Alan Haberman, unul dintre oamenii responsabili pentru adoptarea codului de bare în comerţ, a murit la vârsta de 81 de ani, în urma unor complicaţii la inimă şi plămâni.
Haberman nu a inventat codul universal al produselor (UPC), dar forma sa grafică în alb şi negru, aşa cum este cunoscută şi astăzi, se datorează lui. Zeci de milioane de produse diferite au primit un cod de bare de-a lungul anilor. În fiecare zi, peste cinci miliarde de coduri sunt scanate în magazine din întreaga lume, potrivit nytimes.com.
Codul de bare datează din 1940 şi a fost inventat de doi absolvenţi ai unui institut de tehnologie din Philadelphia, dar invenţia lor nu a fost folosită din cauza lipsei de tehnici de scanare.
La începutul anilor 70, în mijlocul inflaţiei în creştere, marile magazine doreau să scadă costurile de muncă automatizând modul în care mărfurile erau depozitate şi inventariate. Atunci a fost format un comitet de preşedinţi, în frunte cu Haberman. Sarcina lor era să aleagă un simbol care să poată fi folosit la nivel naţional şi să cifreze electronic datele produsului.
În 1973, Haberman a fost cel care a convins comitetul să aleagă codul de bare în detrimentul celorlalţi „competitori”, care erau în diferite forme: cercuri, ţinte şi aglomerări haotice de puncte. După aceea, a petrecut ani încercând să-i convingă pe producători, vânzători şi cumpărători să accepte noul simbol. Eforturile lui au pus bazele „mariajului” dintre comerţ şi tehnologie.