Fiscul a efectuat în ultima perioadă mai multe controale la firme de transport rutier, în urma cărora a recalificat retroactiv sumele acordate şoferilor ca diurne neimpozabile drept venituri salariale impozabile. Transportatorii rutieri consideră abuzivă măsura.
Recalificarea retroactivă a diurnelor drept venituri salariale şi, implicit, impozitarea acestora retroactivă va obliga firmele de transport să plătească statului nu mai puţin de 6 miliarde de euro, ceea ce ar duce imediat în faliment o bună parte a firmelor de transport, a declarat ieri Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
„Orice firmă de transport, dacă este verificată, i se va aplica această măsură. Înseamnă că firmele de transport trebuie să plătească în urma încadrării diurnei ca venit salarial 10.000 de euro pe vehicul pe an pentru diurna acordată pe internaţional şi circa 9.000 de lei pe vehicul pe an pentru cei care au dat diurnă pe intern. În orice variantă, sumele sunt uriaşe. Înseamnă pentru cinci ani aproximativ 6 miliarde de euro. Nu înseamnă că, dacă s-ar pune în practică aceste impuneri, s-ar şi colecta aceşti bani”, a mai adugat acesta într-o conferinţă de presă.
Potrivit transportatorilor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a desfăşurat în ultima perioadă mai multe controale la firmele de transport rutier din Prahova şi Braşov, în urma cărora au fost recalificate retroactiv sumele acordate şoferilor cu titlu de diurnă neimpozabilă drept venituri de natură salarială. Prin urmare, inspectorii fiscali au calculat impozit pe veniturile din salarii, contribuţii sociale şi accesorii la toate aceste sume.
ANAF a anunţat în cursul dimineţii, în timp ce conferinţa transportatorilor era în desfăşurare, că a dispus marţi suspendarea tuturor inspecţiilor fiscale la societăţile comerciale care desfăşoară activităţi de transporturi, până la clarificarea aspectelor de natură fiscală privind modul de impozitare a diurnelor acordate şoferilor.
“Ne vom întâlni cu reprezentanţii ANAF pentru a clarifica situaţia şi măsura să nu se mai aplice deloc. Este practic o reinterpretare a regulilor jocului. Lumea este îngrijorată, iar acţiunile noastre din ultimele zile sunt o reacţie naturală la o asemenea măsură care ar afecta toate cele 30.000 de firme de transport. Sper să se ajungă la o înţelegere pentru a menţine competitivitatea sectorului rutier în Europa”, a adăugat Dinescu.
În urmă cu o lună, ziarul România liberă a informat că Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a realizat o metodologie de „inspecţie fiscală privind impozitul pe venituri din salarii şi contribuţii sociale obligatorii”, rezultat al unei preocupări din ce în ce mai mari în privinţa taxelor şi impozitelor pe muncă ce scapă statului. Contribuabilul român este un evazionist, sugera ANAF în preambulul metodologiei. “În dorinţa de a acumula venituri substanţiale pentru asociaţi/administratori, de preferinţă cât mai slab fiscalizate, angajatorii caută căi alternative pentru a-şi plăti personalul, aceasta transformându-se într-un fenomen care afectează toate palierele societăţii”, avertizau şefii Fiscului inspectorii subordonaţi. Metodologia recomandată acestora prevede controale complexe asupra muncii la negru, incluzând comparaţii ale diferiţilor parametri ai activităţii unei firme, anume volumul vânzărilor, numărul de personal angajat, volumul serviciilor prestate firmei controlate de către alte firme, dotarea tehnică, situaţia altor firme cu obiect de activitate comparabil. Metodologia prevedea inclusiv angajarea unor interviuri cu personalul unei firme în vederea depistării muncii la negru.”