Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a declarat că este mirat de protestele din Portul Constanţa, pentru că a avut discuţii atât cu patronatele, cât şi cu sindicatele, în cadrul cărora a explicat situaţia din port şi ce intenţionează să facă ministerul. Şova a declarat miercuri, la Iaşi, într-o conferinţă de presă, citat de Mediafax, că la Constanţa nu se protestează „deloc” faţă de Ministerul Transporturilor.
„Am stat de vorbă cu cei din port. Sunt puţin mirat de aceste proteste după discuţiile pe care le-am avut. Am arătat exact ce intenţionăm să facem şi care este situaţia din Portul Constanţa. I-am întrebat şi pe cei de la patronate, şi pe cei de la sindicate dacă pot explica cum anume văd dânşii că trecerea a 13 la sută din acţiuni de la Transporturi către Constanţa ar împieta cu ceva interesele salariaţilor sau ale operatorilor din port”, a afirmat ministrul Transporturilor.
Dan Şova a precizat că afirmaţia că se doreşte trecerea portului de la Ministerul Transporturilor la Primăria Constanţa nu este adevărată.
"Tot văd că se spune asta, dar nu este adevărat. Dacă trec cele 13 la sută, Ministerul Transporturilor rămâne cu 47 la sută din acţiuni, urmând să scoată pe bursă 14 la sută. Dacă se vor scoate şi cele 14 la sută, va rămâne ministerul cu 33 la sută, Consiliul Local Constanţa cu 33 la sută, Fondul Proprietatea cu 20 la sută, iar 14 la sută vor fi pe bursă", a afirmat ministrul Dan Şova.
El a mai spus că România nu face decât să aplice principiul european privind porturile, şi anume fie ca acestea să fie deţinute sută la sută de autoritatea locală, fie deţinerea în comun, în părţi egale, de către o autoritate centrală şi de o autoritate locală.
"Toată lumea vorbeşte de transferul portului Constanţa, dar portul înseamnă dane, cheiuri, macarale. Aceea este infrastructură strategică naţională, care este a statului român, în administrarea Ministerului Transporturilor şi nu se transferă nimănui. Este domeniu public. Noi discutăm doar de transferul unui pachet de acţiuni de 13 la sută la o societate de administrare", a mai afirmat ministrul Dan Şova.
Peste 300 de angajaţi portuari au protestat, de luni până miercuri, în fiecare dimineaţă, în faţa sediului Administraţiei Porturilor Maritime, opunându-se ca municipalitatea să primească un nou pachet de acţiuni în port, la protest fiind aduse şi zece utilaje care au claxonat pe toată durata acţiunii.
Ei ameninţă că vor continua acţiunile de protest săptămânile viitoare, luând în calcul şi oprirea lucrului în port.
Luni, o delegație a Federației Naționale a Sindicatelor Portuare s-a întâlnit cu primarul Radu Mazăre, însă discuţiile nu au ajuns la niciun rezultat.
Cele două părți s-au acuzat reciproc, primarul spunându-le sindicaliștilor că îi apără pe oamenii de afaceri din port, iar sindicatele acuzându-l că i-a forţat pe cei care au semnat pentru transferul de acţiuni.
Preşedintele Traian Băsescu afirma, sâmbătă, la o dezbare a Fundaţiei Mişcarea Populară, că a da "un port care face investiţii de 500 de milioane în ultimul an lui Măzărică, clovnul naţional", este "un element de dispreţ pentru interesul naţional".
De asemenea, Băsescu spunea, săptămâna trecută, că "ultima aventură pe care se pregăteşte să o livreze premierul Ponta" este o hotărâre de Guvern de transfer al unui pachet de acţiuni ale Portului Constanţa către Primăria condusă de Radu Mazăre, calificând demersul drept "o ilegalitate majoră".
Ulterior, premierul Victor Ponta declara că preşedintele Traian Băsescu este cel care are interese personale legate de Portul Constanţa şi nu doreşte eliminarea actelor de corupţie din acea zonă, pentru a proteja firmele care l-au ajutat în prezent şi a nu răspunde pentru neregulile săvârşite ca ministru.
În 1 mai, în cadrul unei vizite făcute în judeţul Constanţa, premierul Victor Ponta spunea că procedura de transfer a acţiunilor Portului Constanţa către Consiliul Local va continua, chiar dacă există riscul "să se supere" anumite persoane, el susţinând că portul se va dezvolta mai bine după ce o parte din acţiuni vor fi listate la bursă.
În prezent, Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cu 60 la sută din acţiuni, Fondul Proprietatea deţine 20 de procente şi tot 20 de procente are şi Consiliul Local Municipal.
Guvernul şi autorităţile locale propun ca structura acţionariatului APM să fie următoarea: 33 la sută Consiliul Local Constanţa, 33 la sută Ministerul Transporturilor, 20 la sută Fondul Proprietatea şi 14 la sută din acţiuni să fie listate pe Bursă.