2 C
București
miercuri, 20 noiembrie 2024
AcasăSpecialTriplarea prețului RCA a scos în stradă șoferii profesioniști

Triplarea prețului RCA a scos în stradă șoferii profesioniști

Reprezentanții transportatorilor profesioniști din România au organizat un miting de protest.

Ei reclamă creșterea explozivă a prețului pentru polițele RCA: Pentru un camion, șoferii au ajuns să plătească minimum 12.000 de lei, față de 3.000-4.000 de lei, cât era prețul la care vindea Astra Asigurări.

Transportatorii au organizat ieri un mi­ting de protest împotriva creșterilor substanțiale ale prețului RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiară anunță că a efectuat controale la toate firmele din domeniu pentru a vedea cum sunt stabilite tarifele. Creșterea prețurilor a venit imediat după falimentul Astra Asigurări, în condițiile în care companiile multinaționale, mai ales cele austriece, au instituit un monopol. „Interesul comun este limitarea RCA/carte verde la va­lori normale de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mărfuri şi persoane care fac transporturi rutiere internaţional, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local şi la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme“, arată un comunicat al Uniunii Transportatorilor. 

De altfel, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România a sesizat Comisia Euro­peană şi Uniunea Inter­naţională a Transporturilor Rutiere (IRU) cu privire la „colapsul iminent al sistemului RCA/Carte verde din România“, în condiţiile în care tarifele încep de la 3.000 euro şi trec de 25.000 de euro pentru un camion cu cinci ani vechime, susţin reprezentanţii transportatorilor. Şase organizaţii din domeniul transporturilor au participat la miting. „Suntem decişi să facem această acţiune de protest în orice condiţii. ASF-ul condus de Mişu Negriţoiu trebuie să răspundă pentru dezastrul din piaţa de asigurări. Firmele de asigurări achită daunele după 4-6 luni şi atunci doar parţial. În schimb, ni se cere să plătim poliţe de asigurări obligatorii care depăşesc în multe cazuri pe cele achitate în Germania sau Austria“, precizează Mircea Grigore, re­prezentant COTAR. Potrivit pre­­­şedintelui COTAR, Vasile Şte­fănescu, o poliţă RCA pentru un autobuz nou cu 30 de locuri poate ajunge şi la 88.806 lei (cca 20.000 de euro) iar activitatea de taxi este în pericol din cauza preţului RCA scăpat de sub orice control.

În opinia acestuia, creşterea ireală a poliţelor RCA necesită măsuri urgente din partea Parlamentului, Guvernului şi ASF, prima măsură fiind aceea de a recunoaşte valabilitatea poliţelor RCA încheiate la orice asigurător sau broker din UE în conformitate cu prevederile privind libera circulaţie a persoanelor, mărfurilor şi serviciilor, prevederi ce stau la baza funcţionării Uniunii Europene, garanta­te şi în tratatul de aderare a Româ­niei. Cele cinci revendicări comune ale celor şase organizaţii iniţiatoare ale protestului vizează intervenţia autorităţii pentru un cost al primei RCA suportabil de către transportatori, în condiţiile în care tariful RCA a ajuns să crească cu peste 300% în ultimele 6 luni pentru activitatea de transport persoane şi transport marfă, inclusiv taxi; eliminarea supraaccizei începând cu data de 1 ianuarie 2016; intervenţia Guvernului pentru modificarea actelor normative (decizii ORDA) prin care operatorii de transport sunt obligaţi să plătească sume enorme pentru drepturile de autor, deşi obiectul lor de activitate îl constituie transportul de persoane şi nu difuzarea operelor muzicale sau a muzicii ambientale în autobuze; sprijin pentru modificarea Legii nr. 8/1996 pri­vind dreptul de autor şi drepturile conexe; urgentarea parcursului legislativ din partea Ministerului Transporturilor pentru proiectele actelor normative discutate și aprobate în Comisiile de dialog social (modificarea HG 69), documente care ar trebui înaintate la Guvern sau la Monitorul Oficial pentru publicare.

Cele şase organizaţii sunt: Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI), Asociaţia Naţională a Transportatorilor şi Taximetriştilor Independenţi (ANTTI) şi Asociaţia Operatorilor de Transport (APULUM).

 

Verificări tardive de la ASF

 

Autoritatea de Supraveghe­re Financiară (ASF) a efectuat controale inopinate la toate societățile care emit polițe RCA, pentru a verifica respectarea legislației din domeniu și pentru a proteja interesele consumatorilor, a anunțat instituția.

Asigurătorii care emit RCA sunt Allianz-Țiriac Asigurări, Asirom VIG, Carpatica Asig, City Insurance, Euroins România, Groupama Asigurări, Generali România, Omniasig VIG și Uniqa Asigurări. Controalele au urmărit verificarea modului de determinare a categoriilor de riscuri omogene pentru care au fost stabilite tarifele de prime pentru anul 2016, precum și a modului și corectitudinii estimării daunei medii și a frecvenței daunei pe fiecare categorie de risc pentru care este calculat tariful de primă pentru anul 2016. De asemenea, controalele ASF au avut ca obiect calitatea și corectitudinea datelor utilizate în stabilirea ipotezelor și metodelor actuariale folosite pentru determinarea tarifelor de primă pentru anul 2016. „Acțiunile de control inițiate de către ASF au în vedere protejarea intereselor consumatorilor de servicii financiare non-bancare și, în acest caz, a utilizatorilor de polițe de răspundere civilă auto (RCA) obligatorie“, arată un comunicat ASF.

Polițele RCA generează peste 25% din veniturile totale ale pieței asigurărilor, care s-a situat la
8 miliarde de lei în 2014.

 

Monopol la vedere

 

Românii trebuie să se aștepte în următoarea perioadă la creșteri masive ale prețului asigurărilor, mai ales ale polițelor RCA. Decizia Tribunalului București de a accepta cererea de faliment formulată de Autoritatea de Supraveghere Financiară la adresa Astra consfințește practic instaurarea unui monopol al companiilor străine asupra acestei piețe.

Grupurile străine au drum liber pentru preluarea integrală a pieței asigurărilor din România. Primii loviți de falimentul Astra vor fi chiar cei peste 5 m­lioane de șoferi români care vor fi obligați să plătească sume uriașe pentru asigurarea RCA. Grupurile austriece Vienna Insurance Group (prin Asirom și Omniasig) și Uniqa, precum și grupul german Allianz sunt recunoscute pentru prețurile imense pe care le practică pentru asigurări. Cum Astra a intrat în faliment, potrivit unei decizii interpretabile a Tribunalului București, iar ASF se pregătește să îngroape și Carpatica Asig și Euroins, singurele opțiuni pentru români vor rămâne companiile străine. Creșterile de până la 400% pentru asigurările RCA, făcute pu­blice chiar de către ASF, au fost un prim efect al retragerii Astra de pe piață. Compania care a devenit imediat lider pe segmentul RCA pentru camioane este Asirom, care vinde polița la un preț de trei ori mai mare decât o făcea Astra.

 

Totul pentru VIG

 

Grupul austriac Vienna Insurance Group devine din ce în ce mai interesat de România, deși în urmă cu  un an lăsa de înțeles că țara noastră nu mai reprezintă neapărat un obiectiv important. Între timp însă, compania al cărei fost președinte, Peter Hagen, a atacat direct capitalul românesc din asigurări a primit un cadou nesperat. Cel mai mare concurent al VIG, Astra Asigurări, a intrat în procedură de faliment în urma unei decizii controversate a Autorității de Suprave­ghere Financiară și a confirmării venite de la Tribunalul București. VIG nu reușea să detroneze Astra din poziția de lider pe piața asigurărilor auto (cea mai importantă sursă de venit pentru firmele de specialitate) nu doar în România (acolo unde Astra deținea supremația fără drept de apel), ci și în Ungaria, acolo unde sucursala asigurătorului român a reușit să crească peste nivelul pieței chiar și în perioada în care se afla în administrare specială.

Rămase fără concurență, cele două firme deținute de VIG în România, Asirom și Omniasig, au devenit foarte active pe piața RCA, deși înainte de falimentul Astra arătau că vor să reducă subscrierile pe acest segment. Pro­fitând și de problemele prin care trec Euroins și Carpatica, intrate și ele în procedură de redresare financiară în urma unor decizii ASF, VIG a reușit să acapareze mai bine de jumătate din vânzările de RCA din ultima lună. Asirom subscrie masiv inclusiv pe segmente de clienți pe care le consideră extrem de riscante și inabordabile, cum ar fi tinerii cu vârsta sub 25 de ani sau mașinile utilitare ori pentru transport de călători.

 

Noi plătim, multinaționalele
încasează

 

Expansiunea VIG va fi plătită, însă, de milioanele de șoferi români care vor achita prime mult mai mari pentru RCA. Prin dispariția Astra și prin retragerea parțială a Euroins și Carpatica (sfătuite de ASF să aibă o abordare prudentă), Asirom și Omniasig rămân practic singurele variante pentru RCA, având în vedere că celelalte societăți de asigurare s-au orientat, în timp, mai ales către alte linii de asigurare: CASCO, property. Cum orice șofer din România trebuie să aibă asigurare RCA, altfel riscând o amendă de 1.000 de lei și anularea talonului mașinii, clienții vor fi nevoiți să achite primele cerute de membrii grupului VIG.  Iar aceste prime sunt și de două ori mai mari decât cele practicate de alte societăți de asigurări care vând asigurări RCA și în special față de cele vândute de Astra. Este de ajuns să consultați calculatoarele unui broker ca să vedeți că, față de anul trecut, cel mai ieftin RCA a ajuns azi să coste chiar și dublu. Concret, un șofer de 35 de ani din București care conduce un Logan de 1,6 litri va trebui să dea în jur de 950 de lei pe an pentru RCA la Omniasig, deși anul trecut o poliță obligatorie putea fi achiziționată și cu 420 de lei. Acesta este cadoul făcut de Victor Ponta și Mișu Negrițoiu firmei austriece, în detrimentul cetățenilor români și al capitalului autohton. A contribuit la această poziționare aberantă a premierului și a șefului ASF relația extrem de strânsă pe care Ponta o are cu unul dintre lobby-iștii de forță ai VIG, un fost politician de top austriac? Despre acest subiect vom mai vorbi!

 

Dezastrul de după îngroparea
Astra. Studiu de caz

 

Contractele de reasigurare încheiate de Astra cu cele mai mari companii din domeniu, deși încă valabile, nu își mai pot face efectele pentru că ASF a ridicat abuziv licența societății. Ca urmare, instituțiile pieței asigurărilor vor fi nevoite să plătească zeci de milioane de euro în urma daunelor provocate de asigurați ai Astra. În caz contrar, România riscă să fie trimisă la periferia lumii civilizate, alături de țările subdezvoltate din Europa.

Contractele de reasigurare încheiate de Astra Asigurări cu cele mai mari companii din domeniu și păstrate în vigoare cu mari eforturi nu își pot face efectele din cauza ambiției Autorității de Supraveghere Financiară de a ridica licența societății, în mod abuziv, înainte ca o instanță să confirme starea de faliment. Un accident produs luna aceasta în Germania va arăta tuturor care sunt costurile reale ale deciziei ASF.

Pe data de 6 noiembrie 2015, un camion înmatriculat în România care transporta un vehicul militar al NATO a rămas blocat pe calea ferată într-un mic oraș din sudul Germaniei (Freihung, din Bavaria). Un tren a izbit camionul cu 100 de kilometri la oră, iar coliziunea a fost urmată de o explozie. Șoferul vehiculului și mecanicul locomotivei au murit pe loc.  Alte 24 de persoane din tren au fost rănite.

Daunele ce vor fi plătite pentru acest accident ar putea ajunge la zeci de milioane de euro. Administratorul firmei transportatoare se teme că autoritățile din Germania ar putea să o oblige să achite daunele și și-a luat deja avocat pentru a se apăra.

Cel mai grav însă este că daunele vor trebui achitate din Fondul Carte Verde, la care cotizează toate firmele de asigurare care vând RCA.  Mai mult, există riscul ca Fondul să nu aibă atâția bani încât să acopere dauna, situație în care România va fi sancționată grav de către organismele internaționale de Carte Verde.

Biroul Carte Verde din România riscă amenzi  de milioane de euro și punerea sub suprave­ghere, caz în care ar trebui să pună la dispoziția permanentă a biroului internațional Carte Verde o anumită sumă de bani care să se deconteze automat în cazul producerii unei daune pe teritoriul altei țări. Ar fi o lovitură care ar întoarce piața asigurărilor din România la nivelul anilor '90.

Sursele RL spun că nivelul daunelor ce vor trebui achitate de către Biroul Carte Verde ar putea ajunge până la 10-15 milioane de euro, în condițiile în care fondul Carte Verde dispune de sub 15 mi­lioane de euro. Biroul ar fi încercat să determine Fondul de Garantare a Asiguraților însă, potrivit legii, acest organism poate achita maximum 100.000 de euro, sumă infimă în comparație cu valoarea daunelor. În accident au murit două persoane ale căror familii vor cere daune morale, au fost accidentate alte 24 de persoane cărora le va fi plătită spitalizarea, a fost distrusă infrastructură rutieră și de cale ferată, dar și un tren. Astfel de accidente se pot repeta oricând, având în vedere că Astra era compania cu cele mai mari vânzări de RCA pentru camioane. Mii sau chiar zeci de mii de TIR-uri românești asigurate la Astra circulă pe străzile din Europa și din lume și pot oricând să provoace accidente. 

Cele mai citite

Grupul FutureLife își extinde rețeaua din România prin achiziția clinicii Gynatal din Timișoara

Praga/Timișoara, 19 noiembrie 2024 – FutureLife, furnizor de top la nivel paneuropean de servicii de fertilizare in vitro (FIV) și genetică, care realizează anual...

Rezultatele la alegerile prezidenţiale vor putea fi urmărite în timp real

Președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), Toni Greblă, a anunțat o premieră tehnologică pentru alegerile prezidențiale, realizată în colaborare cu Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS)...

În premieră, Ucraina lovește Rusia cu rachete cu rază lungă de acțiune

Kievul a declarat că a lovit un arsenal rusesc în apropierea orașului Karachev din regiunea Bryansk, la peste 110 km (70 mile) de Ucraina Ministerul...
Ultima oră
Pe aceeași temă