Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere scoate la licitaţie al patrulea studiu în ultimii nouă ani pentru acest segment de autostradă.
CNAIR a anunţat că a început achiziţia publică a contractului „Revizuire Studiu de Fezabilitate și Elaborare Proiect Tehnic pentru Autostrada Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni“.
Documentaţia de atribuire a fost transmisă la Agenţia Naţională a Achiziţiilor Publice (ANAP), care are un termen de 10 zile lucrătoare pentru verificarea acesteia. Povestea acestui tronson a început în 2007, când autorităţile au plătit cu 800.000 de euro un studiu de prefezabilitate pentru alegerea traseului optim.
Doi ani mai târziu, defuncta Companie Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a dispus realizarea studiului de fezabilitate propriu-zis, pe trei tronsoane distincte: Târgu Mureş-Ditrău, Ditrău-Târgu Neamţ şi Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, “distracţie” care a mai costat patru milioane de euro. Apoi, în martie 2012, Comisia Europeană a acceptat includerea în noua reţea trans-europeană de transport TEN-T Core a traseului Timişoara-Sebeş-Turda-Târgu-Mureş-Iaşi-Ungheni.
În iunie 2014, CNADNR a scos la licitaţie proiectul pentru revizuirea şi actualizarea studiului de fezabilitate pentru cele trei sectoare ale Autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi. Un an mai târziu, a fost atribuit un singur contract, cel pentru tronsonul Târgu Mureş-Ditrău, în valoare de cinci milioane de euro, care a fost suspendat în primăvara trecută, din lipsa sursei de finanţare. Abia luna trecută contractul a fost deblocat.
Acum, se pregăteşte al patrulea studiu, însă doar pentru porţiunea cuprinsă între Târgu Neamţ şi Ungheni, cu o lungime de 135 km.
Autostrada promisă de Ludovic Orban s-a transformat în drum expres
În afară de această autostradă, CNAIR pregăteşte studii şi pentru mai multe sectoare de drum expres. Este vorba de patru studii de fezabilitate şi proiectele tehnice aferente acestor patru tronsoane din drumul expres care va lega Ploieştiul de Paşcani, în lungime totală de 332 km.
În 2008, atunci când a preluat mandatul de ministru al Transporturilor, liberalul Ludovic Orban promitea că într-un an de zile va fi semnat contractul pentru construcţia autostrăzii Ploieşti-Buzău-Focşani-Albiţa, în lungime de 314 km, lucru care nu s-a întâmplat. Cum nu s-au materializat nici alte promisiuni făcute atunci de Orban, cum ar fi că în 2009 urmau să se semneze contractele de construcţie pentru tronsonul Piteşti-Sibiu (155 km) şi Autostrada Moldova (Târgu Mureş-Iaşi).
Tot luni, CNAIR a anunţat că a trecut la elaborarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic pentru drumul expres care să facă legătura între Autostrada Bucureşti-Ploieşti (A3) şi Aeroportul Henri Coandă (9 km). Pe 3 octombrie, CNAIR a început achiziţia publică a contractului, care a fost retransmisă în SEAP o lună mai târziu, joia trecută. Acum, aceasta este în curs de verificare de către ANAP.
În total, CNAIR pregăteşte 476 km de autostradă şi drum expres. Pe hârtie.