot bazinul Caspic va fi interesat de acest oleoduct. Nu noi facem insa aceasta politica, ci compania interstatala care se va constitui va alege strategia si va spune care sunt mecanismele pe care le vor promova.
Opt dolari pe tona
— Atunci se va stabili si cantitatea de titei care se va pompa prin conducte?
— Exista deja un studiu de fezabilitate, pentru ca nimeni nu investeste altfel. Studiul spune ca exista un deficit de 1,7 milioane de tone de titei de procesare, lunar, in Europa. Piata va dicta insa care este cantitatea necesara.
— Care sunt beneficiile economice pentru Romania?
— Romania poate castiga opt dolari pentru fiecare tona de titei tranzitata, conform unor studii care nu au fost realizate de noi. Cea mai mare parte a proiectului este in Romania. Pe teritoriul tarii noastre vor exista circa 640 de kilometri de conducta, plus capacitatile de stocare si pompare de la Marea Neagra.
— Oil Terminal trebuie sa isi majoreze capacitatile de depozitare si pompare pentru a face fata unui astfel de proiect?
— Oil Terminal nu poate face fata cu ceea ce are la ora actuala sub nici o forma unui astfel de proiect. Noi avem insa propria noastra strategie, prin care ne-am propus sa mutam capacitatile de depozitare din nordul orasului in sud. Acest lucru este benefic atat din punct de vedere economic, cat si al protectiei mediului. Sunt calcule de eficienta. Avem proiectul nostru propriu in acest sens, care trebuie sa deserveasca companiile romanesti de procesare. Investitiile sunt evaluate la aproximativ 100 de milioane de euro, iar durata de implementare a lor este cuprinsa intre trei si cinci ani.
BAROMETRU BURSIER
– Cresterea de la Bursa de Valori Bucuresti a actiunilor Oil Terminal are legatura cu oleoductul Constanta-Trieste?
— Nu cred. Sunt niste speculatii. Eu, ca manager, nu am nici un fel de actiune. Nici eu, nici echipa pe care o conduc, nici familia mea. Oil Terminal este o companie extrem de transparenta fata de bursa, de investitori si de actionariat; publicam rezultatele economico-financiare, facem rapoarte curente la BVB. Mai departe, sunt speculatii.