Așa cum a anticipat „România liberă“, trenurile de pasageri nu vor începe să circule pe centura feroviară a Bucureștiului luna viitoare. În plus, proiectul este ignorat de CNAIR.
Noul termen de introducere a trenurilor de călători, la intervale regulate, pe centura feroviară a Bucureștiului este trimestrul II al acestui an, și nu luna februarie, așa cum declara superoptimist fostul ministru al Transporturilor Sorin Bușe.
Numai că pasagerii pot avea parte de o surpriză imensă: vor rămâne captivi pe peroanele construite de CFR, dacă nu vor îndrăzni să-și riște viața traversând Șoseaua de Centură printre tiruri. Și asta pentru că oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pur și simplu au ignorat proiectul ministerial, nefăcând nimic pentru proiectarea pasarelelor pietonale.
Oficialii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, cea care adminis-trează infrastructura feroviară din România, și-au făcut temele și au trimis deja documentele pentru aprobare la autoritățile ilfovene. „Documentaţia de specialitate pentru obţinerea Certificatului de Urbanism pentru proiectul Bucureşti – Linie CF de Centură – Înfiinţare puncte de oprire trafic călători – Etapa I a fost depusă la Consiliul Judeţean Ilfov“, au precizat reprezentanții companiei, la solicitarea „României libere“.
Documentația, depusă la CJ Ilfov
Ei au arătat că lucrările de execuţie pot începe după obţinerea tuturor avizelor menţionate în Certificatul de Urbanism şi a autorizaţiei de construire şi în condiţiile asigurării surselor de finanţare, fapt ce se va putea realiza după aprobarea bugetului de stat pe anul în curs. Din punctul de vedere al Consiliului Județean Ilfov, sigur nu vor exista probleme, pentru că este vorba de un proiect de care vor beneficia cu preponderență locuitorii acestui județ.
Probleme au apărut însă tocmai de unde nimeni nu se aștepta, adică de la o companie aflată tot în subordinea Ministerului Transporturilor, și anume CNAIR. „Pentru orice fel de date privind stadiul elaborării documentaţiilor şi execuţiei lucrărilor rutiere necesare asigurării funcţio-nalităţii traficului de călători pe Centura CF a Bucureştiului, vă rugăm să vă adresaţi direct Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Din punctul de vedere al realizării lucrărilor feroviare, estimăm că linia CF de Centură a Bucureştiului poate deveni operaţională în cursul trimestrului II al anului 2017. Acest lucru este condiţionat de finalizarea şi a lucrărilor rutiere ce fac parte din investiţie”, se mai arată în răspunsul CFR SA.
CNAIR analizează
Ei bine, CNAIR nu a făcut absolut nimic pentru acest proiect – nici măcar nu a început proiectarea pasarelelor. Am solicitat oficial companiei să ne precizeze în ce stadiu se află pro-iectul, însă nu am primit niciun răspuns. Neoficial, ni s-a spus că proiectarea acestor pasarele „se află în analiză”, un eufemism diplomatic pentru „nu s-a făcut nimic”.
Între timp, echipa „României libere“ s-a deplasat din nou la fața locului și a găsit același peisaj de la precedenta descindere, de la finele lunii noiembrie, numai că acum șinele de cale ferată și locurile unde ar trebui să fie amplasate peroanele sunt acoperite de zăpadă. Totul a rămas încremenit în timp, chiar dacă la finele anului trecut oficialii CFR ne asigurau că lucrările vor începe în a treia săptămână din ianuarie. Așa cum se întâmplă de obicei, în ianuarie a nins și este frig, așa că muncitorii nu au putut să se apuce de treabă.
Vor face pesediștii „centura liberalilor“?
La finele lunii octombrie a anului trecut, corporatiștii din Pipera și Bă-neasa, dar și locuitorii din jurul Capitalei primeau o veste bună de la ministrul Transporturilor de la acea vreme, Sorin Bușe, care le promitea o variantă rapidă de transport.
Ideea nu era nouă. În 2008, și Ludovic Orban plimba jurnaliștii cu Săgeata Albastră pe centura feroviară a Bucureștilor și le promitea că va introduce pe acolo trenuri la intervale cadenţate, astfel încât să se rezolve gravele probleme de transport ale Ilfovului.
Concret, la punctele de oprire a trenurilor urmează să fie amenajate peroane, iar CNAIR să monteze pasarele pietonale, pentru a se putea traversa Șoseaua de Centură. În total, dacă proiectul nu va fi blocat, vor fi 30 de kilometri și 16 stații, dintre care șapte există deja. Pentru a se evita timpul pierdut cu licitaţiile și inevitabilele contestaţii, pe acest traseu urmau să fie făcute de către CFR SA investiţii în regie proprie, pentru eliminarea unor restricţii de viteză și pentru amenajarea noilor puncte de oprire. Proiectul, în prima fază, care vizează traseele Gara Progresu – Gara de Nord și Gara de Nord – Pantelimon, nici nu costă mult – în total, aproximativ 200.000 de euro.
Rămâne de văzut dacă proiectul nu va fi îngropat, pentru că există acest risc, deoarece primarii localităților beneficiare sunt de la PNL, iar noul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, de la PSD.