-1 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăSpecialAlianţa marilor retaileri împotriva producătorilor

Alianţa marilor retaileri împotriva producătorilor

În ultimul an, marile magazine  au încheiat diverse acorduri la nivel mondial, care oferă giganţilor retaileri o forţă şi mai mare în negocierile cu furnizorii.

Marii perdanţi ai acestor asocieri sunt producătorii şi furnizorii, care sunt obligaţi să accepte condiţiile hipermarketurilor sau să-şi închidă afacerile.

După ce în urmă cu aproape doi ani francezii de la Auchan au cumpărat hipermarketurile Real, deţinute de grupul german Metro în Europa Centrală şi de Est, inclusiv cele 20 de magazine  din România, cei doi retaileri au semnat  anul trecut un parteneriat internaţional pentru achiziţii comune, care să le reducă din cheltuieli, după cum declarau la momentul încheierii asocierii. Au  urmat apoi grupurile franceze Cora şi Carrefour,  care au anunţat  că s-au asociat pentru a face achiziţii în comun şi pentru a avea aceiaşi furnizori de bunuri alimentare şi nealimentare. Astfel, cele două grupuri vor negocia achiziţiile în comun şi vor deveni o forţă şi mai puternică în discuţiile cu funizorii după cum declarau managerii lor .

Mai mulţi producători şi furnizori  ne-au explicat însă că aceste asocieri nu sunt cea ce pompos transmit marii retaileri în conferinţele de presă, ci, de fapt, reprezintă un dezavantaj major al furnizorilor, care sunt astfel obligaţi la negocierile cu marile lanţuri de magazine să accepte practic toate condiţiile cerute de ei pentru a nu dispărea de pe piaţă.

Furnizorii mici vor fi cei mai afectați dacă ținem cont  de puterea acestora de negociere – mult mai mică decât a marilor corporații. Neacceptarea condițiilor comerciale impuse de cele două rețele pot duce automat la delistarea acestora.   De asemenea, un mare pericol al acestor asocieri  este legat de condițiile comerciale din contracte.  Conform legislaţiei în vigoare acestea sunt confidenţiale,   însă asocierea  hipermarketurilor va duce automat la schimbul de informații dintre acestea şi practic nu vor mai fi confidenţiale.

Generic, există două piețe care sunt afectate de acordurile de achiziție în comun. În primul rând, piața  care face în mod direct obiectul acordului de achiziție în comun, adică piața  sau piețele de achiziții relevante. În al doilea rând, sunt afectate  piețele de desfacere pe care participanții la acordul de achiziție în comun sunt prezenți în calitate de vanzători. Din acest punct de vedere Consiliul Concurenţei  ar trebui să analizeze efectele atât asupra furnizorilor, cât și asupra distribuitorilor care sunt concurenții METRO, Selgros și Carrefour. 

 Din punct de vedere al furnizorilor, este evident că presiunea pe preț pe care o exercită aceste asocieri ale retailerilor  va  determina diminuarea până la eliminare a cheltuielilor legate de calitatea produselor, de marketing și, în orice caz, pe cele legate de dezvoltarea de noi produse. În practică internațională s-a demonstrat în ultimii 20 de ani că aceste pericole s-au concretizat și că, de fapt, au stat la baza transformării  multor mărci private în „white label”, aparținând în realitate rețelelor de retail.

Din punct de vedere al distribuitorilor concurenți cu rețelele Cash&Carry,  este evident că vor fi eliminați din piață, pentru că nu vor putea obține de la furnizori comuni aceleași prețuri pe care le vor obține noile centrale de achiziții. Pe măsură ce distribuitorii vor fi eliminați din piață, produsele care se distribuiau prin ei vor fi preluate tot de rețelele Cash&Carry, determinând dependența tot mai mare fată de aceste rețele a producătorilor/furnizorilor de bunuri.  De exemplu, METRO a anunțat în tot anul 2015 discounturi „aniversare” de 50% la foarte multe produse. Deși în aparență au de câștigat consumatorii,  efectul  a fost suportat  de distribuitorii  care vindeau aceleași produse dar și, în egală măsură de producătorii sau furnizorii  acelor produse care se vindeau evident sub costurile de producție. “Aparentă binefacere a discounturilor „aniversare” de 50% a generat anularea de contracte dintre producători/furnizori și distribuitorii lor. Un alt efect a fost canibalizarea capitalului necesar producătorilor pentru reluarea ciclului de producție urmare creșterii discounturilor acordate distribuitorilor pentru menținerea relației contractuale“, după cum declara un producător autohton care a dorit să îşi păstreze anonimatul. O parte din producători se plâng de faptul că   puterea  retailerilor   se manifestă  în clauze din  contracte pe care ei le consideră ca fiind abuzive și anticon-curențiale. Potrivit unui contract,  retailerii obligă producătorii sau furnizorii să prezinte toate promoţiile sau discounturile  hipermarketului cu două luni înainte de apariţie.   

 

 

cifre

Afaceri de miliarde

Pe piaţa locală, Metro şi Auchan  sunt prezente cu un total de peste 60 de magazine cu afaceri anuale de peste 2 mld. euro, o optime (12%) din tot comerţul românesc cu dominantă alimentară şi un sfert (25%) din comerţul modern. Metro deţine în România 32 de magazine cash&carry şi 4 hipermarketuri Real, iar Auchan are 31 de hipermarketuri.

Cele mai citite

România-Cipru 4-1. Naționala va fi în urna a doua valorică pentru preliminariile Campionatului Mondial din 2026

România a încheiat cu o victorie campania excelentă din Nations League. Tricolorii s-au impus cu scorul de 4-1 împotriva reprezentativei din Cipru, pe Arena...
Ultima oră
Pe aceeași temă