Micile companii, adică sutele de mii de rotițe care fac economia să meargă, sunt copleșite de schimbările legislative majore, adoptate anul acesta pe nepusă masă. Sunt măsuri care îi îngroapă în hârtii, în loc să îi lase să muncească, iar contul separat de TVA este picătura care umple paharul.
Cea mai mare lovitură pentru antreprenori este obligativitatea conturilor separate de TVA, de la 1 ianuarie 2018, măsură aprobată deja de Guvern. Oamenii de afaceri au avertizat că măsura va genera blocaj în economie, iar dereglările nu vor mai putea fi recuperate decât în ani. Ieri, chiar senatorii PSD s-au revoltat împotriva acestei măsuri și au propus ca ea să fie aplicată doar companiilor de stat și firmelor aflate în relații contractuale cu statul. Propunerea lor a trecut de Comisia pentru buget-finanțe a Senatului, dar până la adoptarea ei mai este un drum foarte lung.
Nopți de nesomn pentru verificări
„Dacă în general eu și soția eram deprimați în primele luni din an, anul acesta nici acum nu am ieșit din depresie”, ne povestește Bogdan, un mic antreprenor, care are firmă de producție textile și magazin de desfacere. Vestea venită peste noapte că de la anul va fi obligat să vireze banii din TVA în conturi separate l-a bulversat total. În primul rând, pentru că îi va bloca banii pe care îi rula până acum ca să își dezvolte afacerea și să plătească la timp salariile și furnizorii, cum spune el.
Apoi, pentru că îi va crește costurile contabile, dar și pentru că îl va bloca pe el în fața calculatorului, ca să calculeze TVA, să facă plățile, fiindcă nu își permite acum să angajeze pe cineva în acest scop. Iar dacă o va face, tot va trebui să verifice dacă plățile au fost făcute corect. „Probabil va trebui să fac asta după ce adorm copiii, fiindcă în timpul zilei voi fi ocupat să fac afacerea să meargă”, adaugă acesta, abătut.
Fără timp și bani
De altfel, sondajele arată că procentul celor care susțin măsura split TVA este nesemnificativ, în timp ce numai 1,7% văd fezabilă o adoptare a mecanismului TVA defalcat în intervalul de până la 3 luni oferit de autorități. Un sondaj efectuat de compania de audit PwC în rândul a peste 100 de manageri și directori în companii mai arată că, pe lângă lipsa timpului de implementare, o problemă majoră o reprezintă și costurile. Mai mult de jumătate (55,7%) dintre participanți estimează că vor avea cheltuieli de implementare de până la 100.000 de euro, 33% văd aceste costuri între 100.000 și 500.000 de euro, iar 10,3% așteaptă un impact financiar între 500.000 și 1 milion de euro.
Importurile ne vor doborî
Continuu discuția cu Bogdan. El nu înțelege cum statul e interesat să îi sufoce pe antreprenori, în loc să îi lase să se ocupe de afaceri. „Dăm de lucru la forță de muncă din România, încercăm să creăm plus-valoare în România și în loc să fim stimulați să mărim cifra de afaceri, suntem limitați de o birocrație care ne crește costul și ne face să nu mai fim atractivi.
Vor veni importuri, care știu ei cum sunt aduse în țară, vor face reduceri numai ei știu cum și noi, cum să ne luptăm?”, adaugă Bogdan. El își aduce aminte de alte vremuri triste: mai exact, 2009, când peste noapte s-a introdus impozitul forfetar, pe cifra de afaceri, după ce a ignorat semnalele crizei. „Au sacrificat țara pentru lupta pentru președinție”, își varsă oful micul antreprenor. „Eu, care am atelier, nu sunt genul care va renunța la bătălie, dar poate sunt firme mici și multe care vor lua decizia de a închide, din cauza impactului cu contul de TVA”, a adăugat acesta.
Micul patron ne mai spune că, în opinia sa, măsura nu va rezolva problema evaziunii, care trebuie centrată acolo unde se face masiv, de pildă în piețele angro de fructe și legume. Guvernul speră că, prin split TVA, va introduce în circuitul legal toate firmele și va lua banii și de la firmele care încasau banii din TVA și dispăreau. În realitate, marea evaziune se face de firme protejate politic, spun în șoaptă specialiști în fiscalitate, iar operarea cu documente false va scăpa în continuare de sub controlul dorit prin split TVA.
Pentru cei corecți, însă, un alt efect anticipat este că nu vor mai cumpăra de la furnizori din România, ci vor prefera achizițiile intracomunitare, exceptate de la plata TVA. „Nu o să mai cumpăr marfă de aici, o să iau din Ungaria, nici nu stau la discuții!”, spune un alt antreprenor. O altă metodă de evitare a split TVA va fi achiziția pe facturi cu companii din țări vecine, deși marfa va fi trimisă în România.
Stresul amenzilor uriașe
Revenind la Bogdan, acesta se plânge și de stresul cauzat de măsurile introduse în august, când toată lumea era în concedii, pe partea de legislație a muncii: condica de prezență și copia obligatorie la sediu după contractul de muncă al angajaților. „Eu am magazin. Să zicem că vânzătoarea și-a schimbat poșeta sau era obosită și a uitat copia acasă, e omenește să greșim.
Dacă nu are copia după contractul de muncă, iau amendă 10.000 lei, chiar dacă ea e angajată legal, lucru care se poate verifica în Revisal”, a explicat Bogdan. La fel, amenda pentru condica de prezență, de până la 3.000 de lei: „Ce relevanță are condica aia? Pe mine nu m-au făcut mai bun măsurile astea, pentru că oricum sunt la zi cu toate taxele, dar există acum acest stres în plus, că pot fi amendat pentru niște greșeli umane. Lăsați-l pe cel care trebuie să muncească să muncească, nu să își încâlcească creierii în hârtii!”.
PROTEST. Campanie #stopsplitTVA
Consiliul Național pentru Întreprinderile Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a demarat o campanie publică împotriva obligativității ca, de la 1 ianuarie 2018, toate firmele să plătească TVA într-un cont separat, solicitând ca măsura să se aplice voluntar sau doar celor care fac afaceri cu statul. Organizația a demarat o petiție online, invitând firmele să o semneze și să o distribuie în mediul online.
Campania a fost lansată inclusiv pe Facebook cu hashtagul #stopsplitTVA. Totodată, a fost realizat un afiș pe care întreprinzătorii să îl afișeze în loc vizibil în propriile magazine, vitrine, fabrici sau oriunde consideră util. „Vrem ca mesajul să fie vizibil, asumat, să se vadă faptul că antreprenorii din această țară se supun unei obligativități care poate duce la blocajul economiei în ansamblul său”, a declarat Florin Jianu, președintele CNIPMMR.