Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Statul da 5800 euro la CEC-urile de Dacie

» O ordonanta de urgenta despagubeste, in medie, cu 20.000 lei (5.800 euro) 37.462 de romani cu CEC-uri de autoturisme» Peste 900.000 de romani aveau carnete de economii pentru Dacii la inceputul anilor ’90.

Share

Lidia Moise 0 comentarii

27.12.2007 - 00:00

» O ordonanta de urgenta despagubeste, in medie, cu 20.000 lei (5.800 euro) 37.462 de romani cu CEC-uri de autoturisme

» Peste 900.000 de romani aveau carnete de economii pentru Dacii la inceputul anilor ’90.

Aproape 37.500 de romani care au avut, timp de 17 ani, incapatanarea de a-si mentine intacte carnetele de CEC pentru cumpararea unor masini Dacia vor primi de la stat o compensatie care se apropie de valoarea din 2007 a unui autoturism Logan. Asta pentru ca guvernul a decis, printr-o ordonanta de urgenta, sa despagubeasca persoanele care au constituit, pana la data de 15 februarie 1992, depozite la Casa de Economii si Consemnatiuni (CEC) destinate achizitionarii de autoturisme, pe care le-au mentinut intacte.
Despagubirea, considerata de unii analisti un gest electoral, nu ajunge decat la 4% din romanii carora inflatia galopanta si devalorizarea brutala a leului dupa 1989 le-au spulberat economiile plasate in CEC-uri pentru autoturisme.
"Au fost initial 900.000 de romani pe care anul 1990 i-a prins cu carnete CEC pentru masini", spune Eugen Radulescu, fostul presedinte al CEC. Majoritatea si-au retras in timp economiile, deoarece orice tentativa de a recupera integral pierderea a fost un esec. "Unii posesori de carnete CEC pentru autoturisme s-au adresat Curtii Europene pentru Drepturile Omului (CEDO) pentru recuperarea banilor, dar au pierdut deoarece CEDO a constatat ca nu exista un contract clar intre deponenti si CEC in care sa se stabileasca obligatia furnizarii masinii. De altfel, imediat dupa 1990 preturile unui autoturism Dacia au crescut, ajungand in 1991-1992 spre 200.000 lei, depasind valoarea depunerilor standard", spune fostul presedinte al CEC.
Ordonanta da satisfactie nu doar deponentilor de dinainte de 1990, ci si acelora care au efectuat depuneri de sume la CEC in vederea achizitionarii de autoturisme pana la data de 15 februarie 1992.


Socoteala care a stat la baza ordonantei de despagubire arata ca va fi nevoie de suma de 759,84 milioane lei (210 milioane euro), pe care statul o va obtine printr-un imprumut din piata financiara romaneasca, in numele CEC. Ministerul Economiei si Finantelor are in program lansarea unei emisiuni de titluri de stat, cu scadenta la un an, in doua transe succesive.
Din prima transa de titluri, in valoare de 405 milioane lei, trebuie sa fie despagubiti 19.917 deponenti, din 27 de judete. A doua transa a imprumutului, de 354 milioane lei, urmeaza sa fie lansata in data de 21 ianuarie 2008, cu scadenta peste 360 de zile, pentru a satisface 17.545 de deponenti din restul judetelor. Potrivit textului ordonantei de urgenta, o prima transa in valoare de 405 milioane lei (116 milioane euro) din emisiunea de titluri de stat ar fi trebuit sa fie lansata pe 21 decembrie 2007, lucru care nu s-a intamplat la data mentionata, ceea ce poate da peste cap calendarul despagubirilor.
Ultima emisiune titluri de stat a fost lansata in data de 20 decembrie, cand Ministerul Economiei si Finantelor a plasat obligatiuni cu un termen de maturitate de zece ani. Potrivit textului ordonantei, publicat in Monitorul Oficial in data de 21 decem-brie, fix atunci cand ar fi trebuit sa fie lansata prima emisune de titluri, efectuarea platilor depinde de data scadentei titlurilor. Astfel, CEC va proceda la stingerea obligatiei de plata fata de deponentii despagubiti in prima zi bancara imediat urmatoare datei scadentei fiecarei emisiuni de stat, "prin alimentarea fiecarui cont al deponentilor cu suma reprezentand valoarea individuala a despagubirii", spune textul ordonantei.
Calculul hartiei arata ca deponentii vor primi, in medie, 20.280 lei (aproximativ 5.794 euro), suma cu care se poate cumpara un autoturism Matiz.
"Nu toata lumea a avut in conturi suma maxima, de 70.000 de lei. Au existat depozite la limita minima de 45.000 de lei vechi", a precizat Radulescu.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...