Potrivit unui studiu realizat de cercetătorii Olivier Coibion, Yuriy Gorodnichenko, Saten Kumar şi Mathieu Pedemonte, atunci când au acces la informaţii clare cu privire la preţuri, gospodăriile tind să îşi adapteze consumul într-un mod care întăreşte rezultatul dorit în materie de politică monetară.
„Dovezile recente sugerează că atunci când gospodăriilor şi firmelor li se furnizează informaţii clare cu privire la inflaţie sau politică monetară, aşteptările lor inflaţioniste răspund foarte puternic. Acest lucru arată că este loc pentru strategii de comunicare noi şi îmbunătăţite din partea decidenţilor care vor putea utiliza aşteptările inflaţioniste ca un instrument mai direct de politică în scopuri de stabilizare” susţin autorii studiului ce a fost prezentat săptămâna aceasta la conferinţa anuală de la Sintra, Portugalia, a Băncii Centrale Europene.
După criza financiară mondială, băncile centrale precum BCE sau Banca Angliei au încercat să îşi îmbunătăţească modul în care comunică, pentru a explica de ce au redus dobânda de bază la zero şi au lansat stimulente neconvenţionale de genul achiziţiilor de obligaţiuni. În plus, se străduiesc să arate de ce este nevoie în continuare de aceste politici.
Autorii studiului subliniază că atunci când vine vorba de comunicatele de presă venite de la băncile centrale, acestea au un efect limitat asupra consumatorilor pentru că mulţi dintre ei nu ştiu cum să intepreteze limbajul opac al politicii monetare. În schimb, băncile centrale ar trebui să ia în considerare canale precum social media pentru a se adresa persoanelor care sunt mai puţin informate sau ale căror aşteptări tind să răspundă mai mult la noi informaţii.