Discuția se desfășoară în contextul în care Consiliul pentru Afaceri Economice şi Financiare al Consiliului Uniunii Europene (ECOFIN) a hotărât recent că statele membre UE ”cel mai grav afectate de frauda în materie de TVA” vor putea aplica acest mecanism.
Neîncasarea TVA a generat o pierdere de 6,13 miliarde euro în anul 2016 pentru bugetul României, conform celui mai recent studiu asupra colectării taxei pe valoare adăugată (TVA), lansat de Comisia Europeană şi citat de PwC.
Recent, ECOFIN a decis că statele membre vor putea aplica, până la 30 iunie 2022, în condiţii tehnice foarte stricte, mecanismul de taxare inversă generalizată pentru operaţiunile locale, care vizează transferarea răspunderii pentru plata TVA din sarcina furnizorului sau a prestatorului către client.
”Statele vor putea utiliza taxarea inversă doar pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii interne care depăşesc pragul de 17.500 euro pe tranzacţie. În statele membre care vor dori să aplice această măsură, 25% din deficitul de TVA trebuie să se datoreze fraudei de tip carusel”, se arată în comunicat.
Totodată, ECOFIN a mai stabilit că statele membre vor trebui să pună la punct obligaţii adecvate şi eficace în materie de raportare electronică pentru toate persoanele impozabile, în special pentru cele cărora ar trebui să li se aplice mecanismul. Ca să poată folosi taxarea inversă, statele trebuie să îndeplinească anumite criterii de eligibilitate, iar cererea să fie autorizată de către Consiliu.
”Mecanismul urmează să fie aplicat, cu titlul de proiect pilot, în Cehia, în contextul în care aceasta şi-a exprimat de mulţi ani interesul de a utiliza această măsură simplificată. În funcţie de rezultatele proiectului pilot, statele membre, inclusiv România, vor putea să solicite Consiliului aprobarea aplicării mecanismului, în cazul în care îndeplinesc criteriile de eligibilitate”, se arată în comunicat.
De asemenea, ECOFIN a convenit asupra unor soluţii rapide în materie de TVA, destinate să modifice regulile UE, pentru a oferi soluţii unor chestiuni punctuale, premergătoare tranziţiei la sistemul de TVA definitiv.
”Astfel, companiile, în anumite condiţii, nu vor mai avea costuri cu înregistrarea în scopuri de TVA în cazul operaţiunilor privind stocurile la dispoziţia clientului, odată cu simplificarea măsurilor agreate de miniştrii de finanţe din ECOFIN. Totodată, ca să îşi poată scuti de TVA livrările intracomunitare de bunuri, firmele vor trebui să deţină în mod obligatoriu codul de TVA al clientului, în vreme ce documentele necesare dovedirii transportului bunurilor în vederea scutirii de TVA au fost armonizate. ECOFIN a mai convenit şi asupra unor măsuri de simplificare armonizate în cazul livrărilor de bunuri succesive”, se arată în comunicat.