Artista româncă este directoarea şcolii de balet a Operei de Stat din Viena.
Simona Noja este unul dintre cele mai cunoscute nume din lumea baletului. Românca, născută la Huedin şi crescută şi educată în Cluj-Napoca, a cunoscut celebritatea pe marile scene ale lumii. Ea a fost prim-balerină a Operei de Stat din Viena, cea mai cunoscută instituţie muzicală din Europa Centrală. Acum, Simona Noja se ocupă de pregătirea tinerilor care aspiră să intre în elita mondială a acestei arte. Iar unii dintre cei mai buni elevi ai săi au început să fie invitaţi şi de Opera Naţională Română din Cluj.
Mirajul dansului
Ei au apărut într-un spectacol intitulat „Mirajul dansului”, pe care şi-a pus amprenta maes-trul Vasile Solomon, cel care a format-o şi pe Simona Noja, noul conducător al ansamblului de balet al operei româneşti din Cluj. De altfel, Vasile Solomon a început să înnoiască ansamblul de balet clujean, căruia doreşte să îi formeze un repertoriu pe măsură şi să ridice nivelul artistic al componenţilor, inclusiv prin parteneriate cu marile ansambluri de balet din lume. Astfel, cei mai buni elevi ai Simonei Noja de la Viena au fost invitaţi să lucreze alături de marile speranţe ale baletului clujean. Cei doi tineri balerini vienezi se numesc Natacha Mair şi Jakob Feiferlik. De altfel, cunoscuta balerină este implicată pentru prima oară într-un spectacol montat la Cluj, în ultimii 20 de ani. Simona Noja a mărturisit că ar fi vrut să vină să evolueze în oraşul său, însă nimeni nu a invitat-o până acum.
Mai mult, celebra balerină a declarat că, atunci când a aflat că fostul său profesor a preluat conducerea ansamblului de balet al Operei clujene, primul său sentiment a fost bucuria că se va putea întoarce la Cluj, pentru a contribui la ridicarea nivelului baletului din capitala Transilvaniei. „Sincer, nici măcar nu mi-am pus problema de ce nu am fost invitată, pentru că am avut atât de mult de lucru între timp, încât asta n-a fost pentru mine o tristeţe. În schimb, sunt foarte fericită că sunt acum aici şi că din nou drumurile ni se întâlnesc”, a spus, cu eleganţă, directoarea şcolii de balet a Operei de Stat din Viena. „Maestrul Vasile Solomon a fost profesorul meu principal. Îi datorez foarte mult. Sunt foarte fericită că a preluat direcţia acestei companii, pentru că am foarte, foarte mare încredere că o va duce acolo unde această companie merită”, a spus Simona Noja.
Un ansamblu, deocamdată, fără repertoriu
Maestrul Vasile Solomon este convins că va avea mult de lucru până când va reuşi să ridice nivelul ansamblului de balet clujean. „Din păcate, acest ansamblu de balet nu are repertoriu. Sumele pe care le avem la dispoziţie ne ajung pentru o premieră pe an. În aceste condiţii, am ajunge să avem un repertoriu acceptabil în opt ani, ceea ce este prea mult. Aşa că trebuie să atragem fonduri private pentru a reuşi să facem măcar două premiere în fiecare an”, a spus Vasile Solomon. La rândul ei, Simona Noja este optimistă în privinţa perspectivelor şcolii de balet din Cluj.
„Cred că şcoala de balet din Cluj are şansa să devină o companie puternică, cu solişti reprezentativi, cu repertoriu important, clasic şi nu numai, iar atunci şi deschiderile şcolii vor fi vizibile şi vor fi importante”. Simona Noja a vorbit şi despre publicul de care a avut parte. „La Viena, publicul nu este spontan. Durează până când îl convingi. Însă, după ce l-ai convins, urmează ovaţiile şi tonele de flori”, a spus balerina originară din Cluj. Însă la Cluj-Napoca tipologia publicului este una diferită. „Clujul este un oraş universitar, ca şi Viena, de altfel, cu foarte mulţi tineri şi avem un public foarte bine educat, care se documentează înainte de a veni la spectacol, dar care este un public spontan, care reacţionează imediat, ceea ce este foarte încurajator. La Bucureşti, în schimb, publicul este foarte amestecat. Nu vreau să spun mai mult, ci doar că este foarte amestecat”, a adăugat Simona Noja.
Cenuşăreasa care poate deveni prinţesă
În privinţa viitorului baletului românesc, Simona Noja este optimistă, chiar dacă, o lungă perioadă de timp, cultura a fost privită ca o Cenuşăreasă.
„Orice Cenuşăreasă poate să devină o prinţesă, deci eu cred, cred foarte mult în potenţialul unei persoane, în potenţialul unei instituţii de a se transforma. Acesta este un credo foarte puternic al meu. Fiecărei persoane trebuie să i se dea şansa să cadă în sine ca să se ridice”, a spus Simona Noja. De asemenea, ea crede că cei care se ocupă de baletul clujean vor miza şi pe spectacolele contemporane, nu doar pe cele clasice, tocmai pentru că publicul transilvănean este mai deschis spre inovaţie, iar în astfel de proiecte ar dori un parteneriat între ansamblurile Operei de Stat din Viena şi Operei Naţionale Române din Cluj. „Cred că se fac nişte deschideri şi pe linie contemporană, nu doar pe linie clasică, deci şi producţii de balet care pot să fie sub formă de coproducţie, de exemplu, şi schimb de dansatori, schimb de experienţă între dansatori… Sunt mai multe direcţii şi stagii de perfecţionare…”, a spus Simona Noja.
Crede în proiectul Cluj Capitală Culturală Europeană
Simona Noja a declarat că are foarte mare încredere în Cluj „ca un potenţial extrem, extrem de valoros din punct de vedere cultural şi intelectual”. Şi asta în condiţiile în care Cluj-Napoca este unul dintre oraşele româneşti care candidează pentru titlul de Capitală Culturală Europeană în anul 2020. În competiţie s-au înscris deja şi alţi competitori, printre care Timişoara, Iaşi şi Alba Iulia.