33.6 C
București
marți, 18 iunie 2024
AcasăAlegeri 2016Intermedierea înseamnă RCA

Intermedierea înseamnă RCA

Activitatea brokerilor de asigurare se concentrează, chiar mai puternic decât cea a asigurătorilor, în zona polițelor auto. Fără RCA, piața intermedierilor în asigurări nu ar însemna mai nimic.

Doar 3% din activitatea brokerilor constă în intermedierea asigurărilor de viaţă, în timp ce 97% din business este pe segmentul asigurărilor generale. Unul dintre motive este faptul că români, în general, se gândesc la nevoile lor imediate, cum ar fi asigurarea obligatorie RCA, şi mai puţin la angajamentele financiare pe termen lung – asigurări de viaţă, pensii private.

Asigurările de viaţă sunt privite de consumatori ca fiind produse de lux, care nu le acoperă nevoile de protecţie pe termen scurt. Pentru că, din păcate, suntem încă tributari unei gândiri pe termen scurt. Cu siguranţă există şi conştientizarea nevoii de economisire pe termen lung, dar consumatorii corelează acest lucru cu nivelul veniturilor pe care le obţin. Şi atât timp cât venitul lor disponibil se va menţine la un nivel redus, nu există nici perspective pentru o creştere semnificativă a segmentului de asigurări de viaţă, a spus Bogdan ANDRIESCU, preşedinte, UNSICAR – Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanță în Asigurări din România.

În plus, să nu uităm că înainte de criza financiară creşterea asigurărilor de viaţă a fost susţinută şi de bugetele alocate de angajatori pentru astfel de produse, pe care le-au inclus în pachetele de beneficii pentru angajaţi. Nu cred că se va reintra pe această tendinţă, atât timp cât nu există sprijin din partea autorităţilor pentru introducerea unei deductibilităţi fiscale pentru primele plătite pentru asigurări de viaţă, a adăugat acesta.

La rândul său, Carmen COTRĂU, director general, INTER Broker de Asigurare, consideră că principalii factori care influenţează subscrierea pe segmentul life sunt educaţia financiară precară, puterea de cumpărare scăzută şi lipsa încrederii populaţiei în sistemul de asigurări.

Şi în viziunea lui Romeo BOCĂNESCU, director general, DESTINE Broker de Asigurare, gradul foarte mic de intermediere a asigurărilor de viaţă este influenţat de educaţia precară a clienţilor privind asigurările de viaţă, scăderea puterii de cumpărare, politica companiilor de asigurări (renunţarea la unele produse, modificarea acestora), lipsa deductibilităţii asigurărilor de viaţă.

Asigurările de viaţă sunt angajamente financiare pe termen lung care presupun,  pe de o parte,  analiza nevoilor și a posibilităților financiare ale clienților, iar pe de altă parte,  alegerea soluției optime de asigurare. Vânzarea asigurărilor de viaţă se face de regulă prin canale specializate, prin vânzători capabili să ofere consultanță și în același timp să identifice potențialul într-o piață care nu manifestă deschidere şi încredere în asigurările de viață. Toate acestea costă şi brokerii trebuie să aloce mai întâi resurse financiare pentru dezvoltarea acestui segment, iar în acest sens nu estimez un interes deosebit pentru perioada imediat următoare, a explicat Alexandru APOSTOL, director general, MAXYGO Broker de Asigurare.

De asemenea, Ştefan PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker (MIB), a arătat că sunt câteva motive pentru care gradul de intermediere este scăzut pe life. În primul rând, pentru asigurările de viață este nevoie de vânzători bine pregătiţi. De multe ori este nevoie de mai multe întâlniri cu prospecţii pentru a răspunde la întrebări şi pentru a demonta obiecţii. Un al doilea motiv este că românii au un comportament aparte în ceea ce priveşte protecţia vieţii prin asigurare. Sunt studii care au arătat că este cam ultima asigurare care se accesează, iar asta la persoane responsabile şi/sau familişti. Nu în ultimul rând, apariţia formei de economisire prin pensie privată facultativă a tăiat o felie din rândul clienţilor de life, mai ales de la cei care ar fi cumpărat produse unit-linked conservatoare.

Victor ȘRAER, Managing Partner, OTTO Broker, a subliniat că cererea pentru asigurările de viaţă este redusă. Piaţa asigurărilor de viaţă din România nu a ajuns la maturitate şi a fost afectată de criză financiară. Incertitudinile cu privire la stabilitatea şi nivelul veniturilor au determinat clienţii să renunţe la asigurările de viaţă, al căror cost a fost perceput ca o cheltuială suplimentară. Aşa cum arată şi cifrele pieţei, răscumpărările parţiale sau totale ale asigurărilor de viaţă se păstrează, de câţiva ani, la niveluri ridicate, chiar dacă în ultimii doi ani se înregistrează o tendinţă de diminuare a acestor volume. În plus, asigurările de viaţă au un grad de complexitate mai ridicat faţă de cele non-life, ceea ce presupune investiţii consistente în trainingul forţei de vânzare şi în marketingul acestor produse. Astfel de investiţii ar putea fi realizate dacă autorităţile ar susţine această piaţă prin măsuri concrete, care ar determina creşterea cererii şi, implicit, dezvoltarea segmentului de asigurări de viaţă, a explicat el.

Se pot schimba lucrurile?

Probabil că tendinţa de creştere se va păstra, dar nivelul acesteia nu va fi unul consistent, pentru că nu văd ce anume ar putea susţine o astfel de evoluţie. În primul rând, ar trebui să existe un val de cereri pentru astfel de produse, ceea ce nu se poate întâmpla peste noapte, având în vedere că grijile consumatorului român merg spre ziua de mâine şi mai puţin spre ce se va întâmpla cu el în anii următori. Brokerii ar putea acorda o importanţă mai mare dacă ar identifica un apetit al consumatorilor pentru astfel de produse. Şi acest lucru nu se poate întâmpla de ieri pe astăzi fără introducerea unor măsuri fiscale care să impulsioneze interesul consumatorilor, a declarat Bogdan ANDRIESCU.

În opinia lui Carmen COTRĂU, pentru a înregistra o creştere reală în portofoliile brokerilor de asigurare a portofoliului de asigurări de viaţă, ar fi util ca managerii companiilor de brokeraj să aibă acces la training elaborat care să aibă în centrul său modelul de business pe acest segment, sistemul de comisionare, sistemul de motivare, tehnici antifraudă şi simulări de bugete.

În principal, brokerii se aşteaptă ca vânzările de asigurări de viaţă să crească în acest an şi în următorii, însă cu paşi mici. Brokerii vor acorda o importanţă în creştere acestui segment, însă foarte lent. Vânzarea de până acum, făcută prin reţele MLM de către oameni nu foarte bine pregătiţi,  va trebui înlocuită treptat cu reţele de profesionişti dedicaţi, adevăraţi consultanţi financiari care să merite să cunoască situaţia financiară a clientului şi să aibă capacitatea să o înţeleagă, ca apoi să-i ofere o soluţie adecvată de protecție-economisire. Mă aştept ca volumul de life intermediat de brokeri să crească din simplul motiv că este o formă de asigurare bine comisionată, a spus Ştefan PRIGOREANU, adăugând că şi MILLENIUM Insurance Broker are în vederea creşterea intermedierilor pe segmentul asigurărilor de viaţă.   

Cele mai citite

BAAR: Costurile cu piesele înlocuite pentru autovehiculele reparate în baza poliţelor RCA au crescut cu 34% 

Costurile cu piesele înlocuite pentru autovehiculele reparate în baza poliţelor RCA au crescut cu aproximativ 34% în perioada 2020-2023, iar circa 50% din autovehiculele...

Eurostat: România, a cincea lună la rând ţara cu cea mai ridicată inflaţie din UE

Rata anuală a inflaţiei în Uniunea Europeană a urcat în mai la 2,7%, de la 2,6% în aprilie, în timp ce România este, pentru...

Ambasadorul în SUA: România, pe ultima sută de metri pentru ridicarea vizelor

România se află pe ultima sută de metri în ceea ce priveşte îndeplinirea criteriilor de admitere în programul Visa Waiver, susţine ambasadorul României în...
Ultima oră
Pe aceeași temă