România va avea, în 2015, o creștere a PIB de 3,3%, conform unei analize realizate de specialiștii FMI. Cererea internă va fi stimulată de relaxarea politicii fiscale, iar consumul public va fi impulsionat de veniturile din sectoarele private. O îmbunătățire a situației economice va depinde, însă, și de reducerea evaziunii fiscale, legată de economia subterană, estimată la 30% din PIB. La începutul anului 2015, saloanele de coafor și înfrumusețare, agențiile de turism, service-urile auto și sălile de jocuri de noroc au fost afacerile care au crescut cel mai mult în comparație cu prima jumătate a anului trecut, conform Institutului Național de Statistică.
De cealaltă parte, comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule, activitățile de spălare, curățare și vopsirea textilelor și blănurilor, precum și activitățile hotelurilor și restaurantelor au înregistrat cea mai mare scădere în România.
Indiferent, însă, de domeniul de activitate al companiilor, reducerea costurilor reprezintă unul dintre factorii esențiali pentru creșterea profitului sau pentru minimizarea pierderilor.
Companiile profitabile optimizează costurile
Micile schimbări de reducere a costurilor și de creștere a profitabilității unei companii sunt, uneori, necesare pentru a preveni reducerile drastice care ar deveni obligatorii mai târziu. Într-o piața unde toate companiile încearcă să obțină un maximum de rezultat cu un minimum de costuri câștigă cei care au un plan foarte coerent de optimizare a costurilor și care iau măsuri la timpul potrivit.
Există câteva modalități de reducere a costurilor unor companii, iar firmele de succes le iau, deja, în considerare pentru a deveni mai profitabile în comparație cu entitățile economice concurente.
- Renunță la achiziționarea autovehiculelor și la leasingul financiar
Companiile care dețin un parc auto sau au nevoie de autovehicule pentru desfășurarea activităților apelează, din ce în ce mai des, la leasingul operațional. Acesta este mai ieftin decât leasingul financiar și permite reducerea costurilor de achiziție și întreținere a autovehiculelor cu aproximativ 15%. Singura responsabilitate a companiei este cea de a achita o rată fixă lunară, care poate fi calculată într-un mod foarte simplu, pe leasingoperational.com.
- Reduc consumul de energie
Companiile preocupate de reducerea costurilor preferă becurile LED și reduc facturile la încălzire prin izolația exterioară și interioară a clădirilor, dar și prin schimbarea ferestrelor vechi cu termopan cu „low-e”.
- Își trimit angajații acasă
Însă nu prin concediere, ci pentru a lucra de la domiciliu. În prezent, există programe care pot fi instalate pe computerele de lucru și care le permit managerilor să afle care este timpul efectiv lucrat de un angajat în perioada programului de muncă. În acest fel, costurile de închiriere a sediului scad, iar angajații economisesc timp și bani.
- Își plătesc furnizorii mai repede
Mulți furnizori de materie primă oferă discounturi la achitarea facturilor într-o perioadă de câteva zile de la plasarea comenzilor. Companiile care respectă întotdeauna termenul de plată cheltuiesc mai puțin decât companiile care „uită” să-și plătească furnizorii.
- Renunță la călătoriile inutile
Companiile care își doresc să reducă o parte a costurilor renunță la călătoriile în alte orașe sau în străinătate care nu genereaza venituri, precum conferințele, și optează pentru zboruri ieftine și cazare la prețuri acceptabile atunci când deplasarea este obligatorie pentru bunul mers al afacerilor.
- Închiriază un spațiu de lucru mai ieftin
Mulți manageri se gândesc să scadă costurile de închiriere a spațiului de lucru prin renegocierea contractului actual sau prin mutarea sediului firmei într-o zonă mai puțin costisitoare, departe de centrele de birouri.
- Cumpără produse second-hand
Până și schimbarea scaunelor angajaților poate costa câteva mii de dolari, iar produsele second-hand sunt mult mai ieftine (și, poate, la fel de bune ca cele noi), conform bloomberg.com.
- Aleg calea barterelor
Majoritatea companiilor profitabile iau în calcul posibilitatea de a negocia un barter pentru produsele de care au nevoie, oferind la schimb propriile servicii.