Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunţat că în urmă cu trei zile au început lucrările de montare a tablierului metalic la podul feroviar de la Mogoșoaia, peste DN 1A, care se vor încheia vinerea viitoare.
Lucrările, executate de Asocierea Implenia Baugesellschaft m.b.H. şi SC Metabet SA, constau în demolarea podului de cale ferată existent și înlocuirea acestuia cu un pod oblic, cu o singură deschidere, cu infrastructuri din beton și tabliere metalice. Aceasta este ultima etapă a modernizării liniei de cale ferată dintre Gara de Nord şi Aeroportul Otopeni, în urma căreia trenul va ajunge în 23 de minute, faţă de 48 de minute în prezent.
Investiţia totală se ridică la 220 milioane de lei, iar garniturile nu vor mai ocoli pe la Chitila, distanţa scurtându-se de la aproape 30 de kilometri la doar 22. „Metroul va ajunge la Aeroportul Otopeni în 2021, dar până atunci s-a găsit varianta unei legături pe calea feroviară între Gara de Nord şi zona Aeroportului Henri Coandă care va fi funcţională în acest an (2016 – n.red.) şi distanţa va fi parcursă în 23 de minute“, declara anul trecut pentru „România liberă“ fostul ministru al Transporturilor Dan Costescu.
Marele dezavantaj al acestei soluţii rămâne transbordarea cu mijloace auto de la punctul de oprire a trenului (P.O. Aeroport) şi până la aerogară. Totuşi, vom reuşi să „păcălim” UEFA astfel încât România să îndeplinească cerinţele necesare găzduirii unor meciuri ale Campionatului European de fotbal, în 2020.
Acest inconvenient va fi eliminat însă odată cu extinderea liniei ferate chiar până la aeroport, care va fi terminată până la finele lui 2019. De la Halta Odăile, se va construi o cale ferată nouă, de 2,3 km, cu tunel pe sub DN1, care să lege direct Gara de Nord de Aeroportul Otopeni. Fostul ministru al Transporturilor Sorin Buşe promitea toamna trecută că, odată terminată investiţia, trenul va ajunge de la Gara de Nord la Aeroportul Otopeni în 18 minute.
Între Gara de Nord şi Halta Odăile (17 km), linia există deja şi necesită doar reabilitare. Pe ruta Odăile-Aeroport Otopeni, cu o lungime de 2,3 km, proiectul propune construcţia unei noi linii ferate, împreună cu terminalul feroviar aferent. Lucrările vor fi realizate de CFR SA, în regie proprie, şi vor necesita un efort financiar de 88,88 milioane euro.
Legătura cu trenul, de zece ori mai ieftină
Adică mai puţin de 10% din investiţia pe care o necesită construcţia Magistralei 6 de metrou, 1 Mai – Aeroport Henri Coandă. La aceasta, lucrările vor începe anul viitor şi vor dura patru ani, după cum a anunţat actualul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc.
Valoarea totală a investiției este de 5,9 miliarde de lei (TVA inclusă). Finanţarea se va realiza din acordul de împrumut încheiat între Guvernul României și Agenția Japoneză pentru Cooperare Internațională (JICA), din fonduri externe nerambursabile prin Programul Operațional Infra-structură Mare (POIM) 2014-2020 și de la bugetul de stat. Magistrala 6 va face extinderea rețelei actuale de metrou din stația 1 Mai până la Aeroportul Internațional Henri Coandă pe o lungime de 14,2 km, cu 12 staţii și cu o capacitate de transport de 50.000 de călători/oră.
În atari condiţii, legătura cu trenul va fi mult mai rapidă, având în vedere că 12 staţii de metrou nu pot fi parcurse în mai puţin de 30 de minute. Singurul avantaj al legăturii subterane cu aeroportul ar fi acela că va servi şi zonele Casa Presei şi Băneasa, unde sunt concentrate foarte multe clădiri de corporatişti.
Aeroporturile din capitalele europene sunt legate de oraş fie cu trenuri, fie cu reţea de metrou. Heathrow din Londra are staţie de metrou, în vreme ce Zaventem din Bruxelles are o gară subterană.