1.3 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăLifestyleFood10 kilometri de drum asteapta asfaltul dinainte de 1989

10 kilometri de drum asteapta asfaltul dinainte de 1989

» Doua drumuri nationale care ar ajuta la descongestionarea traficului din zonele turistice nu sunt practicabile din motive stupide: pe unul dintre ele autoritatile "au uitat" sa toarne asfalt, celalalt figureaza inchis, desi e acceptabil calitativ.
» soselele cu pricina sunt DN7A Petrosani-Voineasa si DN73 Curtea de Arges-Ramnicu Valcea. Ambele trec prin zone pitoresti, iar in sezonul estival ar putea reprezenta alternative ideale la arterele supraaglomerate.

DN7A Petrosani-Voineasa traverseaza pe o portiune Cheile Jietului, o zona de un pitoresc aparte, ceea ce ar putea ajuta chiar dezvoltarea turismului in zona. Din pacate, din cauza delasarii autoritatilor aceasta artera de circulatie este aproape impracticabila. Doar autoturismele de teren pot strabate intreaga distanta a drumului care leaga judetele Gorj, Valcea si Hunedoara prin Muntii Parang, dat fiind faptul ca o portiune de cativa kilometri este neasfaltata.

Unul dintre traseele cautate de iubitorii de natura este cel care pleaca din Petrosani, trece pe la Cabana Mija, Groapa Seaca si iese in Obarsia Lotrului. In lungime de peste 40 de kilometri, pana la intersectia cu Vidra, traseul este in proportie de peste 70 la suta asfaltat si strabate masivul Parang pe la Cota 2000. DN7A pleaca de la Brezoi, iar soferii spun ca pana la Voineasa este foarte bun. De la Voineasa la Vidra asfaltul se afla de asemenea in conditii excelente. De la Vidra la Obarsia Lotrului se merge pe malul lacului Vidra, aproximativ 20 de kilometri, dar drumul este stricat pe alocuri. Odata iesit din Obarsie, asfaltul dispare pe o portiune de aproape 10 kilometri. In aceasta ultima portiune drumul este valurit, iar covorul asfaltic prezinta o multime de gropi. Asa stand lucrurile, putini sunt cei care se incumeta sa lase caile cunoscute pentru aceasta artera de circulatie ce strabate Cheile Jietului. Au de pierdut insa deoarece peisajele sunt fermecatoare.

Proiect de reabilitare
In ciuda promisiunilor facute, pana acum drumul care apartine atat de judetul Hunedoara, cat si de Valcea, nu a fost reparat, dar presedintele Consiliului Judetean Hunedoara, Mircea Ioan Molot, a declarat ca problema ar putea fi remediata in curand. "DN7A a fost trecut de la Regia de Drumuri Timisoara in administrarea celor din judetul Valcea, care au si organizare de santier la limita dintre judete. De reabilitarea acestui drum se vor ocupa cei de la Directia de Drumuri Nationale Ramnicu Valcea, fiind cuprins intr-un proiect derulat de ei", a declarat Mircea Molot. Daca DN7A Petrosani-Voineasa va fi reabilitat, Valea Jiului va avea deschidere spre toate cele patru puncte cardinale. Astfel, spre est va fi aceasta cale de circulatie, spre vest este drumul Campul lui Neag – Baile Herculane, aflat in proces de executie, iar spre nord si sud este DN66 Simeria-Targu-Jiu. "Am insistat foarte mult pentru reabilitarea DN7A pentru ca este o zona care ne serveste foarte mult. Este foarte important, mai ales daca se inchide DN66 in zona Lainici. Am risca sa ramanem izolati", mai spune Mircea Molot.

Raiul cercetasilor
Zona este preferata de cercetasi, care vin aici in fiecare weekend de cand vremea s-a incalzit. Sute de tineri din judetele Gorj si Valcea folosesc traseele montane din Masivul Parang, marcate impecabil de altfel, aflate la limita dintre judetele Hunedoara si Valcea. Aleodor Anghelina, reprezentantul unei firme de transport din Valcea, care se ocupa si cu organizarea de excursii montane, spune ca aceasta zona este extrem de cautata. "Pacat ca drumul nu este si ingrijit. Chiar ma plimbam pe aici si am constatat ca este multa mizerie lasata de cei care defriseaza padurea", a declarat Aleodor Anghelina. Tinerii sunt foarte incantati de peisajul montan si spun ca zona este superba.

Drum inchis pe hartie, dar deschis in realitate
O situatie de-a dreptul hilara se intalneste intr-o alta zona turistica. Drumul National 73C este inchis de aproape trei ani, fiind semnalizat corespunzator prin panouri amplasate la ambele capete: Curtea de Arges si Ramnicu Valcea. soferii din zona folosesc insa respectiva ruta pentru a evita sa faca un ocol de 50 kilometri pe la Pitesti, dar si aglomeratia de pe Dealul Negru si de pe soseaua spre Brasov. Cei mai multi respecta insa indicatiile panourilor.

Imediat ce intri pe drumul inchis DN73C iti dai seama ca interdictia este o prostie. "si eu folosesc drumul asta, care a fost, de fapt, mereu deschis pentru masinile mici. stiu ca au fost montate panouri care interzic drumul de la Valcea la Curtea de Arges, dar nu stiu de ce. Ele nu sunt in responsabilitatea noastra si am auzit ca se vor scoate zilele astea", ne-a explicat Liviu Enache de la Directia de urbanism a orasului Curtea de Arges. Zona este cu adevarat foarte frumoasa, aminteste de culoarul Bran-Moeciu, cu dealuri impadurite, sate intinse de-a lungul soselei. Ar merita o infrastructura mai buna. "Doar masinile astea mai mari nu mai vin pe aici de cand s-a surpat drumul pe deal. Pentru noi, ca avem casa la drum, e mai bine ca nu mai avem zgomot asa de mare", imi spune un localnic.

"Autoturismele se strecoara"
Drumul are si o portiune pe care se lucreaza la reparatii. Aceasta a fost nivelata si asteapta stratul de asfalt. Lucru ciudat: pe un drum declarat inchis, vedem panouri care indica faptul ca circulatia trebuie sa se faca pe un singur fir. Iar viteza masinilor sa nu depaseasca 20 de kilometri pe ora. Singurul utilaj care "odihneste" la marginea drumului si lipsa muncitorilor spun totul despre ritmul lucrarilor. 20-30 de metri aproape refacuti in trei ani – o performanta. "Drumul este declarat inchis pentru masini de mare tonaj, dar autoturismele se strecoara. Care a avut curaj si a trecut o data de la Curtea de Arges spre Valcea sau invers si a vazut ca se poate circula fara mari probleme revine si data urmatoare. In fiecare dimineata, la radio anunta de la Bucuresti ca drumul este inchis. Dar nu fac diferenta intre masini", spune secretarul Primariei din Ciofrangeni. Sat care, in loc de bun-venit, te intampina cu un panou rutier de interzis. "Ati trait izolati?", "Noi nu am avut niciodata probleme cu aprovizionarea, masinile de firma si-au facut mereu drum pana la noi."

"Merge si asa"
Cum arata harta unei situatii absurde? Autoritatile centrale inchid, ani de zile, un drum national lung de zeci de kilometri pentru ca o portiune infima din el s-a surpat. Autoritatile locale nu iau in serios avertismentul, pentru ca altfel ar face imposibila viata a mii de locuitori. Unii soferi ignora semnele rutiere de interzis. Majoritatea, care nu stiu ca ele au fost montate inconstient sau "la misto", sunt obligati sa faca un ocol de vreo 50 de kilometri pentru a ajunge din Tara Romaneasca spre Ardeal.

 

 

EXPLICATII
» Calamitati si alunecari de teren
Ministerul Transportului ne-a refacut sirul evenimentelor care au dus la decizia de a declara alunecarea de teren de pe DN73C drept o calamitate. "In data de 23.08.2005 pe DN73C, la km 60, s-a produs o alunecare de teren. Ca urmare a acestui eveniment, s-a incheiat un proces-verbal de calamitate si s-a dispus inchiderea circulatiei", ne-a declarat directorul de comunicare stefan Szobotka. Dupa aproape un an, pe 12 iunie 2006, Compania nationala de autostrazi si drumuri nationale a decis ca se impune mentinerea restrictiei de "Drum inchis". In momentul de fata constructorul "Tunele Brasov" lucreaza la consolidarea sectorului. O alta problema a aparut la kilometrul 51, unde s-a produs o alunecare de teren considerata, de asemenea, o calamitate. Dupa o perioada in care s-a circulat pe o banda, in aprilie 2006 fenomenul a luat amploare, necesitand inchiderea circulatiei. Constructorul a permis, ulterior, deschiderea provizorie a circulatiei numai pentru traficul local mai mic de 3,5 tone.

Cele mai citite

Parlamentul sud-coreean l-a demis pe președintele interimar Han Duck-soo

Parlamentul din Coreea de Sud a votat vineri pentru demiterea președintelui interimar Han Duck-soo, acuzat de „participare activă la insurecție” după tentativa eșuată a...

Creștere moderată a creditării private în noiembrie: Împrumuturile în lei și valută, avansuri diferite

Conform datelor BNR publicate vineri, creditarea privată din România a atins în noiembrie 2024 un sold total de 418 miliarde lei, reprezentând o creștere...

Noi reguli privind TVA pentru IMM-uri începând cu 2025

De la 1 ianuarie 2025, IMM-urile din Uniunea Europeană vor beneficia de un plafon maxim de scutire de TVA stabilit la 85.000 EUR. Măsura vizează...
Ultima oră
Pe aceeași temă