După ce o bună parte din finală s-a bătut cu Grecia pentru locul 5, România s-a desprins decisiv în urma punctelor primite din Republica Moldova.
Ediţia de anul acesta, cu costuri de 25 milioane euro, a fost mai puţin fastuoasă decât cea trecută, când Rusia a cheltuit 32 milioane de euro pentru organizare. Melodiile însă au fost ceva mai proaspete: astfel, din primele 10 locuri, doar o piesă sună etno-pop şi nu este cântată în engleză – este vorba de „OPA”, piesa grecilor de la Georgos Alkaios & Friends, cu care Paula Seling şi Ovi au concurat umăr la umăr pentru locul 5, până când au venit cele 12 puncte decisive din Republica Moldova, care ne-au creat un avans greu de surmontat. „A fost o tensiune extraordinară… Dincolo de jocurile politice sau de prietenie, primele trei piese aduc un aer proaspăt”, a declarat Paul Nancă, managerul Paulei Seling.
Doar Moldova ne-a dat punctajul maxim
„Playing with fire”, piesa românilor, s-a clasat pe locul 3, cu un total de 162 de puncte. Punctajul maxim de 12 puncte a fost acordat de Republica Moldova. Am mai primit 10 puncte de la Spania, Norvegia (ţara unde, de 10 ani, trăieşte Ovi), Suedia şi Portugalia şi 8 puncte de la Danemarca, Marea Britanie, Cipru şi Israel. Este pentru a doua oară în istoria Eurovision când România prinde un loc pe podium, după 2005, când Luminiţa Anghel şi Sistem au ocupat un loc similar.
Chiar dacă rima „fire/desire” este una foarte previzibilă şi „fără de care Eurovisionul nu ar mai fi Eurovision” (potrivit cusurgiilor de la The Guardian), piesa românilor a cucerit publicul prin ritmul antrenant şi prestaţia destul de cool a interpreţilor – peste rock-ul desuet al turcilor de la maNga, care au ocupat locul 2. „Sunetul rebeliunii – sau cel puţin ar putea fi, dacă s-ar fi auzit cu zece ani în urmă”, strâmbă din nas cronicarul de la The Guardian, care are cuvinte de laudă doar pentru piesa de pe locul 1 a germanei Lena, „Satellite”.
Hit cu peste 11 milioane vizualizări pe Youtube
Piesa adolescentei de 19 ani a fost aleasă să reprezinte Germania după ce a înregistrat vizualizări-record pe Youtube. Deşi iniţial favorită a fost dată piesa azerei Safura („Drip Drop”, locul 5 în clasamentul final), „Satellite” a câştigat competiţia la distanţă mare de următoarea clasată (246 puncte, faţă de 170 puncte, cât au adunat turcii de la maNga). Melodia are un real potenţial de hit, adunând până acum peste 11 milioane vizualizări pe Youtube şi venind în trena ultimului val de alternativ feminin britanic, mai exact în siajul lui Lily Allen (interpreta hitului „F***k you very much”). Deşi trăieşte în Germania, tânăra imită inclusiv accentul cockney de cartier al tinerilor britanici.
Germania, răzbunată de o puştoaică de 19 ani
Entuziasmul cel mai puternic s-a înregistrat, cum e şi firesc, în Germania, unde victoria reprezentantei acestei ţări a fost întâmpinată asemenea victoriilor naţionalei de fotbal, titrează Reuters. „Europa chiar ne place!”, a titrat duminică cotidianul Bild, după victoria Lenei. Din 1982 Germania nu a mai câştigat Eurovisionul. În ultimii ani, Germania a avut prestaţii slabe – locul 24 în 2005, 15 în 2006, 19 în 2007, 23 în 2008 şi 20 în 2009. „De ce nimeni nu ne place?”, se întreba retoric în 2008 cotidianul Bild, când piesa „No Angels” a primit zero voturi de la 40 din 42 de ţări participante. Pasa neagră a fost în fine spartă: piesa unei adolescente de 19 ani a sedus Bătrânul Continent.
Pe de altă parte, cârcotaşii spun că, în contextul crizei, Germania este una dintre puţinele ţări care-şi mai permit organizarea competiţiei – Norvegia a declarat că, dacă va mai câştiga şi acum, nu va mai găzdui competiţia. Nu este singura care a transmis semnale negative: Franţa a trimis un reprezentant şters, ales în urma unei proceduri de selecţie sumare şi prea puţin popularizate, Ungaria a refuzat să participe (motivând că acordul cu FMI apasă greu asupra bugetului de anul viitor), iar Lituania a fost pe punctul să ajungă în aceeaşi situaţie.
Record de 1,6 milioane telespectatori
Potrivit Mediafax, TVR1 a avut alaltăieri un nivel-record de audienţă, cu o medie de 1,3 milioane de telespectatori pe durata celor trei ore, cât a durat finala Eurovision, respectiv 23,4% din totalul acestora. Minutul de aur s-a înregistrat la ora 22.57, când 1,6 milioane de spectatori (23,2% din total) se uitau la transmisia de la Oslo. Cota cea mai mare de piaţă s-a înregistrat la ora 1.08, când 1,4 milioane de români (echivalând cu 42,3% din totalul lor) au rămas treji ca să afle notele acordate de celelalte ţări României.
Videoclipuri cu piesa României şi cu piesa câştigătoare, la
https://romanialibera.ro/arte/muzica/romania-locul-al-treilea-in-finala-eurovision-2010-germania-a-luat-trofeul-188181.html