Una dintre promisiunile din campanie electorală pentru primărie ale lui Radu Mazăre și PSD, preluarea acțiunilor Portului Constanța, bate pasul pe loc. În ciuda faptului că PSD guvernează de aproape doi ani și jumătate, transferul nu a fost încă realizat. Și asta cu toate că Mazăre a renunțat la dorința inițială, de a deține 51% din acțiunile Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime, mulțumindu-se numai cu 33%.
Primul ministrul a găsit ieri o nouă scuză pentru această amânare: Traian Băsescu. El a precizat că acest transfer de acţiuni va fi făcut după luna noiembrie, după ce Traian Băsescu nu va mai fi preşedinte, deoarece şeful statului se opune oricărei iniţiative guvernamentale. “După noiembrie, că până în noiembrie orice vrei să faci, oricum Băsescu e contra. Adică orice vrem şi dacă vrem să aducem aici lapte şi miere, Băsescu va fi contra. Deci, ca să faci lucruri serioase, ai nevoie să scapi de această veşnică frână care ţi se pune de către domnul Băsescu şi de către susţinătorii săi din mass-media”, a declarat Victor Ponta, la Constanța. Potrivit acestuia, transferul ar fi fost acceptat și de Comisia Europeană.
De ce nu are dreptate Victor Ponta
Afirmațiile primului ministru nu au darul să îi mulțumească pe PSD-iștii constănțeni. Ei știu foarte bine că un pachet mai mare decât cel cerut acum a fost transferat de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local Constanța, în 2008, pe când președinte era tot Traian Băsescu. Atunci, parlamentarii de Constanța Alexandru Mazăre, Eduard Martin şi Corneliu Dida au inițiat o lege pentru transferul a 20% din acțiunile CNAPMC. Legea a trecut prin Parlament (la fel cum ar fi putut să treacă în acești ultimi doi ani și jumătate) și a ajuns la promulgare la președinte.
Traian Băsescu nu a semnat și a trimis-o spre reexaminare. Parlamentul a trimis legea înapoi în aceeași formă și președintele a fost nevoit, potrivit prevederilor legale, să semneze actul normativ. Astfel, Consiliul Local Municipal a primit cu titlu gratuit, de la stat, un pachet de 1.369.125 acţiuni de la CNAPMC. Atunci au pus piedici și liberalii, prin ministrul Transporturilor, Ludovic Orban. Acum, lucrurile ar trebuie să fie mai simple pentru PSD, care deține portofoliul ministerului. Întreaga procedură a durat numai un an. Astfel, legea a fost votată de parlamentari în februarie 2008, iar la finele lunii octombrie 2008 Traian Băsescu a fost nevoit să o promulge. Fostul consilier prezindențial Sebastian Lăzăroiu a tradus, pe pagina sa personală de Facebook, atitudinea de acum a premierului: ”Adică: Mazare, hai cu votul și mai vorbim pe urmă”. Surse neoficiale vorbesc despre un troc politic: acțiunile CNAPMC contra susținerea la prezidențiale.
Reamintim că în prezent, Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cu 60%, iar Fondul Proprietatea şi Primăria Constanţa deţin fiecare căte 20% din capital. Guvernul şi Primăria Constanţa vor ca Ministerul Transporturilor să cedeze 13% din acţiuni Consiliului Local şi să listeze pe bursă un pachet de 14% din titluri. Operatorii portuari au criticat dur posibilitatea creşterii participaţiei Primăriei Constanţa și au protestat în mai multe rânduri în stradă.