10 C
București
joi, 18 aprilie 2024
AcasăSpecialTransportul spre aeroporturile din România, în pragul dezastrului: Linia „expres” spre Otopeni...

Transportul spre aeroporturile din România, în pragul dezastrului: Linia „expres” spre Otopeni s-a transformat în rată comunală, iar la Constanța oamenii sunt nevoiți să fugă după microbuz

Gândită iniţial ca o linie „expres“, care să asigure legătura rapidă între centrul Bucureştiului şi Aeroportul Henri Coandă, linia 783 este folosită şi de locuitorii din Otopeni, care în general nu plătesc călătoria.

Lăsând la o parte faptul că Aeroportul Otopeni nu are o legătură civilizată cu Bucureştiul – metrou sau tren –, nici cele două linii de autobuz spre Henri Coandă nu mai reprezintă de mult o opţiune viabilă.

Iniţial, autobuzul 783, care merge de la Piaţa Unirii la aeroport, era o linie “expres” în toată puterea cuvântului: staţii puţine, iar cartelele de călătorie se validau în faţa şoferului, care nu le permitea accesul „blatiştilor”. Între timp însă, de-a lungul anilor, situaţia nu a evoluat, ci dimpotrivă. De unde la început autobuzul nu oprea deloc în oraşul Otopeni, acum are nu mai puţin de cinci staţii, din care localnicii se urcă bine-mersi fără să valideze, în general.

Şi asta pentru că de mult timp accesul nu se mai -face exclusiv pe uşa din faţă, ci pe toate, iar pe şofer nu-l mai interesează cine a -plătit călătoria şi cine nu. Aşa se face că nu de puţine ori autobuzul este -supraaglomerat, iar plătitorii sunt nevoiţi să stea în picioare, pentru că scaunele sunt ocupate de cei fără bilet.

Staţie la Aeroportul Băneasa, pentru oamenii de afaceri

Şi nu numai în Otopeni au fost înfiinţate staţii suplimentare. În Bucureşti, numărul de opriri este destul de redus, iar staţiile sunt amplasate în zone importante, cum ar fi Piaţa Universităţii, Piaţa Romană, Piaţa Victoriei sau Piaţa Presei Libere. Apoi, staţiile încep să se îndesească. După ce opreşte la Pod Băneasa, autobuzul mai are staţie şi la Aeroportul Băneasa, unde nu mai operează de ani buni curse regulate, ci doar de business. Este greu de crezut că oamenii de afaceri vin la aeroport cu autobuzul, care din cauza acestei opriri pierde timp, pentru că traseul nu este prin pasaj, ci pe la suprafaţă.

În continuare, sunt staţii şi la Institutul Meteorologic, şi la Aleea Privighetorilor. Ba chiar Carrefour Băneasa are reclame outdoor în care potenţialii clienţi sunt sfătuiţi să ajungă acolo cu autobuzul 783. Din păcate, aceasta este situaţia, iar pentru a ajunge la aeroport oamenii nu au la îndemână altă variantă, din moment ce Magistrala 6 de metrou este abia „în faşă”. Abia din toamnă, CFR Călători va asigura o alternativă decentă. Aşa cum a arătat „România liberă“, între timp se vor termina lucrările la podul de la Mogoşoaia, iar trenul va ajunge de la Gara de Nord la halta Aeroport în doar 23 de minute. De acolo se menţine însă transbordarea cu microbuzul până la aerogară.  

Microbuze cu rezervare prealabilă la Constanţa

Și la Constanţa legătura cu Aeroportul Mihail Kogălniceanu nu este chiar ce ar fi de dorit într-un oraş european,deși între timp situaţia s-a îmbunătăţit.

Ani de zile, turiștii care aterizau la Kogălniceanu nu aveau nicio legătură directă cu orașul sau stațiunile şi erau nevoiți să folosească mașinile prietenilor sau taxiurile. Din primăvara acestui an, o companie privată pune la dispoziție microbuze de 7 și 19 locuri pentru transportul spre și dinspre aeroport. „Avem cam 40-50 de solicitări pe zi”, a declarat pentru „România liberă“ directorul companiei, Cristian Bărhălescu, fost secretar de stat.

Microbuzele pleacă de la gara din Constanța și ajung, folosind autostrada, în circa 20 de minute la aeroport. Este însă nevoie de o rezervare prealabilă, fie că plecați spre aeroport, fie că aterizați aici. Dacă nu există nicio solicitare, microbuzele nu vor mai ajunge la aeroport. Cursa costă 30 de lei.

Pentru cei care nu doresc să apeleze la această modalitate există posibilitățile folosite și în trecut: mașinile prietenilor sau taxiurile. În incinta aeroportului pot ajunge orice taximetre care sunt chemate la comandă, dar nu au dreptul să stea să aștepte turiști decât cele care au autorizație de la Primăria comunei Mihail Kogălniceanu. Costul unei curse de taxi este cuprins între 100 și 150 de lei, dar vara turiștii străini care au ghinion pot nimeni la un taximetrist care să le ceară și dublu.

La Cluj se vrea tren spre „Avram Iancu“

La Cluj-Napoca, legătura cu Aeroportul Avram Iancu este asigurată cu o linie obișnuită de autobuz, numărul 8, care servește zona aeroportului și cartierul Someșeni.

De asemenea, există linii de autobuz spre Apahida care fac legătura cu zona metropolitană și pot fi folosite de cei care vor să ajungă din centul orașului în zona aeroportului sau dinspre aeroport în centrul oraşului. Însă creșterea accelerată a numărului de pasageri face ca această soluție de transport public să nu fie foarte eficientă. De aceea, autoritățile vor să dezvolte și transportul feroviar spre și dinspre aeroport. În imediata apropiere a aeroportului există o veche gară, cea din Someșeni. Aceasta ar urma să fie modernizată și conectată cu zona aeroportului, dar și cu cea a drumului european care leagă Clujul de nordul județului.

Consiliul Județean Cluj, care deține aeroportul internațional, a încercat să realizeze, cu ajutorul banilor europeni destinați dezvoltării rețelei de transport, un nod intermodal. Valoarea estimată a proiectuluui era de aproximativ 80 milioane de euro. Proiectul ar fi urmat să fie realizat în parteneriat de Consiliul Județean Cluj, Aeroportul Internațional ”Avram Iancu”, CFR și CNAIR și presupunea inclusiv construirea unei pasarele de mari dimensiuni, care urma să lege aeroportul de gara din Someșeni.

Însă, în cele din urmă, acest proiect nu a mai fost depus, din cauza neînțelegerilor care au apărut în privința responsabilităților pe care ar fi trebuit să și le asume fiecare entitate. Acum, reprezentanții CJ Cluj intenţionează să pregătească și să depună un nou proiect.


RATB: Depunem eforturi pentru intensificarea combaterii călătoriilor frauduloase pe toate liniile

România liberă: De ce are linia expres 783 atât de multe opriri (5) numai în oraşul Otopeni?

RATB: Pe traseul liniei expres 783 sunt 31 de staţii, iar autobuzele acestei linii efectuează opriri numai în 16 staţii, din care 11 în Municipiul Bucureşti, 3 în oraşul Otopeni şi 2 amplasate în incinta Aeroportului Internaţional Henri Coandă la cele două terminale (Sosiri şi Plecări).

Aveţi cunoştinţă despre faptul că, în general, persoanele care se urcă din aceste staţii nu validează?

Agenţii de control RATB nu au înregistrat pe această linie un număr crescut de persoane care nu-şi achită taxa de călătorie. Depunem eforturi pentru intensificarea combaterii călătoriilor frauduloase pe toate liniile, inclusiv pe aceasta.

Vă gândiţi să reanalizaţi numărul de opriri, în sensul reducerii lor? De exemplu, autobuzul are staţie şi la Pod Băneasa, şi la Aeroportul Băneasa, unde de ani de zile nu mai operează curse regulate.

Chiar dacă anumite staţii sunt mai puţin accesate, apreciem că desfiinţarea unor staţii de autobuz pe acest traseu ar geneara justificate nemulţumiri ale actualilor utilizatori, care frecventează locaţiile respective.

Cele mai citite

Ciolacu, declarații cu privire la discuțiile din Qatar

Într-o vizită oficială în Doha, capitala Qatarului, premierul Marcel Ciolacu a purtat miercuri întrevederi semnificative, conturând perspectivele de cooperare și colaborare între România și...

ACAROM: Producția de mașini din România a crescut cu peste 7% la început de an

Producţia naţională de automobile a crescut, în primele trei luni ale acestui an, cu 7,1%, până la 152.912 de unităţi, comparativ cu acelaşi interval...

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, convins că România va fi vizitată de turiști qatarezi

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Oprea, a subliniat miercuri că este încrezător în creșterea numărului de turiști din Qatar care vizitează România, însă...
Ultima oră
Pe aceeași temă