Promisiunile fostului ministru al Transporturilor, Dan Şova, cum că România va avea 2.440 de kilometri de autostradă până în 2020 nu mai sunt însuşite de actuala conducere a Ministerului Transporturilor. Ministrul Rus a amputat drastic propunerile lui Şova.
Viitoarea reţea de drumuri moderne noi a României ce urmează să fie construită pe termen mediu-lung va avea doar 479 de kilometri de autostrăzi şi 2.403 kilometri de drumuri expres, conform Master Planului General de Transport prezentat ieri neoficial de către mai multe site-uri de ştiri. Oficial, documentul pe care se vor baza proiectele de autostrăzi finanţate de Comisia Europeană în perioada 2014-2020 urmează să fie prezentat azi în Parlament de către ministrul de resort, Ioan Rus.
Propunerile reprezintă o amputare radicală a promisiunilor făcute în aprilie de către Dan Şova. El promitea că până în anul 2020 vom avea o rețea de autostrăzi în lungime de 2.440 de kilometri, de aproape patru ori mai mult decât în prezent. Aproximativ 90% din numărul menționat ar fi urmat să fie definitivat până în 2018, adică în mai puțin de cinci ani.
Conform datelor prezentate în document vor fi realizate doar şase autostrăzi noi, fie prin concesiune, fie din fonduri UE. Acestea sunt Sibiu-Braşov (103 km), Ploieşti-Comarnic-Braşov (103 km), Craiova-Piteşti (115 kilometri), Braşov-Bacău (158 km) şi Gilău-Borş (177 km). Vor abunda însă drumurile expres. Spre deosebire de autostrăzi, acestea nu au benzi de accelerare-decelerare, nu au benzi de staţionare în caz de urgenţă (ceea ce poate fi o mare problemă în cazul defectării unui vehicul), iar viteza de circulaţie rezultată din proiectare este mai mică. Până în 2030, perioada pentru care a fost întocmit Master Planul, se propune realizarea a 2.403 kilometri de drumuri-expres. Acestea sunt Centura sud Bucureşti, Bacău-Suceava, Suceava-Siret, Buzău – Focşani, Bacău – Focşani – Brăila – Galaţi, Turda-Halmeu, Găeşti – Ploieşti – Buzău, Lugoj – Craiova, Bucureşti – Alexandria – Craiova, Sibiu – Piteşti, Suceava – Botoşani, Paşcani- Iaşi- Ungheni, Tg.Mureş-Paşcani, Braşov- Piteşti, Bacău-Piatra Neamţ, Constanţa- Tulcea- Brăila, inclusive podul peste Dunăre din această localitate. Costul total al acestor drumuri expres ar fi de 18,7 miliarde euro, în timp ce autostrăzile ar costa 5 miliarde euro. Este puţin probabil ca aceste proiecte să fie susţinute din fonduri UE cum în perioada 2014-2020 România ar urma să aibă alocaţi pentru şosele noi doar aproape 5 miliarde euro, aici intrând şi în jur de un miliard de euro, bani necheltuiţi în actualul program operaţional.