Un raport realizat de Consiliul Concurenței la începutul acestui an a arătat că unu din două camioane înmatriculate în România nu deținea asigurare. Este un procent îngrijorător, având în vedere că vehiculele de mare tonaj provoacă cele mai mari și mai multe daune.
Date mai recente, oferite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), arătau că, la finele lunii martie 2016, în România erau valide sub 5,2 milioane de contracte RCA, în condițiile în care numărul vehiculelor înmatriculate sărea de 6,6 milioane.
Falimentul Astra Asigurări a influențat puternic gradul de cuprindere în asigurare a autovehiculelor care circulă în România, și așa țară codașă în Europa în această privință. Datele oficiale consultate de „România liberă” arată că aproape 1,5 milioane de mașini – sau 21% din total – nu aveau RCA la finele primului trimestru din acest an și circulau în ilegalitate. Lucru mult mai grav, puteau lăsa fără despăgubiri victimele unor eventuale accidente.
Prin comparație, la finele lui 2014, adică înainte de punerea sub faliment a Astra Asigurări printr-o decizie controversată a ASF, numărul mașinilor fără asigurare era de sub 1 milion, în condițiile în care parcul auto nu era cu mult mai mic decât cel din martie 2016.
Cu alte cuvinte, după falimentul celui mai mare asigurător RCA, numărul mașinilor neasigurate a crescut cu 50%. Mai grav este că, potrivit unui studiu al Consiliului Concurenței care ia în seamă date din 2015, în zona vehiculelor de mare tonaj, cuprinderea în asigurare era de puțin peste 50%, de departe cel mai mic nivel din Uniunea Europeană.
România a intrat într-un cerc vicios
Camioanele sunt principalele cauzatoare de accidente rutiere cu victime și daune majore.
Este cunoscut, de exemplu, cazul camionului asigurat la Astra care, după falimentul companiei, a provocat un accident soldat cu 24 de morți și răniți, dar și cu distrugerea unui întreg tren, în Germania. În acel caz, daunele vor putea ajunge și la peste 5 milioane de euro, sumă care, pentru că Astra a falimentat, va fi suportată parțial de Fondul de Garantare a Asiguraților (doar 100.000 de euro) și parțial de Biroul Carte Verde, ale cărui disponibilități și așa au scăzut la doar 5-6 milioane de euro. „România liberă” a relatat pe larg despre acest caz.
O cauză directă a creșterii numărului de mașini neasigurate a fost și boom-ul prețurilor pentru RCA, fenomen stăvilit doar printr-o intervenție brutală și aparent nelegală a statului. “Probabil ca urmare a reducerii gradului de cuprindere în asigurare a RCA din ultimii ani, coroborat cu alți factori, precum creșterea abruptă a despăgubirilor acordate de instanțe ca daune morale victimelor accidentelor auto, contribuția la FPVS a asigurătorilor RCA a crescut, în anul 2015, de la 1% la 2% din valoarea primelor de asigurare. Din punctul nostru de vedere, această spirală este profund nocivă pentru sistemul asigurărilor auto obligatorii de răspundere civilă“, a punctat Consiliul Concurenței.
În acest context, Guvernul și ASF au fost nevoiți să transforme România în singura țară europeană care are prețuri maxime fixate pentru RCA. Această măsură disperată va aduce, cel mai probabil, și o amendă de la organismele europene, după cum au recunoscut inclusiv oficiali din ASF. Chiar și fără amendă, plafonarea expiră, oricum, pe 19 mai 2017, ceea ce va însemna o nouă explozie a prețurilor și, implicit, o nouă creștere a numărului de mașini neasigurate. Tot cu o procedură de infringement se va alege statul, până la urmă, și din cauza numărului mare de mașini fără RCA. Normele europene spun că gradul de cuprindere nu poate scădea sub 85%, în timp ce în România, așa cum am arătat mai sus, acest nivel este undeva între 70 și 80 la sută.
Estimările sunt negative
Chiar și cele mai optimiste estimări, cele făcute de Fondul pentru Garantarea Victimelor Străzii (FPVS), relevă creșteri ale procentului de mașini neasigurate. Concret, instituția care despăgubește victimele accidentelor provocate de șoferi fără RCA vorbește, în ultimul timp, de circa 10% mașini neasigurate, în condițiile în care înainte de falimentele Astra și Carpatica estima cel mult 5%.
FPVS consideră că în jur de 1 milion de autovehicule au o vechime mai mare de 20 de ani și nu mai sunt utilizate de proprietarii lor, acesta fiind motivul pentru care nu le ia în calcul. Totuși, în ultimele rapoarte, Fondul a evidențiat o tendință de creștere a numărului de autovehicule neasigurate.