Sătui de Marea Neagră, tot mai mulți români vor să descopere destinații din Europa. Odată ajunși acolo, constată însă că deplasarea între stațiuni se dovedește, în unele cazuri, o problemă mult mai complicată decât între Eforie Nord și Costinești, de exemplu.
Cine n-a auzit de Coasta Amalfitană, Coasta de Azur sau, mai nou, de Algarve, litoralul portughez mereu însorit de la Oceanul Atlantic? Tot mai mulți conaționali își programează acolo concediile, fie încă din iarnă, fie profitând de ofertele last-minute ale agențiilor de turism. Odată ajunși la destinație însă, mulți dintre noi ajungem să constatăm că ne confruntăm atât cu probleme „românești“ cât și cu altele despre care nici prin cap nu ne-ar fi trecut.
Mai ales că, în vacanță, vrem să descoperim cât mai multe și pentru asta avem nevoie să ne deplasăm. România liberă vă prezintă o analiză a sistemelor de transport de pe principalele destinații de vacanță din vestul Europei, în comparație cu cel existent pe litoralul românesc.
Una dintre destinațiile de top de anul acesta din Europa este Algarve. Din cauza amenințărilor teroriste din alte țări, anul acesta litoralul portughez a devenit un loc de vacanță preferat pentru francezi, italieni, spanioli, dar și pentru români, care sunt „ademeniți” de ofertele tot mai numeroase ale agențiilor de turism.
De la Lisabona până la Faro, pe Coasta Algarve, sunt aproape 280 km. Distanța poate fi parcursă pe autostradă în trei ore și 20 de minute, potrivit site-urilor specializate. Cum însă în concediu parcă nu ne vine să ne urcăm din nou la volan, putem alege varianta cu trenul, care ajunge la destinație în trei ore și jumătate și costă 21 de euro la clasa a doua.
Cam mult, dacă este să comparăm cu drumul București-Constanța: 225 km în nici două ore. Diferența este că la portughezi trenurile InterCity fac nu mai puțin de 14 opriri pe traseu, dintre care patru chiar în Lisabona sau în suburbii. E ca și cum trenul de Constanța, odată plecat din București Nord, ar opri și la gara Băneasa, la Pantelimon, la Brănești etc.
Un alt inconvenient – în trenurile portugheze nu veți găsi prize pentru a vă încărca telefoanele sau laptop-urile decât în InterCity și doar la clasa I, unde aveți și Wi-Fi gratuit, dar care funcționează foarte prost.
Lucrurile se complică dacă vreți să ajungeți la Lagos, în vestul Coastei Algarve. În acest caz, trebuie să vă dați jos din InterCity la Tunes și să vă continuați călătoria cu un tren Regio. Aerul condiționat funcționează foarte bine și în acest tren, însă nu aveți prize, așa cum spuneam, iar viteza de deplasare nu este de invidiat. De la Tunes până la Lagos este linie simplă neelectrificată, la fel ca pe Constanța-Mangalia, iar automotoarele sunt Diesel.
Tot la acest tren trebuie să apelați și dacă v-ați cazat într-o stațiune și vreți să explorați împrejurimile. Asta pentru că autobuzele trec prin stațiuni, unde traficul este foarte aglomerat, și riscați să vă enervați peste măsură în concediu. La tren, biletele sunt ieftine – doar 7,3 euro pentru a traversa toată coasta, între Lagos și Faro. Inconvenientul este însă acela că linia ferată nu urmează linia țărmului, ci un traseu mai ocolit, prin interiorul continentului.
Oricum, această cale ferată este net superioară din punctul de vedere al confortului celei dintre Lisabona și Cascais, trecând prin celebrul Estoril. Aceasta a fost modernizată la standarde UE iar pe aici circulă automotoare electrice de viteză, la care însă nu funcționează aerul condiționat.
Problemele de pe Coasta Amalfitană
Probleme de transport și mai mari sunt pe Coasta Amalfitană din sudul Italiei. Aici, stațiunile sunt legate printr-o șosea săpată în munte, care are doar două benzi iar pe alocuri – una singură. Linie ferată nu există, așa că aveți la dispoziție două opțiuni: să închiriați mașină, dar parcă nu ați vrea să conduceți în sudul Italiei, sau să luați autobuzul. Trebuie menționat faptul că autobuzele vin din oră în oră și puteți avea surpriza ca ele să nu oprească în stații, pentru că sunt încărcate mult peste limita normală.
În plus, nu există nicio linie de autobuz cară să străbată toată coasta, necesitând schimbare la Amalfi pentru a ajunge de la Salerno la Positano, superbă staţiune unde a fost turnat filmul „The Talented Mr Ripley”, cu Matt Damon, Jude Law şi Gwyneth Paltrow. Și nu e deloc ieftin, din moment ce un bilet de autobuz costă 3,4 euro.
Cel mai bine la capitolul transport stă Coasta de Azur, în sudul Franței. Ea este străbătută de la un cap la altul de autobuzele companiei Lignes d’Azur, la care tariful pentru o călătorie este de doar 1,5 euro. Nu este însă recomandabil să apelați la autobuze, deoarece traseul lor trece prin stațiuni, cu problemele de trafic aferente, iar călătoria poate dura la nesfârșit.
Salvarea vine tot de la calea ferată, care este amplasată chiar pe coastă. Chiar dacă transportul feroviar este mai scump (biletul poate costa și peste șase euro), trenurile circulă din jumătate în jumătate de oră și nu depind de aglomerația de pe șosea.
Calea ferată, salvarea litoralului românesc
Dar să vedem cum stă la capitolul transport litoralul românesc. În acest sezon, cel mai aglomerat din ultimii zece ani, utilitatea căii ferate s-a văzut cel mai bine, cu toate hibele ei în materie de viteză scăzută (mai ales din cauza ambuteiajelor de pe șosea cauzate de eternele, parcă, reparații ale podului de la Agigea.
Linia ferată Constanța-Mangalia este străbătută zilnic de 12 perechi de trenuri, toate dotate cu aer condiționat și cu prize, iar tariful este imbatabil – 6,8 lei pentru 43 km. Ce-i drept, în buna tradiție românească, nu întotdeauna angajații CFR Călători își fac treaba, existând situații în care pun în circulație vagoane cu climatizarea defectă.
La solicitarea României libere, conducerea CFR Călători a explicat că acest lucru se produce din cauza „neîndeplinirii în totalitate a obligațiilor de serviciu de către personalul responsabil cu revizia tehnică la interior (în aceste cazuri personalul CFR Călători implicat este cercetat administrativ în conformitate cu Codul Muncii)”, dar și pentru că unele vagoane au peste 25 de ani vechime.
În prezent, la nivelul întregii rețele feroviare, climatizarea este asigurată pentru 85% din trenurile Interregio și 50 % din trenurile Regio. „Menționăm că în ultimii cinci ani CFR Călători nu a primit niciun fel de subvenție pentru achiziția de material rulant nou sau pentru modernizarea celui existent”, precizează oficialii companiei de stat.
Tot ei informează că în primele șase luni ale anului, la CFR Călători s-au înregistrat 250 de sesizări ale călătorilor, al căror conținut a vizat în mod explicit deficiențele în asigurarea confortului.