18.2 C
București
vineri, 14 iunie 2024
AcasăEconomiePrima stație de gaz natural comprimat, deschisă în București

Prima stație de gaz natural comprimat, deschisă în București

Normele de la Bruxelles ne impun însă o pondere tot mai mare de combustibili curați în transport, așa că acest segment începe să prindă contur și la noi.

În Italia, circulă aproximativ un milion de mașini care folosesc gaz natural comprimat pentru vehicule (GNCv). În România lipsa unei rețele de alimentare, dar și legislația greoaie au împiedicat până acum apariția acestora, deși economiile la costul carburantului ar fi semnificative. Doar două stații de alimentare existau până acum în România, una la Râmnicu Vâlcea și cealaltă în comuna Pantelimon, județul Ilfov. Cea de-a treia a fost inaugurată vineri, în București, de către grupul Engie, care are în plan să ajungă la mai multe astfel de stații, însă evoluția va depinde de cerere.

„E problema aceea: ce a apărut întâi, oul sau găina? E o problemă de cât de repede se va dezvolta piața, câte mașini pe GNCv vor fi în circulație”, a declarat presei, la evenimentul de lansare a noii stații, Eric Stab, președinte director general al Engie România. Numai procedura de autorizare a stației a durat 12 luni, iar procesul complet, cu tot cu pre-autorizare, câțiva ani. Investiția necesară a fost de circa 700.000 de euro.

În Europa, grupul energetic a construit până acum 150 de staţii de gaz natural comprimat, majoritatea dintre ele în Franța şi Belgia. România este una dintre puținele țări din Europa în care tehnologia gazului natural comprimat pentru vehicule nu a fost implementată încă la o scară largă. În Bulgaria, de pildă, sunt cel puțin 100.000 de vehicule pe bază de GNCv, iar în Paris, 30% dintre autobuze funcționează cu acest combustibil, a spus Stab. Potrivit acestuia, pentru automobile, o soluție mai potrivită este încărcarea electrică, GNCv fiind potrivit mai degrabă pentru transportul public sau flotele de mașini care fac aceleași trasee între clienți.

Stația de alimentare se află în sectorul 6, pe bulevardul Preciziei, fiind amplasată într-o zonă cu trafic intens, vizavi de un depou RATB. În stația din Capitală vor putea fi alimentate atât vehicule de tonaj mare, autobuze, cât și autoturisme. Vehiculele sunt alimentate în stație de către un operator certificat, iar plata combustibilului se efectuează printr-un terminal dedicat ce permite toate modalităţile de plată (card bancar, card flotă, numerar, voucher).

Stația este funcțională de luni până vineri, între orele 07:30 – 21:00, iar sâmbăta în intervalul orar 08:00 – 12:00. Prețul unui kilogram de GNCv este de 3,9 lei, iar pentru un autoturism, consumul la 100 de kilometri este în medie de 7-8 kilograme, rezultând un cost de 27 – 31 lei.

Comparativ, la un consum mediu de benzină de 8 litri/100 km în oraș, costul unui șofer este de circa 45 lei, la un preț al benzinei de 5,7 lei/litru. Staţia de combustibili alternativi este dotată şi cu un echipament de reîncărcare rapidă pentru autovehicule electrice, pus la dispoziție, deocamdată, gratuit.

 

Strategii pentru transport public urban cu gaz

Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a anunțat că municipalitatea are în strategia pentru dezvoltarea transportului urban achiziția a 100 de autobuze cu GNCv, alături de alte 100 electrice. Deocamdată, însă, totul e o intenție. La începutul acestui an, Râmnicu Vâlcea a devenit primul oraș care are deja în dotare autobuze cu gaz comprimat, trei la număr.

Fiecare autovehicul, marca IVECO, a costat 100.000 de euro, iar firma ETA SA, societatea de transport public din subordinea Consiliului Local al Primăriei Râmnicu Vâlcea, vrea să se înnoiască toată flota din Râmnicu Vâlcea cu autobuze pe CNG, investiția totală fiind estimată la 10 milioane de euro. Nu întâmplător primăria a făcut această achiziție, fiindcă prima stație de alimentare cu GNCv din țară a fost inaugurată tot în acest oraș, în decembrie 2015, pe drumul european E81, de către Antares Group.

 

Rețea cu fonduri europene

Compania și-a propus să investească în continuare în acest domeniu, pentru a crea o reţea naţională de staţii GNCv, cu fonduri europene, de-a lungul coridoarelor europene de transport, orașele vizate fiind București, Timișoara, Constanța, Craiova, Arad, Pitești, Sibiu, Drobeta – Turnu – Severin și Deva. Proiectul, cu termen de implementare 2019, se va derula cu ajutorul fondurilor europene și are un cost total estimat la 5,2 milioane de euro, din care contribuția UE este de maximum 4,4 milioane de euro, anunța, în 2016, compania. Din datele disponibile pe site-ul companiei, o nouă stație ar putea fi pusă în funcțiune în curând în Chiajna, județul Ilfov.

Cele mai multe stații de alimentare cu GNCv din Uniunea Europeană sunt în Italia – 1.046 și Germania – 921. Bulgaria dispune și ea de o infrastructură de 112 stații. Că lucrurile se vor dezvolta, o arată și strategia de dezvoltare a companiei de stat Romgaz, cel mai mare producător de gaze naturale din România. Compania a anunțat recent că vrea o prezenţă şi pe piaţa de gaz natural comprimat, pe care să îl furnizeze pe piaţa locală, mai ales în perspectiva în care unele oraşe din România ar putea adopta soluţia aceasta pentru transportul în comun. Conform datelor publice, în România erau înregistrate în iunie anul trecut 155 de vehicule cu GNC (80 de autoturisme, 29 de transport persoane și 46 de transport marfă).  

 

Avantajele gazului comprimat

Gazul natural comprimat pentru vehicule este un combustibil alternativ de generaţie nouă ale cărui avantaje competitive faţă de combustibilii clasici sunt:

– ecologic: gazul natural comprimat este combustibilul cu cea mai curată ardere, vehiculele care utilizează acest combustibil emiţând, în funcţie de norma de poluare Euro a vehiculului, cu până la 30% mai puține gaze cu efect de seră şi cu până la 90% mai puţine particule fine; de asemenea,  nivelul de zgomot este mai redus decât în cazul altor combustibili cu 50%;

-sigur: este netoxic și are un grad de inflamabilitate redus, fiind uşor dispersabil în aer;

-rentabil economic: asigură economii de consum de până la 40%, în funcţie de volumetria autovehiculului analizat, precum şi o durată de viață a vehiculelor extinsă cu până la 80.000 km;

– în timp ce GPL nu poate fi folosit la vehiculele cu motorizare diesel, soluția cu GNCv poate fi implementată și la cele cu motorină.

Cele mai citite

Lasconi l-a luat pe Drulă pe la spate, cu avânt (câmpu)lungesc

Ilustrație: Marian Avramescu Alegerile locale și europarlamentare, teoretic, finalizate recent – dacă mai facem uitate câteva sute/mii buletine de vot – au scos la...

Lasconi l-a luat pe Drulă pe la spate, cu avânt (câmpu)lungesc

Ilustrație: Marian Avramescu Alegerile locale și europarlamentare, teoretic, finalizate recent – dacă mai facem uitate câteva sute/mii buletine de vot – au scos la...

Șoșoacă a leșinat după ce ar fi înghițit un jandarm de la brută(rie) care i-a căzut greu

Ilustrație: Marian Avramescu Serviciul de Ambulanță și SMURD au fost apelate să intervină, după ce senatoarea cu potențial de europarlamentar și cu SOS, dar...
Ultima oră
Pe aceeași temă