Compania de drumuri a anunţat un program prin care vrea să finalizeze, în regie proprie, şoselele, podurile şi pasajele abandonate de constructori străini şi români. Printre aceștia din urmă se află și regele timișorean al asfaltului Georgică Cornu, fostul amant al Marinei Almășan.
Sute de kilometri de drumuri naţionale, poduri, pasaje peste calea ferată a căror modernizare sau construcţie de la zero a fost începută de companii multinaţionale sau deţinute de milionari autohtoni care apoi au dat bir cu fugiţii vor fi preluate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Aceasta a anunţat că vrea să le finalizeze în regie proprie, după cum a anunţat directorul general Cătălin Homor, care a adăugat că tot “pe barba” companiei vor fi făcute şi şosele de la zero.
Proiectele pe care CNAIR vrea să le facă în regie proprie, inspirată de experienţa cu tronsonul de autostradă Cunţa-Sălişte, care a trebuit demolat şi apoi reconstruit la nici un an după ce Victor Ponta tăia panglica, sunt dintre cele mai diverse. Cătălin Homor a declarat că acest mod de lucru are mai multe avantaje, cum ar fi scurtarea perioadei de execuţie, pentru că nu se mai face licitaţie pentru alegerea constructorului, care apoi să fie contestată, compania deţine controlul şi se elimină riscul de a da peste un constructor neserios, care “a venit să facă bani, nu să lucreze”.
Patronii firmelor de consultanţă şi de proiectare pot însă răsufla uşuraţi, pentru că doar lucrările propriu-zise de construcţii se vor face în regie proprie, iar pentru studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice se vor face în continuare licitaţii. “Proiectarea se va face de noi doar pentru proiectele mici. În rest, studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice vor fi scoase la licitaţie”, a declarat Cătălin Homor, răspunzând unei întrebări adresate de România liberă.
Firme ca Search Corporation, IPTANA sau Consitrans, pentru a le pomeni doar pe cele locale, vor încasa în continuare milioane de euro de la stat pentru lucrări de infrastructură făcute pe hârtie. Pentru multe dintre ele, aşa cum s-a văzut, nu s-a turnat niciodată măcar vreo betonieră.
Adrian Năstase va ajunge mai uşor la Cornu
În sudul ţării, pe raza Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Bucureşti, se intenţionează construcţia unui drum de legătură, de 5,1 km, între DN5 şi punctul de frontieră Giurgiu, care ar urma să fie gata în 2018.
În plus, şeful DRDP Bucureşti, Dumitru Dan Popescu, vrea să mai elimine unele „puncte negre” de pe DN1, construind sensuri giratorii la ieşirea din Sinaia către Braşov, la Băneşti şi în dreptul comunei Cornu. Aici şi-au ridicat vile mai mulţi politicieni, printre care şi Adrian Năstase, care astfel va ajunge mai repede la casa de vacanţă.
Mai la nord, DRDP Braşov vrea să modernizeze:
– un drum de 68,3 km, DN 73A, pe traseul Predeal-Râşnov-Şercaia (termen ianuarie 2020)
– centura ocolitoare de 13,2 km la Făgăraş (finalizare decembrie 2019)
– centura ocolitoare de 11,3 km la Suceava, a cărei construcţie a început în 2009.
Şi la Carei şi la Săcuieni avem de-a face cu variante ocolitoare abandonate de constructor, în lungime de 10,4 km, respectiv 7,6 km. Cele două centuri vor fi gata în iulie, respectiv decembrie anul viitor, iar în 2019 va fi finalizată ocolitoarea de 7 km a Zalăului.
În Oltenia, se intenţionează construcţia a 8,9 km pe centura Balşului, care va face legătura cu viitoarea autostradă Piteşti-Craiova, care ar urma să fie gata în iulie 2019. În plus, se va lărgi la patru benzi pe sens DN 65, pe o distanţă de 6,3 km la intrarea în Craiova.
Centuri la Timişoara şi la Techirghiol
În vestul ţării, şeful DRDP Timişoara, Horaţiu Simion, a anunţat că vrea să elimine „o situaţie delicată” şi să ducă la bun sfârşit pasajul peste calea ferată Brad-Curtici, unde lucrările au fost abandonate de constructor.
De fapt, au fost doi constructori, ambii români: CCCF şi Confort SA, aceasta din urmă fiind deţinută de milioanarul Gerogică Cornu, cunoscut românilor mai ales prin legătura amoroasă cu scanda pe care a avut-o cu prezentatoarea TVR Marina Almăşan, care-l “încornora” pe soţul de atunci, Victor Socaciu. Horaţiu Simion a dat asigurări că lucrarea va fi gata în a doua jumătate a anului viitor. El a precizat că tot în regie proprie va fi construită şi centura Timişoarei, în lungime de 24 km. O lungime puţin mai mare (25,8 km) ar urma să aibă şi varianta ocolitoare de la Techirghiol, despre care şeful DRDP Constanţa spune că va fi gata peste trei ani şi va descongestiona traficul spre sudul litoralului.