1.3 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăSpecialDeszăpezire la finalul iernii: Câți bani a dat CNADNR pentru noi utilaje

Deszăpezire la finalul iernii: Câți bani a dat CNADNR pentru noi utilaje

Vremurile în care autostrada A2 stătea închisă, pe timp de iarnă, cu zilele pentru a fi degajată de zăpadă au apus – dă asigurări Compania de Drumuri. Utilaje cumpărate din fonduri europene nerambursabile vor permite din iarna viitoare curățarea integrală a întregii autostrăzi în doar opt ore și jumătate.

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) va plăti nu mai puțin de 118,23 milioane de lei la două firme, din care una sponsor al PSD, pentru achiziția unui număr de 100 de autofreze de zăpadă și 7 vehicule speciale de intervenție în condiții dificile. Utilajele care urmează să fie aprovizionate în perioada februarie-octombrie 2015 urmează să spele obrazul CNADNR. Fără excepție în ultimii ani nu a existat ninsoare și vânt mai puternic care să nu ducă la închiderea nu doar a drumurilor naționale, ci și a autostrăzilor în sud-estul țării.

”Sperăm să nu mai ajungem să închidem autostrada iarna”, spune Florin Dascălu atunci când este întrebat dacă achiziția va ajuta într-un fel la menținerea drumurilor deschise în anotimpul rece.

Potrivit calculelor făcute de el, doar cu cele 31 de freze mari (restul fiind de mărime medie) se va putea curăța un strat de zăpadă gros de 1,5 metri pe întreaga lungime a autostrăzii A2,  de 205 kilometri, în doar 8,5 ore. Comparativ cu vechile utilaje sovietice, mărcile Zil și Ural, noile freze IVECO-Fresia au puteri de 3-4 ori mai mari. Astfel dacă o autofreză Ural cu vechime de 30-50 de ani avea o capacitate de 1.200 tone zăpadă pe oră, noile utilaje au capacități de 3.500-5000 de tone. Autofrezele se deplasează cu 60 kilometri la oră, sunt dotate cu sisteme GPS, au o putere a motorului de 400-550 CP și tracțiune integrală.

Pe lângă cele 100 de autofreze, CNADNR plătește firmei Grădinariu Export-Import SRL 7,8 milioane lei, fără TVA, pentru șapte vehicule speciale șenilate și amfibii, dotate cu sisteme de detecție în infraroșu. Acestea pot depista persoane aflate la cel mult 300 de metri și care sunt îngropate sub zăpadă până la o adâncime de cinci metri. Vehiculele sunt dotate pentru acordarea primului ajutor și pot transporta 9 pasageri.

Potrivit presei, firma Grădinariu Export-Import SRL se află în prezent în primii 90 de clienţi ai statului, rezultaţi din contractele locale, cu afaceri de 2.556.090 de euro încheiate numai în 2014 cu primăriile şi consiliile judeţene. Firma este și unul dintre sponsorii PSD. În anul electoral 2008 Grădinariu Export-Import a  ajutat partidul cu suma de 10.000 lei, însă acționarul acesteia a negat orice legătură între donațiile la filiala Constanța a partidului și câștigarea unor contracte în județul lui Nicușor Constantinescu.

Într-o etapă ulterioară, CNADNR vrea să plătească 50 de milioane de euro pentru autobasculante și încărcătoare, finanțarea urmând să vină tot din fonduri UE.

Banii pentru autofreze vin din Fondul European de Dezvoltare Regională, care a asigurat 85% din necesar.

O schimbare de strategie

Decizia achiziționării de  utilaje de deszăpezire semnifică o schimbare de strategie a CNADNR în privința întreținerii drumurilor pe timp de iarnă. Sub pretextul rentabilizării activității, CNADNR a vândut în timpul mandatului fostului ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, mai toate utilajele deținute și antreprizele din subordine unor firme private, rămânând fără dotările necesare curățării drumurilor iarna. Externalizarea activității de întreținere a drumurilor pe timp de iarnă s-a dovedit a fi mai degrabă o sursă de bani frumoși pentru firmele private. Deszăpezirea a ajuns să se facă la prețuri superioare celor plătite în țări precum Finlanda sau  chiar Germania, șoferii au continuat să zacă înghețați pe drumurile blocate, iar autostrăzile au ajuns să fie închise. Acum CNADNR susține că se va plăti mai puțin. ”În iarna trecută am făcut noi 20% din activitate, iar ei (firmele private – n.red.) 80%. Procentajul va ajunge la 60%”, spune oficialul CNADNR.

Potrivit directorului de întreținere al CNADNR, sectorul București-Fundulea al autostrăzii A2 va intra în lucrări de reparație în primăvara acestui an. Lucrările se vor încheia în cel mult 12 luni. Se vor freza 8 centimetri din actuala cale de rulare, construită din beton, și se va așterne asfalt. Pe durata lucrărilor vor fi introduse restricții de circulație, spune Dascălu.    

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Creștere moderată a creditării private în noiembrie: Împrumuturile în lei și valută, avansuri diferite

Conform datelor BNR publicate vineri, creditarea privată din România a atins în noiembrie 2024 un sold total de 418 miliarde lei, reprezentând o creștere...

Zi plină pentru salvamontiști: 88 de apeluri de urgență și aproape 100 de persoane salvate

Dispeceratul Național Salvamont a raportat vineri dimineață că, în ultimele 24 de ore, salvamontiștii au fost solicitați să intervină în 88 de situații de...

Noi reguli privind TVA pentru IMM-uri începând cu 2025

De la 1 ianuarie 2025, IMM-urile din Uniunea Europeană vor beneficia de un plafon maxim de scutire de TVA stabilit la 85.000 EUR. Măsura vizează...
Ultima oră
Pe aceeași temă