7.3 C
București
marți, 24 decembrie 2024
AcasăSpecialCum e mai bine, plătitori sau neplătitori de TVA?

Cum e mai bine, plătitori sau neplătitori de TVA?

Achiziţionarea bunurilor din UE este recomandabil să fie făcută de către firme înregistrate ca plătitoare de TVA, în vederea folosirii beneficiului taxării inverse, afirmă contabilii.

 

Una dintre dilemele unui întreprinzător privat, la momentul înfiin­ţării unei firme, este dacă e bine ca aceasta să fie plătitoare sau neplătitoare de TVA. Elena Rădulescu, de  la firma de contabilitate Conta Rădulescu SRL, răspunde câtorva întrebări adresate de „România liberă” privitoare la această problematică.

Care sunt avantajele şi dezavantajele unei societăţi plătitoare de TVA dar ale uneia neplătitoare? Cum ar fi mai bine să fie înfiinţată o firmă?

O societate comercială poate fi plătitoare sau neplătitoare de TVA, acest lucru însemnând în esenţă faptul că cea neplătitoare emite facturi pe care nu vom regăsi cota de TVA,  în timp ce cealaltă emite facturi cu TVA.

Ce se întâmplă cu TVA în procesul de vânzare şi în relaţia cu partenerii comerciali?

Un plătitor de TVA are ca avantaj deducerea taxei din achiziţiile de bunuri. Un neplătitor are dezavantajul imposibilităţii deducerii TVA.

Dacă o societate cumpără un bun achitând TVA către furnizorul care i l-a livrat,  se produce un fenomen simplu bilateral: furnizorul care a vândut şi a încasat TVA va trebui să achite acea taxă către bugetul de stat, scăzând din totalul TVA achitată şi de el, la rândul său, altor furnizori de la care a cumpărat bunurile revândute. Cumpărătorul care a achiziţionat bunurile va plăti statului român doar diferenţa dintre TVA încasată din revânzarea bunurilor şi TVA achitată furnizorului sus-amintit.

În cazul în care cumpăratorul este societate neplătitoare de TVA, nu va putea să-şi exercite dreptul de a deduce (scădea TVA) din simplul motiv că nu va avea din ce să scadă, aceasta vânzând bunurile sale fără a mai încasa TVA de la client. În principiu, dispare fenomenul TVA în sine.

Dar acea societate a achitat pentru bunurile sale TVA pe care trebuie să o recupereze, astfel încât să nu ajungă în blocaj financiar. Nu o poate factura clienţilor, fiind societate neplătitoare de TVA.

Cum îşi poate recupera costul suportat cu TVA o societate neplătitoare?

Singura modalitate este să integreze această taxă în costul bunurilor vândute.

Problema esenţială intervine însă dacă clienţii pe care îi va găsi vor fi dispuşi să achite un cost mai mare decât cel practicat de concurenţă.

Intervine astfel o problemă de fiabilitate a afacerii, în funcţie de clientela către care se adresează o societate, persoane fizice sau persoane juridice, persoane plătitoare de TVA sau neplătitoare de TVA.

Ce se întâmplă în procesul de achiziţii din UE?

Un plătitor de TVA are avantajul achiziţiei din UE fără plata TVA, în timp ce un neplătitor are dezavantajul achiziţiei din UE cu plata TVA. 

Cazul societăţii neplătitoare de TVA. O SRL neplătitoare de TVA achiziţionează un utilaj în valoare de 15.000 euro.

Societăţii din UE îi va fi furnizat codul de TVA al cumpărătorului – societatea din România, şi va factura bunurile vândute, fără a aplica TVA.

Totuşi, SRL neplătitoare nu a scăpat de plata TVA, deşi societatea din UE i-a facturat fără TVA. De ce? Deoarece este neplătitoare şi va fi obligată să achite TVA în cota de 24% către stat. Această taxă nu va putea fi recuperată de la statul român.

Cazul societăţii plătitoare de TVA. Presupunem că o SRL plătitoare de TVA achiziţionează un utilaj în valoare de 15.000 de euro. Societăţii din UE îi va fi furnizat codul de TVA al cumpărătorului – societatea din România, şi va factura bunurile vândute, fără a aplica TVA. 

SRL plătitoare de TVA va aplica taxarea inversă şi practic nu va mai achita TVA statului român. În cazul în care doriţi să achiziţionaţi bunuri din UE, este indicat să fiţi plătitori de TVA, în vederea folosirii beneficiului presupus de statutul de ţară europeană şi aplicării taxării inverse.

Fiind neplătitoare, achitaţi TVA fie partenerului din UE (în cazul în care nu sunteţi înregistrat în ROI), fie statului român (fiind înregistrat în ROI).

Nu rămâne decât să alegeţi care este cota mai avantajoasă de TVA pe care sunteţi dispus să o achitaţi, 24% – cota României sau o altă cotă mai mică, poate a unei societăţi din UE.   

 

Diversele cote de TVA aplicate in Romania

 

Cotele de TVA aplicate de catre comercianti pot fi 5%, 9%, 24%, regim special de TVA.

 

Cota de 5% poate fi aplicata de dezvoltatorii imobiliari in vanzarea bunurilor imobiliare prin respectarea unor conditii destul de stricte, nu le vom dezvolta insa in acest articol.

Cota de 9% se aplica de operatorii turistici in facturarea cazarii sau accesului in muzee, de catre farmacii in vanzarea de medicamente, de societatii in vanzarea de produse ortopedice si de librarii in vanzarea de carti manual etc. exclusive materialele publicitare.

Agentiile de turism au un regim special de aplicare al TVA putand opta plata TVA doar asupra marjei de profit. Farmaciile la fel, platesc o TVA mult mai mica decat restul firmelor din Romania.

 

Este nedrept? Poate, dar este o masura absolut necesara cand ne gandim la importanta comertului cu medicamente sau carti.In cazul medicamentelor cu cota redusa de 9% in special batranii, principalii clienti de produse farmaceutice si cea mai devaforizata categorie sociala, beneficiaza astfel de un pret scazut la medicamente.In cazul librariilor care pot aplica cota redusa de 9%, societatea in sine castiga prin faptul ca parintii de exemplu pot cumpara pentru copii lor manualele destinate educarii si formarii lor in calitatea lor de noua generatie.

 

Recuperarea TVA, procedura practica

 

Statul este pana la urma unicul benefiar al acestei taxe. Putem considera statul, si aici nu ma refer la Statul Roman, ca fiind un mare consumator de bani fara dobanda de pe piata monetara.

 

In principiu un stat ruleaza acesti bani de TVA in bugete sale. Unde mai punem ca de multe ori, recuperarea sa este anevoioasa si foarte multe societati comerciale indreptatite fiind sa ceara recuperarea TVA nu o face datorita birocratiei,

Da, ati citit bine, tva se poate recupa. O sa revin asupra acestui amanunt, dar sa termin cu rolul statului in privinta acestei taxe. De ce nu scade TVA-ul, de ce exista? de ce se mareste uneori? ei bine suntem interconectati si chiar exista o relatie de simbioza dintre stat si TVA.

 

Intr-o relatie economica sunt mai multi parteneri, ei bine, indiferent de numarul lor si de tranzactiile realizate, cineva tot ajunge sa plateasca statului aceasta taxa. Despre asta este vorba. Sume foarte mari rulate de stat, fara dobanda, fara obligatii, fara restituiri de foarte multe ori. Suntem impozitati cu 16% pe profit, apoi cu 16% pe profitul net ramas in vederea distribuirii de dividente, si uneori daca doriti, si cu aceasta TVA.

 

O societatea este obligata sa devina platitoare de TVA indiferent de natura activitatii sale economice, atunci cand in cursul unui an financiar, atinge cifra de afaceri de 220.000 lei (65.000 euro la cursul valutar de la data aderarii Romaniei – 01.01.2007).

 

TVA poate fi recuperate de la stat in cazul in care TVA achitata catre furnizori pentru bunurile si serviciile livrate ajunge sa fie cu cel putin 5000 RON mai mare decat TVA incasata de la clienti.

 

Aceasta solicitare parcurge unii pasi dupa cum urmeaza:

-Suma solicitata este in primul rand incadrata la o categorie de risc – mic sau mare, aceasta incadrare depinzand de cele mai multe ori de suma solicitata, Cu cat cerem mai mult, riscul este mai mare si urmeaza un control de la ANAF, cu cat cerem mai putin si mai exact o suma mai mica sau egala cu 10.000 RON, riscul pentru Stat este mai mic.

-Se fixeaza perioada supusa verificarii in functie de ultimul control efectuat de ANAF

-Se fixeaza locul unde se va desfasura verificarea

-In functie de fiecare societate in parte ANAF in urma verificarii, tuturor documentelor in masura sa afecteze decizia rambursarii sau nerambursarii si stabilirii chiar a unor diferente de plata, emite decizia de rambursare sau refuz.

-Perioada minima alocata rezolvarii deconturilor cu sume negative solicitate spre rambursare este de 45 zile, dar cea maxima nu poate fi precizata depinzand de corectitudinea operatiounilor contabile si calitatea documentarii tuturor tranzactiilor economice cu sau fara legatura cu TVA.

-In urma deciziei de rambursare se vireaza TVA in contul bancar al societatii, sau poate fi compensata cu datoriile societatii la alte categorii de impozite (impozite pe salarii, contributii sociale etc.)

 

 

Procedura obtinerii calitatii de platitor de TVA

 

Procedural, de la jumatatea anului 2011 statul roman a schimbat modalitatea obtinerii dreptului de platitor de TVA. Inainte era optional, in momentul deschiderii unei firme optiunea se exercita la Registrul Comertului, dar datorita unei clari si mari evaziuni de TVA, prin urmare fiscale, s-a ajuns la aceasta schimbare. In prezent o societate nou infiintata, oricat de gresit vi s-ar parea, isi incepe activitatea printr-un control fiscal, in cazul in care doreste sa fie platitoare de TVA.

 

Astfel ar fi bine sa evaluati timpul necesar obtinerii calitatii de platitor de TVA si demararea afacerii, stabilirea relatiilor comerciale, astfel incat nici dvs., nici partenerii dvs., sa nu fie afectati de aceasta birocratie.

 

In vederea obtinerii calitatii de platitor de TVA o societate intocmeste o documentatie aparte si se da spre analiza organelor fiscale abilitate – Administratiile financiare sectoriale/judetene/municipale.

 

Acestea in baza unui scoring, aproba sau nu statutul de platitor de TVA. Aceasta procedura poate sa dureze uneori peste 2 luni de zile in functie de volumul dosarelor de analizat din cadrul insititutiei respective.

 

Acum un administrator este obligat sa nu aiba fapte inscrise in cazierul fiscal daca doreste ca societatea pe care o conduce sa devina platitore de TVA. Daca nu sunt inscrise fapte in cazierul respectiv, are sanse ca societatea pe care o reprezinta sa fie platitoare de TVA. Dar nu asa usor, procedura dureaza uneori luni de zile. Da. De ce? Pentru ca urmeaza si un control din partea Administratiei financiare, apoi eliberarea certificatului de TVA.

O alta conditie de baza, in vederea aprobarii calitatii de platitor de TVA este demonstrarea desfasurarii propriu zise a activitaii la sediul social sau punctele de lucru inregistrate la registrul comertului.

Mare atentie cu acest certificat. Originalul. Fara el puteti avea mari probleme in viitor, in caz de furt, pierdere, deteriorare. Veti avea nevoie de prezentarea acestuia in diverse situatii precum: Obtinerea unui cod EORI (daca efectuati importuri), preschimbarea acestuia in cazul mutarii sediului sau solicitarea de a deveni neplatitor de TVA

 

Incepand din aceasta saptamana, puteti adresa intrebari pe teme de fiscalitate pe adresa redactiei sau in paginile de comentarii la articolele realizate cu sprijinul Conta Radulescu SRL. 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Acord istoric în industria auto: Honda, Nissan și Mitsubishi își unesc forțele

Producătorii japonezi de automobile Honda și Nissan au anunțat intenția de a fuziona, formând astfel al treilea cel mai mare producător auto din lume,...

PSD pregătește schimbarea la conducerea ANS. Thomas Moldovan, în locul Elisabetei Lipă

Elisabeta Lipă nu mai poate conduce Agenția Națională pentru Sport, după ce a fost aleasă deputat, iar PSD îl pregătește pe Thomas Moldovan, fost...

Junior Centenar: Programul de economisire pentru copii, ocolit de români. Sub 150.000 de beneficiari în 5 ani

Valoarea medie economisită per copil este de 3.592 lei Lansat în 2019, programul de economisire Junior Centenar, destinat copiilor din România, rămâne neatractiv pentru majoritatea...
Ultima oră
Pe aceeași temă