1.8 C
București
miercuri, 27 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCe propune BNR pentru soluționarea litigiilor dintre consumatori și profesionişti

Ce propune BNR pentru soluționarea litigiilor dintre consumatori și profesionişti

Banca Națională a României  (BNR) propune formarea unui grup de lucru pentru a găsi cea mai potrivită formulă instituţională de transpunere a directivei europene privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre profesionişti şi consumatori, informează Mediafax.

Propunerea BNR a fost făcută deşi ANPC a elaborat încă de anul trecut un proiect de lege,însă a fost contestat de bănci.

Astfel, banca centrală propune un grup de lucru format din reprezentanţii industriilor, ai instituţiilor de protecţie a consumatorilor şi a organizaţiilor neguvernamentale de profil pentru a decide forma în care se vor organiza instituţiile de soluţionare alternativă a potenţialelor litigii în relaţia cu consumatorii, potrivit viceguvernatorului BNR Bogdan Olteanu.

ANPC a elaborat în toamna anului trecut un proiect de lege de transpunere a directivei europene care prevede că că poate fi entitate de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) orice autoritate publică centrală cu responsabilităţi în domeniul protecţiei consumatorilor. În acest sens, proiectul stabileşte că procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor pot fi derulate doar de autorităţile publice centrale.

Practic, proiectul propune ca instituţia ce va media soluţionarea alternativă să fie subordonată ANPC în cazul domeniilor în care protecţia consumatorilor se află sub controlul instituţiei.

Totodată, proiectul prevede că profesioniştii ar urma să fie obligaţi să recurgă la utilizarea unei proceduri SAL atunci când apare un litigiu cu un consumator. Entitatea SAL va propune o soluţie care va deveni obligatorie pentru părţi dacă este acceptată de consumator.

Atât oficialii băncii centrale, cât şi ai bancherilor şi ai sistemului juridic au atras atenţia că orice instituţie ar trebui să beneficieze de încrederea tuturor părţilor implicate, nu doar a consumatorilor, lăsând astfel să se înţeleagă că varianta propusă de ANPC este deficitară sub aspectul relaţiei cu industriile.

Banca Naţională a României a organizat luni un colocviu privind soluţionarea alternativă a diferendelor dintre cosumatori şi profesionişti, de la care au lipsit însă reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, deşi ar fi fost invitaţi.

Cele mai citite

Simona Halep și un 2025 „crucial”! Optimismul persistă în ciuda dificultăților recente

După o lungă perioadă de suspendare și câteva meciuri dificile la revenire, Simona Halep se pregătește pentru un 2025 decisiv în cariera sa, fiind...

Rusia a expulzat un diplomat britanic

Rusia a expulzat un diplomat britanic, pe numele său Edward Wilkes, acuzându-l de spionaj, o acuzație pe care Londra o respinge ferm, notează Reuters. Rusia...

CNA ia atitudine. Cere Comisiei Europene să investigheze TikTok pentru campania lui Călin Georgescu

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a cerut Comisiei Europene să inițieze o investigație oficială asupra platformei TikTok, în urma unei campanii politice desfășurate de...
Ultima oră
Pe aceeași temă