Ministerul Transporturilor vrea şi metrou, şi linie de cale ferată care să lege Bucureştiul de Aeroportul Otopeni. Problema este însă că oficialii de la Transporturi vor să cheltuiască o sumă foarte mare pentru o distanță scurtă.
În perioada următoare, va fi lansat un mare proiect de infrastructură de regenerare urbană, ce va include Magistrala 6 de metrou, care va uni Aeroportul Internațional „Henri Coandă“ cu Gara de Nord, precum și calea ferată ce va ajunge direct la aerogară.
Anunţul a fost făcut marți de Mariana Ioniță, director general în Ministerul Transporturilor, la o conferință organizată de Federația Patronatelor Societăților din Construcții. „Avem o rețea de cale ferată extraordinar de mare și care, cândva, asigura condiții foarte bune de transport. (…) Pe lângă calea ferată, veți vedea, se vor lansa și proiectele de dezvoltare a metroului – Magistrala 6 se apropie și ea de implementare. Este linia care va uni Aeroportul Otopeni cu Gara de Nord, apoi linia de cale ferată până la Aeroportul Otopeni și la care se face o reparație capitală ce va include o prelungire până la aeroport. Măsurile pe care noi le avem în plan, multe dintre ele administrative, își vor da roadele, cu siguranță în perioada următoare“, a declarat Ioniță.
Toate bune şi frumoase, Aeroportul Otopeni are nevoie şi de tren, şi de metrou, numai că Ministerul Transporturilor rămâne cantonat într-un preţ foarte mare pentru calea ferată care leagă Gara de Nord de poarta aeriană. Preţul estimat al proiectului figurează în Contractul de activitate a Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA pentru perioada 2016-2020, aprobat la finele lunii trecute prin Hotărâre de Guvern.
10,39 milioane de euro/km
În acest document, în dreptul obiectivului de investiţii „Linia de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti“ figurează suma de 291.736.790 euro fără TVA. Cum linia de cale ferată existentă ce leagă Gara de Nord de halta de la aeroport are o lungime de 28 km, rezultă un preţ unitar de 10,39 milioane de euro/km. Enorm, chiar dacă luăm în calcul că se intenţionează construcţia unui tunel pe sub DN1.
„Reabilitarea liniei existente şi prelungirea ei până la aerogară nu ar costa mai mult de 50 milioane de euro, având în vedere că nu trebuie neapărat linie dublă electrificată. Chiar dacă s-ar alege soluţia cu tunel pe sub DN1, acesta nu ar costa mai mult de 25-30 milioane de euro”, declara recent pentru România liberă directorul general al Asociaţiei pentru Mobilitate Metropolitană, Ştefan Roşeanu.
Calea ferată de Otopeni este scumpă şi în comparaţie cu alte proiecte ale CFR, cuprinse în acelaşi document. Bunăoară, modernizarea tronsonului Focşani – Roman este estimată să coste 784,686 milioane de euro, sumă în care este inclus şi studiul de fezabilitate pentru întreaga magistralei Ploieşti Sud – Iaşi – Cristeşti Jija Frontieră. Cum de la Focsani la Roman sunt 147 km, rezultă un cost de 5,33 milioane de euro/km.
Un alt proiect vizează modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Frontieră, în lungime de 85 km (atenţie, 58 km sunt de la Gara Progresu, nu de la Gara de Nord!) şi pe care de zece ani nu se circulă din cauza prăbuşirii podului de la Grădiştea. Proiectul este estimat să coste 499,2 milioane de euro, adică 5,87 milioane de euro/km. Aproape la jumătate faţă de costurile pentru Bucureşti Nord – Aeroport Henri Coandă.
Mai scump decât acest tronson este doar cel dintre Predeal şi Braşov (26 km), estimat la 396,5 milioane de euro, rezultând un cost unitar de 15,25 milioane de euro/km. Numai că aici trebuie construite mai multe tuneluri, iar viteza maximă este de 160 km/oră, ceea ce nu e cazul pentru trenul de Otopeni.