Compania de stat va plăti aproximativ 13.670 de euro pentru curăţarea fiecărui kilometru din autostrada A1, secţiunea Cunţa-Șoimuş, după atribuirea contractului de întreţinere de iarnă a acestui drum prin negociere fără anunţ de participare.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a acordat în ultima lună contracte valorând milioane de euro pentru deszăpezirea a diferite drumuri naţionale şi autostrăzi, atribuirea având loc prin proceduri mai puţin transparente decât licitaţiile, precum „negocierile accelerate” şi „negocieri fără anunţ de participare”.
Potrivit sistemului de achiziţii publice, în perioada 7 noiembrie-2 decembrie CNADNR a acordat contracte cu o valoare însumată de 15 milioane de lei, cel mai consistent dintre acestea, în sumă de 4,86 milioane lei, fără TVA, fiind acordat firmei Eurosped SRL din Satu Mare. Obiectul contractului este deszăpezirea a 79 de kilometri dintre secţiunea Cunţa–Șoimuş a autostrăzii A1 (zona Sebeş-Deva). În medie compania va plăti 13.790 euro pe kilometru de autostradă, sumă-record chiar şi cu preţurile mari practicate pe astfel de lucrări în România.
Potrivit standardelor de cost stabilite în urmă cu câţiva ani, deszăpezirea unui kilometru de autostradă ar trebui să coste 4.509 euro pentru perioada
1 noiembrie-31 martie. Un studiu finlandez indica în urmă cu câţiva ani un preţ de 11.000 de euro pentru deszăpezirea unui kilometru de autostradă în Germania, sumă mai mare decât cea achitată în Finlanda.
Cum explică CNADNR diferenţa
De fapt, preţul nu ar fi de 13.790 de euro pe kilometru, ci 1.100 de euro pe kilometru şi lună, ceea ce este, desigur, un preţ convenabil, spune un responsabil al Companiei de Drumuri sub protecţia anonimatului. Calculul lui este următorul. Autostrada are o lăţime de aproximativ 20 de metri, respectiv patru benzi – fiecare de 3,5 metri şi două benzi de urgenţă de câte 2,5 metri. Autostrada este de trei ori mai lată decât un drum naţional de două benzi. Ca urmare, preţul plătit de CNADNR în acest caz de 955.000 de euro, trebuie împărţit la trei şi rezultă un preţ de 320.000 de euro. Acesta raportat la lungimea de 79 de kilometri ne duce la un preţ pe kilometru echivalent de 4.050 euro. În fiecare lună de iarnă deszăpezirea va costa deci 1.300-1.400 de euro.
În realitate, dacă aplicăm metoda oficialului indicat, disproporţia între sumele plătite de noi şi cele achitate de germani se menţine. Suma menţionată pentru Germania, de 11.000 de euro pe kilometru este stabilită şi ea pentru patru benzi pe sens. La kilometru echivalent şi nemţilor le-ar ieşi mult mai puţin. Studiul ia în calcul un cost plătit pentru o autostradă cu patru benzi pe sens.
Preţurile mari achitate sunt consecinţa unei strategii păguboase de selecţie a firmelor de deszăpezire, aleasă de către CNADNR. Compania a organizat licitaţiile de selecţie de abia în lunile septembrie-octombrie, iar la acestea nu s-a prezentat nici o firmă. Apropiindu-se iarna, CNADNR a invocat necesitatea şi a înlocuit licitaţia cu procedura negocierilor. De cele mai multe ori la aceste negocieri s-a primit doar câte o ofertă, fapt care explică preţurile umflate achitate.