Asocierea Vistrada Nord, condusă de firma franceză Vinci, a mai primit două luni răgaz, până în luna aprilie, să vină cu o finanțare mai avantajoasă pentru concesiunea autostrăzii Comarnic-Brașov. Asocierea se chinuie de peste un an să facă rost de bani, iar sumele ce ar urma să fie plătite de stat concesionarului, în actuala schemă, sunt uriașe.
În urma criticilor publice referitoare la sumele uriașe care ar trebui plătite timp de 26 de ani de către stat asocierii Vistrada Nord, adică Vinci-Strabag-Aktor, pentru concesiunea autostrăzii Comarnic-Brașov, statul pare a face pasul înapoi.
În luna ianuarie, premierul Victor Ponta a cerut ministrului Transporturilor, Ioan Rus, ca, până pe 15 februarie, să fie decisă semnarea contractului de construcţie în concesiune a autostrăzii sau rezilierea procedurii, arătând că nu se mai poate aştepta.
Acum cele trei firme au primit un ultim răgaz, anume luna aprilie a acestui an, pentru a veni cu o ofertă de finanțare care să scoată mai puțini bani din buzunarul public.
Cele două probleme
În noua schemă de finanțare două lucruri urmează să fie schimbate. Primul este atragerea instituțiilor financiare internaționale în rândul finanțatorilor.
“Am discutat cu consorţiul şi, în varianta în care vom reuşi să restructurăm proiectul şi să găsim un model financiar mai eficient în raport cu bugetul ţării, va trebui să-l aducem într-o zonă în care pot participa şi alte instituţii financiare internaţionale (BEI, BERD, IFC – cu care MT are programate discuţii pe această temă)”, spune Ioan Rus.
A doua problemă care trebuie soluționată este scoaterea proiectului din calculul deficitului bugetar. Pentru aceasta, cel puțin 50% din costurile unui proiect trebuie acoperite de venituri aduse de acesta.
”Dacă vom avea o poziţie favorabilă şi din partea Eurostat, deci dacă găsim o astfel de variantă, care să fie acceptată de toată lumea, mergem mai departe. Dacă nu, şi se menţin datele actuale, va trebui să găsim o altă construcţie a acestui proiect. Pe aceste coordonate ale restructurării proiectului continuăm până în luna aprilie discuţiile cu partenerii din consorţiul Vinci-Strabag-Aktor”, a mai spus ministrul Transporturilor, Ioan Rus.
Costuri uriașe
La începutul anului 2014, CNADNR a încheiat un memorandum cu consorţiul format din Vinci-Strabag-Aktor prin care se prevede concesiune de lucrări publice pentru proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov. Lungimea autostrăzii este de 53,22 kilometri.
Durata contractului de concesiune este de 30 de ani, din care 4 ani construcţie şi 26 de ani operare şi întreţinere, iar valoarea estimată pentru lucrările de proiectare şi construcţie este de 1,828 miliarde euro (fără TVA). Statul ar fi plătit 2,7 miliarde euro pentru construcţia, operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov timp de 30 de ani dacă ar fi avut banii, însă, adăugând costurile de finanţare, suma urcă la 8,45 miliarde euro.
Încă un rateu?
Termenul anunţat de autorităţi pentru semnarea contractului de construcţie în concesiune a autostrăzii Comarnic-Braşov a fost amânat de mai multe ori. Statul a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Braşov, ultima tentativă având loc în 2010, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci (Franţa) – Aktor (Grecia), a renunţat la contract.
Autostrada este împărţită în cinci secţiuni: Comarnic Sud – Comarnic Nord (3,4 km), Comarnic Nord – nod rutier Buşteni (16,3 km), nodul rutier Buşteni până la nodul rutier Predeal (12,8 km), nodul rutier Predeal până la nodul rutier Râşnov (15,2 km) şi nodul rutier Râşnov până la Cristian (5,4 km).