Proiectul realizării unei linii ferate care să lege direct cea mai mare gară a Capitalei de aerogara de la Henri Coandă pare tot mai greu de realizat până în 2020, când România ar trebui să găzduiască mai multe meciuri de la Campionatul European de Fotbal.
În aceste condiții, cea mai la îndemână soluție pe care autoritățile o pot lua pentru a satisface exigențele UEFA este un upgrade la conexiunea feroviară existentă, pusă în funcțiune în 2009, în ministeriatul lui Radu Berceanu. Legătura este una fragmentată, pentru că de la peronul amplasat în câmp (P.O. Aeroport) călătorii sunt duși la aerogară cu mijloace auto. Aparent, nu ar fi nicio problemă, pentru că același tip de transport combinat este utilizat și pentru conexiunea Aeroportului Luton cu centrul Londrei.
Probleme sunt însă multe la București. Prima, și cea mai mare, este durata foarte mare a călătoriei pe calea ferată – 44 de minute – ceea ce face mult mai atractiv modul de transport rutier, cu autobuzele RATB, mai ales că e și mai ieftin – 3,5 lei, față de 8 lei.
Speranțe abia pentru octombrie
Și asta pentru că, acum, trenul ajunge la P.O. Aeroport pe un traseu mult ocolit, deoarece un contract semnat în februarie 2015 pentru modernizarea podului de la Mogoșoaia (aflat pe ruta directă, mult mai scurtă) și care trebuia dus la capăt în doi ani nu a fost finalizat nici acum.
La solicitarea României libere, oficialii CFR SA au răspuns că noul termen de finalizare a lucrărilor este în toamna acestui an. “Ordinul de începere a lucrărilor a fost 25 martie 2015, iar durata inițială de execuție a fost de 24 luni. Din cauza probemelor apărute în timpul desfășurării lucrărilor (necesitatea adaptării proiectului la situația de pe teren, vremea nefavorabilă, montarea de traverse speciale pentru realizarea racordării cu linia colectoare din zona Mogoșoaia) s-a prelungit timpul alocat execuției, data estimată pentru finalizarea lucrărilor este octombrie 2018”, ne-au comunicat oficialii companiei de stat.
Contractul este unul mai amplu, privind reabilitarea a șapte poduri aflate pe raza Regionalei CF București, printre care și cel de la Mogoșoaia, care are o lungime de numai 33 de metri, și a fost semnat, pentru 47,42 milioane de lei (aproximativ 10 milioane de euro) cu asocierea Implenia Baugesellschaft m.b.H – S.C. Metabet CF SA.
Mizerie în tren și pe peron, gropi pe drum
Și problemele conexiunii feroviare a Bucureștiului cu Aeroportul Henri Coandă nu se opresc aici, așa cum a constatat echipa RL care a făcut o călătorie cu trenul până la Otopeni. O altă mare hibă este că nu mai există o cadență a garniturilor spre și dinspre București, așa cum era la inaugurare – sunt intervale și de trei ore în care nu ai la dispoziție niciun tren.
Dacă totuși găsești tren la o oră care îți convine, încă din Gara de Nord ești neplăcut surprins. Până de curând, trenurile erau de tip Săgeata Albastră, însă acum este vorba de o garnitură formată dintr-o locomotivă Diesel și două vagoane vechi, cam murdare și fără aer condiționat, care are punctul terminus la Slobozia Veche, via Urziceni.
Este, de fapt, un tren de navetiști, pentru că la halta de la Otopeni au coborât doar șapte persoane – cei doi din echipa RL, două fete care aveau treabă la aeroport și un cuplu cu un copil, care de fapt uitaseră să se dea jos la Mogoșoaia. Peronul haltei este plin de gunoaie și lipsesc bucăți de copertină.
La baza rampei, cât mai aproape, pentru ca pasagerii să nu fie nevoiți să pășească prin noroi, este garat microbuzul CFR Călători, care pornește spre aerogară pe un drum de pământ plin de gropi.
“Aici trebuie să asfalteze Primăria Otopeni, dar cum contractul pentru canalizare a fost făcut cu firma lui Nelu Iordache lucrările nu s-au mai terminat”, spune șoferul, cu un aer de cunoscător. Pe marginea drumului, printre noroaie, sunt parcate mașinile scumpe ale celor care și-au construit vile în zonă. La un moment dat, intrăm pe asfalt și zărim aeroportul.
Călătoria din sălbăticia de la halta din câmp și până la zona cosmopolită a terminalului Plecări a durat 10 minute. Dar dacă adăugăm și cele trei sferturi de oră petrecute în tren, în momentul de față legătura feroviară nu pare deloc atractivă. Când se vor finaliza lucrările la podul de la Mogoșoaia și traseul va fi străbătut în puțin peste jumătate de oră (23 de minute cu trenul și 10 minute cu microbuzul), va fi cea mai bună variantă de acces la aeroport.