Guvernul a lansat în dezbatere publică proiectul de hotărâre prin care va implementa prețurile maxime pentru asigurarea de răspundere civilă auto.
Proiectul de act normativ arată, în debutul său, că falimentarea Astra Asigurări, care a dat peste cap piața de profil, este motivul pentru care e nevoie de o intervenție atât de brutală și unică în Europa. Deși venită în ultima clipă, măsura asumată de Executiv este, totuși, o veste bună pentru o anumită categorie de șoferi.
Astfel, bucureștenii tineri care conduc automobile de clasă medie sau mai sus au motive să fie fericiți cu noile tarife pentru RCA. Prețurile stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și transpuse în hotărârea de guvern făcută publică ieri sunt, pentru ei, cu până la 40-50% sub nivelul actual. Mai mult, cu cât mai mare este motorul mașinii pe care o conduc, cu atât mai mare este și diferența între viitoarele tarife maxime și cele practicate în prezent.
„România liberă“ a calculat că, la un automobil cu capacitate cilindrică de 1,8 litri, prețul asigurării, stabilit pentru un șofer din categoria B0, adică fără accidente la activ, dar și fără bonus, scade cu 40%, în cel mai rău caz.
În situația unui automobil cu motorizarea de 1,6 litri, prețul scade cu cel puțin 20%. În prezent, un tânăr de 33 de ani din București care conduce o Dacia Logan cu motor de 1,6 litri ar trebui să plătească pentru o poliță de asigurare civilă auto 1.130 de lei pe an, dacă alege să o încheie la cea mai ieftină firmă de asigurare, adică City Insurance. Dacă optează pentru oricare asigurător, va plăti cel puțin 1.500 de lei. Dar, după intrarea în vigoare a hotărârii de guvern, prețul va fi limitat la doar 909 lei pe an, ceea ce înseamnă o reducere de cel puțin 20%.
Nu la fel de fericiți sunt șoferii din orașele mici care, așa cum a mai arătat „România Liberă“, riscă să plătească mai mult pe asigurare dacă firmele vor vinde la nivelul maxim de preț. În prezent, un proprietar de Logan din Tulcea, de exemplu, achită circa 400 de lei pe an pentru RCA, în timp ce noul tarif maxim va fi, pentru o motorizare de 1,4 litri, de 610 lei.
Guvern: piața este în degringoladă
În hotărârea de guvern supusă dezbaterii publice, Executivul face și o radiografie succintă, dar clară a pieței asigurărilor, care, în ciuda susținerilor președintelui ASF, Mișu Negrițoiu, se află într-o situație critică generată de falimentarea Astra Asigurări.
„Avem în vedere împrejurările excepționale, precum disfuncționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din România, consecință a ieșirii recente din piața asigurărilor a unor operatori care vindeau ieftin, „dar cu pierderi masive, precum și a situațiilor de dificultate financiară majoră ale unor societăți din piață, fapt ce a generat o evoluție ascendentă a primelor medii din piață. La aceasta se adaugă volatilitatea ridicată și dispersia extremă a tarifelor de primă RCA pe categorii de risc similare”, arată documentul citat.